Katariina Uljas-Ahl

Käyttäjän Katariina Uljas-Ahl kuva

Katariina Uljas-Ahl on ostojohtaja, jonka sydäntä lähellä ovat markkinointiviestinnän tuloksellisuus ja kustannustehokkuus. Karaten pariin palanneella pitkänlinjan mediatoimistoammattilaisella on intohimona  löytää kontaktihintojen takaa kuluttajien mediakäytön arki, juhla ja tulevaisuus.

02.02.2017

Mediamarkkinatrendit 2017

Tammikuisen uutismaailman rinnakkaistodellisuuden rikkoi tällä viikolla Kantar TNS:n positiiviset uutiset kotimaisten mediamarkkinoiden investointien elpymisestä. Pitkästä aikaa mediamarkkinat pinnistivät virallisessa mittauksessa lähes prosentin nousuun (+0,9 %) valaen uskoa vuoteen 2017.
20.05.2016

Vaadi ohjelmalliselta ostamiselta läpinäkyvyyttä

Ohjelmallinen ostaminen ja sen läpinäkyvyys puhututtavat markkinojia meillä ja maailmalla. Muun muassa viimeisimmässä Mainostaja-lehdessä (2/2016) Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski peräänkuuluttaa läpinäkyvämpää ohjelmallista ostamista. Ja täysin aiheesta. Kysy ja haasta kumppaneitasi avaamaan ohjelmallisen ostamisen hinnoittelurakennetta, dataa, prosesseja ja ekosysteemiä.
15.10.2015

6 kulmakiveä, joilta hyppäät budjetoinnin ykkösluokkaan

Tässä vaiheessa vuotta useimmat markkinoijat pohtivat, paljonko ensi vuonna tarvitaan euroja ja muita resursseja mihinkin. Markkinoinnin budjetointimallit vaihtelevat rullaavista, myyntiin sidotuista budjetoinneista kiinteisiin, vuositason prosenttiosuuksiin liikevaihdosta. Niukkuuden markkinoilla tavoitteet ovat itse kullakin kovat, jaettavaa vähän ja kokemuksen perstuntuma budjetoinnissa saattaa toimia … tai sitten ei.
17.09.2015

(6 x 15) + MSD = IDEA

Mikä yhdistää Asennemedian blogeja, Überin videotuotantoja, Nelonen Median Loopia, Sosiaalista Subia, ulkomainonnan Viwellia ja teknologioilla leikitteleviä Unitc:ta ja Stereoscopea? Yksi aamu, kuusi esitystä – Dagmarin Media Speed Date. Tehokas ja hauska tapa jakaa tietoa uusista ja päivitetyistä ideoista, innovaatioista ja teknologioista monelta eri kulmalta ja yli rajojen.
12.02.2015

Yltäkylläisyyden paradoksi haastaa mainostajan

TV-ohjelmien ja videoiden kuluttajana olet hemmoteltu. Tarjolla on enemmän liikkuvaa kuvaa kuin ikinä ja vielä päätelaiteriippumattomasti. On lyhyenä ja pitkänä viihdettä, uutista ja dokusoappia, sarjoja, elokuvia ja realityä jos jonkinlaista. Sisällöstä ei ole puutetta, mutta katsojista on. Mainostajana törmäät yltäkylläisyyden paradoksiin. Lisääntyvien tv-kanavien, videosisältöjen- ja alustojen sekä uusien katsomistapojen myötä mainonnan mahdollisuudet kasvavat koko ajan. Samalla videosisältöjen kulutus pirstaloituu yhä useampaan kanavaan ja maailmalle hajaantuneiden katsojien tavoittaminen kustannustehokkaasti on haaste itse kullekin.
17.10.2013

Poimintoja Nordic Business Forumista

Kaksipäiväinen Nordic Business Forum 2013 Leadership -seminaari kokosi 26.–27.9. Jyväskylään yli 3300 vierasta Suomesta ja maailmalta. Seminaarin näyttävään puhujakaartiin oli kutsuttu muun muassa kanadalainen menestyskirjailija Malcolm Gladwell ja yhdysvaltalainen bisnesguru Tom Peters. Kotimaisia vaikuttajia edustivat muun muassa professorit Alf Rehn ja Petri Parvinen.
07.03.2013

T/V-visio

Televisio on tulevaisuudessa kaikkea kaikille ja kaikkialla. Televisiolla ei ole vain yhtä roolia vaan monia rooleja, riippuen katsojien tarpeista, ajasta ja paikasta. Oraakkelit ovat ennustaneet television kuolemaa pitkään, mutta samaan aikaan liikkuvan kuvan kuningas voi paremmin kuin koskaan. Lisääntyneen tarjonnan myötä television katseluun käytetty aika on kasvanut sekä meillä että muualla. Reilussa kymmenessä vuodessa lineaarisen television katseluun käytetty aika on Suomessa kasvanut kolmanneksella; keskimäärin kolmeen tuntiin ja kolmeen minuuttiin päivässä. Englannissa katseluun käytetty aika on pysyttäytynyt jo kolmatta vuotta perättäin yli neljässä tunnissa, mikä on lähes puoli tuntia enemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Eivätkä nämä luvut vielä sisällä televisio-ohjelmien katselua netin yli muilta päätelaitteilta.
15.11.2012

Nice to know -tietoja mediakäytöstä ja -markkinoista vuonna 2013

Ennusteet ovat alallamme usein reippaasti aikaansa edellä. Totta on, että muutos on pysyvä olotila ja sen vauhti on viimeisen parin vuoden aikana vain kiihtynyt. Mutta vastoin dramaattisempia ennusteita vuonna 2012 ja varmasti myös vuonna 2013 televisio voi paremmin kuin koskaan, sanoma- ja aikakauslehdet eivät ole kuolleet, eikä netti ole syrjäyttänyt perinteisiä medioita, vaan tuonut niihin lisää ulottuvuuksia.
23.02.2012

Usko Eevertti ei mahdu tv-ruutuun

Tv-katsomisestamme kilpaillaan nyt kovemmin kuin koskaan. Isoilla kotimaisilla tuotannoilla meitä koukutetaan paitsi perinteisten tv-vastaanottimien, myös muiden päätelaitteiden pariin. Ja samalla tekemään ohjelmista isompia, ilmiöitä, sillä onhan televisio verkkojulkaisujen, sosiaalisen median ja iltapäivälehtien suurin sisältögeneraattori. Nyt myös yhä useammalle markkinoijalle suunnitellaan videostrategiaa, jolla varmistetaan spottien laaja hyödyntäminen ja lisätään kampanjoiden tuloksellisuutta. Tv-näkymiä avaa Dagmarin Buying Director Katariina Uljas-Ahl.