Dagmar Storiesin menestyskonsepti ylitti medioiden uutiskynnyksen!

Lexus on ollut maailmalla mukana useissa erilaisissa yhteistyökuvioissa, joissa on haettu nuorten ja nousevien kykyjen avulla uusia, parempia tapoja tehdä asioita. Projektit ovat liittyneet muun muassa designiin, valokuvaukseen, muotoiluun ja lyhytelokuviin.

Konsepti syntyi suomalaista Lexus-yhteisöä puhuttelevien sosiaalisen median sisältöjen tarpeesta.

-  Lexuksen Community Managementia jo jonkun aikaa tehtyämme tiesimme, että lokaali sisältö puree parhaiten Lexuksen suomalaisissa kanavissa. Tähän tarpeeseen kehitimme konseptin, joka mukaili Lexuksen kansainvälistä tapaa toimia, mutta keskittyi suomalaisiin lahjakkuuksiin. Tavoitteena oli kehittää sitouttavampaa, suomalaista sisältöä, saavuttaa ansaittua mediaa ja tehdä jotakin erilaista, joka haastaa perinteisen autokuvauksen normit, kertovat Content Planner Sirpa Blomqvist ja Creative Startegist Viivi Lehtonen Dagmar Storiesista

- Lexus halusi tarjota nuorille kyvyille mahdollisuuden oppia uutta, mutta samalla mahdollisuuden tuoda jotain erilaista autovalokuvauksen tarkkaan säädeltyyn ja vakiintuneeseen maailmaan, ja päästä näyttämään kykynsä suurelle yleisölle, kertoo Lexuksen markkinointipäällikkö Heikki Laukkanen.

Nuorten mentoriksi ja kampanjan kasvoksi rekrytoitiin valokuvaaja Jere Hietala, joka otti haasteen innolla vastaan.

- Sanon lähes kaikelle kyllä, koska ikinä ei tiedä, mikä ratkaisu tulee vaikuttamaan elämän suuntaan dramaattisesti, Hietala summaa asennettaan.

Hietala on suomalainen valokuvaaja, joka on yli kymmenvuotisen uransa aikana tehnyt mainoskuvauksia maailman isoimmille mainostoimistoille ja kuvannut suurille kansainvälisille asiakkaille. Vuoden mainosvalokuvaajan palkinnon hän voitti jo 25-vuotiaana. Tämän jälkeen hänet on palkittu useasti mainosvalokuvistaan. Pitkän, jo nuorena aloitetun uransa vuoksi, uskoimme Jeren voivan samaistua helposti uransa alkutaipaleella olevien nuorten asemaan.

Mentorin valintaan vaikutti myös Hietalan oma sosiaalisen median presenssi. Hän jakoi Lexuksen ja haasteen sisältöä omissa kanavissaan. Finaalin nuoret pääsivät Jeren mentoroitaviksi, viettämään kuvauspäivän hänen kanssaan ja näistä mentorin kanssa otetuista kuvista koottiin ulkoilmanäyttely Helsinki Design Weekin yhteyteen. Lisäksi pääpalkintona yksi näistä nuorista pääsee Lexuksen lippulaivamyymälään Japaniin loma- ja kuvausmatkalle.

Lexus on Helsinki Design Weekin pääyhteistyökumppani, joten oli myös luontevaa tuoda näyttely esille tämän yhteyteen. Helsinki Design Weekin keskittyessä ulkoilmainstallaatioihin tänä vuonna, myös Lexus Young Creatives -näyttely toteutettiin ulkoilmanäyttelynä.

- Omalta osaltamme olemme halunneet noudattaa paremmin teemaa tuomalla näyttelyn ulos galleriasta suuren yleisön joukkoon. Olemme päätyneet esittelemään töitä keskustan diginäytöillä, jotta mahdollisimman moni pääsee näkemään näiden nuorten töitä, kertoo Laukkanen.

Konseptin hedelminä saimme Lexukselle pitkäksi ajaksi kiinnostavaa ja uniikkia sisältöä sosiaaliseen mediaan. Valokuvakilpailu, Hietala mentorina, näyttelyn avajaiset ja nuoret kuvaajat ylittivät myös uutiskynnyksen monessa mediassa. Lexus brändinä linkittyi luontevasti designiin, valokuvaukseen ja muotoiluun ja tavoitti näistä teemoista kiinnostuneen kohderyhmänsä. Perinteisen maksetun median roolia pystyttiin pienentämään ja siirtämään voimavaroja kokonaisuuden hallintaan – sosiaalinen media toimi konseptin pääkanavana. Lisäksi Lexus sai kaiken hyödyn irti HDW-yhteistyöstään erottuvalla tavalla.  

http://www.lexus.fi/youngcreatives

https://www.radiohelsinki.fi/podcast/36561/?Valokuvaaja+Jere+Hietala+men...

http://attetanner.com/blog/lexuksen-kanssa-rypsipellolle

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001252818.html?ref=rss

http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/lexus-young-creatives-etsii-nuori...

http://www.moottori.fi/matkailu/jutut/kaupunkikierrokselle-autovalokuvien-perassa/

http://www.helsinkidesignweek.com/weekly/nama-nuorten-kuvaajien-viisi-au...