Herbina Body Mistit rytisivät markkinoille somen voimalla

17.06.2015
 
Bernerin Herbina toi toukokuussa päivittäistavarakauppaan kokonaan uuden tuoteryhmän lanseeraamalla nuorille naisille ja tytöille suunnatut Body Mist -vartalotuoksut. Lanseerauksen onnistumisen kannalta oli olennaista saada kohderyhmä löytämään tuotteet itse ja puhumaan niistä keskenään. Niinpä koko lanseeraus keskitettiin sosiaaliseen mediaan. Perinteistä mainontaa ja mediaa ei käytetty lainkaan.
 
Yhteistyössä Universal Musicin ja Splay Suomen kanssa valikoitiin joukko some-vaikuttajia. Heidän avullaan toteutettiin yksinkertainen Instagram-kilpailu, joka aktivoi käyttämään somessa hashtagia #herbinabodymist. Kilpailun varsinaisena spokespersonina toimi laulaja Diandra. Riittävän tavoittavuuden varmistamiseksi kilpailun puolestapuhujiksi otettiin mukaan kuusi Splayn bloggaria/vloggaria, jotka aktivoivat mukaan omia seuraajiaan. Jokainen some-persoona toteutti aktivointinsa omalla tyylillään, omin sanoin, kuvilla ja videoilla. Mitään valmista mainosmateriaalia ei tuotettu. Vain ajoitus ja aihepiiri sovittiin etukäteen.
 
Kolmessa viikossa kampanjan some-postaukset aktivoivat kuluttajia orgaanisesti lähes 130 000 kertaa. Kohderyhmän kokoon (330 000 henkilöä) suhteutettuna tulos on huikea. Hashtag #herbinabodymist keräsi Instagramiin 660 kuvaa, eli moninkertaisesti yli keskiarvojen. Yksi suurista onnistumisista on myös se, että some-keskustelut käytiin pääasiassa tuotteen ympärillä ja keskustelu on ollut todella positiivista ja innostunutta. 
 
Herbina Body Mistien sisäänmyynti ylitti odotukset ja myös ulosmyynti on Bernerin Brand Manager Elina Seppäsen mukaan lähtenyt vauhdilla käyntiin.