Lumenen pop-up Kulmabaari ihastutti ja ilahdutti

16.10.2014

Hyvä idea on niin yksinkertainen, että sen ymmärtää ilman selityksiä. Ja niin oivaltava, että se saa hymyilemään. Juuri tällainen oli Lumenen pop-up Kulmabaari. Sen tavoitteena oli nousta syksyn puhutuimmaksi meikkiuutuudeksi ja omia Lumenen uusien Blueberry-kulmameikkien nimiin IT-meikkitrendi eli kulmakarvat. Suomen ensimmäinen pop-up Kulmabaari ilahdutti ihmisiä kahden viikon ajan Torikortteleissa, Senaatintorin kupeessa.

Lumene pop-up Kulmabaari avautui Unioninkadulla 23.9. klo 13.00. Paikkaan oli kuka tahansa tervetullut kaunistamaan kulmakarvat kuntoon maksutta. Omaa vuoroa odotellessa sai nautiskella Hartwallin Novelle-vesiä sekä Fazerin Sininen Blueberry -suklaata. Maskeerauskoulu Makerin opiskelijoiden tekemän kulmahuollon jälkeen moni jäi vielä hetkeksi fiilistelemään Lumenen meikkiuutuuksia ja paikan viihtyisää tunnelmaa. Samalla saattoi napata selfien My Pose -kuvauslaitteella ja jakaa sen sosiaalisessa mediassa.

Ensimmäisen aukiolotunnin ajan Basso Radion keskipäivän lähetys lähetettiin Kulmabaarista. Basson keskipäivää emännöi Renaz Ebrahimi ja hänen haastateltavanaan olivat muun muassa Sini Sabotage, Jani Toivola, maskeeraaja Saara Sarvas ja meikkitaiteilija Mariela Sarkima, joukko bloggareita, kuten Kira Kosonen, Venla Savikuja ja Sara Vanninen sekä vloggari Mizz Annie

Kulmabaarin kävijämäärä ylitti rohkeimmatkin tavoitteet: paikassa piipahti päivittäin 120–130 ihmistä, aina jonoksi asti ennen ovien avaamista. Niin kävijät, opiskelijat kuin lähiliikkeiden myymälöiden kosmetiikkakonsulentitkin antoivat suitsuttavaa palautetta. Sekä asiakkaat että yhteistyökumppanit ovat toivoneen Kulmabaaria myös muihin kaupunkeihin, myymälöihin ja messuille ja ehdottaneet jatkoksi huulimeikki- tai kynsibaaria. Makersin opiskelijat raportoivat parin kävijän tulleen jopa Oulusta ja Turusta asti varta vasten Kulmabaariin Helsinkiin!

Menestyksen avain oli viestin selkeys ja positiivisuus. Call-to-action oli nopeasti ymmärrettävissä, eikä osallistuminen vaatinut monimutkaisia kommervenkkejä. Paikan löysivät kaiken ikäiset naiset ja muutama mieskin, ikähaarukalla 15–65 vuotta. Paikalle tultiin niin yksin kuin ystävien kanssa ja äiti–tytär-pareina. Kulmabaariin oli myös sovittu ystävätreffejä ennen muuta hauskanpitoa eli kulmien kaunistamisella haettiin vauhtia iltaan.   

Kulmabaari oli mainio osoitus ”offline- ja online-tekemisen” yhteensovittamisesta, jossa molemmilla on roolinsa. Pelkällä onlinella on vaikea synnyttää näin aitoja kohtaamisia, siksi halusimme virtuaalitapaamisen sijaan ”oikean” paikan, jonne kuluttajat voivat mennä ja tavata asiantuntijoita. Silti online-maailmassa oli samalla mahdollisuus fiilistellä kulmatrendiä Lumenen kanssa.

Ja kyllä onlinessa fiilisteltiinkin: Instagram-kuvia julkaistiin satoja ja #kulmabaari keräsi lähes 30 000 tykkäystä, blogimainintoja bongattiin kymmeniä. Lisäksi muut mediat raportoivat Lumene pop-up Kulmabaarista (esim. Loop, Ruutu.fi). Kampanjasaitilla, jossa oli kulmavinkkejä myös niille, jotka eivät päässeet paikalle, vieraili ennätysmäärä kävijöitä. Basson keskipäivälähetyksistä Kulmabaarin tiloissa tehtiin videoita, jotka elävät YouTubessa vielä baarin sulkemisen jälkeenkin. Videomateriaalista saatiin samalla arvokasta sisältöä brändin käyttöön.

Kävijät löysivät tiensä Kulmabaariin Lumenen omien kanavien (FB, Instagram) ja Basso Radiossa soitettujen promospottien sekä Renazin keskipäivän lähetyksen juontojen avulla. Tärkeä startti oli 22.9. vietetyt avajaiset, joiden avulla tavoitettiin nopeasti tärkeitä mielipidevaikuttajia ja saatiin ensimmäiset kuvat. Paikalle saapui bloggaajien ja vloggaajien lisäksi Suomen suurimpien naistenlehtien toimittajia. Lumenen uusi puuterimainen kulmaväri näkyi erittäin hyvin myös naistenlehtien palstoilla. Monet kauneustoimittajat pitävätkin Kulmabaaria yhtenä vuoden hauskimmista "kauneusilmiöistä".

Kampanja osoitti aitojen human-to-human-kohtaamisten arvon. Samalla se osoitti Lumenen omien somekanavien voiman; esimerkiksi yksikertainen FB Event sai ihmisiä liikkeelle. Ja mikä parasta, lähiliikkeiden kosmetiikkakonsulentit todistivat, kuinka vahvasti Kulmabaari ohjasi ihmisiä suoraan tuoteostoksille!

Jännittikö meitä uudenlaisen konseptin kokeilu? Kyllä, todellakin jännitti. Kannattiko kokeilu? Kyllä, todellakin kannatti. Teemmekö jotain samankaltaista uudestaan? Aivan varmasti teemme.

Katso Lumene Kulmabaarin kampanjasivulta vinkit kauniisiin kulmiin: Lumene.fi/kulmabaari