Markkinoija odottaa mediatoimistolta sekä lokaalia että kansainvälistä osaamista

15.11.2012

Viime viikolla uutisoitu Omnicom Media Groupin yrityskauppa nosti jälleen keskusteluun kansainvälisen kumppanin välttämättömyyden myös mediatoimistoalalla.

Yhä useampi markkinoija tarvitsee kumppanin, joka pystyy tuottamaan markkinatietoa Suomen ulkopuolelta, koordinoimaan ja johtamaan medianäkyvyyttä sekä analysoimaan ja tehostamaan markkinoinnin vaikuttavuutta kaikilla markkina-alueilla.

 
Digitalisoituminen on tehnyt mediakentästä entistä kansainvälisempää. Esimerkiksi Googlen, Facebookin, YouTuben, Pinterestin ja kansainvälisten mainosverkostojen kautta näkyvyyttä saadaan tehokkaasti ja keskitetysti, onpa mediatoimisto sitten Helsingissä, Lontoossa, New Yorkissa tai Singaporessa. 
 
Samaan aikaan tarvitaan myös lokaalia tuntemusta; tietoa parhaista paikallisista bloggaajista, vaikuttavimmista tapahtumista tai mahdollisuuksista toteuttaa kiinnostava ohjelmayhteistyökonsepti.  Tai kykyä tunnistaa paikallisista medioista ne, joihin panostamalla luodaan ilmiöitä, ja tehdään lanseerauksista puheenaiheita. 
 
Toisinaan markkinoija haluaa mediatoimiston vahvaan koordinoijan rooliin siksi, että omat paikalliset resurssit ovat niukat. Moni myös arvostaa sitä, että markkina- ja seurantatiedon saa yhdenmukaisessa ja helposti vertailukelpoisessa muodossa. Kilpailu kansainvälisillä markkinoilla on kovaa, ja harvalla on varaa hakuammuntaan. Tiedon oikeanlaisella analysoinnilla tehdään parempia päätöksiä, koskevat ne sitten maakohtaisia budjettiallokointeja, kategoriapainotuksia tai parhaiten adaptoitavia markkinointikonsepteja. 
 
Mikä sitten on paras toimintamalli kansainvälisillä markkinoilla? Standardivastausta ei ole, sillä jokainen markkinoija on yksilöllinen kumppanitarpeessaan. Kokemuksemme kautta autamme asiakkaitamme tunnistamaan heille sopivimman mallin.

Dagmarin ensimmäiset mediatoimistoyhteydet maailmalle solmittiin 1970-luvulla.  Jo pitkään on vahvin toimistokumppanimme ollut suurin kansainvälinen mediatoimistoketju, Starcom MediaVest (SMG). Toimisto on ykkönen esimerkiksi USA:ssa, 2. Kiinassa ja 3. Intiassa.  Kaikkiaan ketju tuntee 80 markkinaa, ja sen joukoissa on 6 400 markkinointi- ja media-alan osaajaa.  Suomessa yhteisiä asiakkaitamme ovat mm. Samsung, Novartis, Hartwall, Lindex, Stadium sekä Cederroth.
 
Toimiessamme lead agency -roolissa Suomen ulkopuolella käytämme tapauskohtaisesti myös muita kumppaneita. Joskus esimerkiksi siksi, että paikallisella toimistolla on kilpaileva asiakkuus.  Itsenäisenä ja riippumattomana toimijana voimme valita vapaasti parhaan vaihtoehtoisen kumppanin – sinällään ainutlaatuinen etu.
 
Kansainvälisessä ketjuyhteistyössä olemme oppineet, että viime kädessä on aina kyse ihmisistä. Ja kyvystä luoda hyvät henkilökohtaiset suhteet yhteistyökumppaneihin. Molemminpuolinen kunnioitus pitää ansaita. Sitä kasvattaa jatkuva uusiutumiskyky, sekä kyky pitää lupaukset. 
 
Starcomin tunnuksena on lause: ”Not a network, but a family”.  Ylpeänä allekirjoitamme.
 
Haluatko tietää lisää kv. toimintamalleista ja palveluistamme?  Ota yhteyttä: tuula.kallio(at)dagmar.fi