Some Lähikaupan myynnin ajurina

Suomen Lähikauppa on tehnyt viime vuosina monipuolisesti sisältömarkkinointia niin valmiilla alustoilla, kuten Facebook ja Instagram, kuin myös omien verkkosivujen yhteydessä toimivilla kampanjasivuilla. Myös ruoka- ja ruuanlaittoaiheisiin keskittynyttä blogiyhteistyötä on kokeiltu hyvin tuloksin.

Dagmarin tekemän tilastollisen analyysin avulla todennettiin, että Facebook- ja blogisisällöillä on jo pieni vaikutus Siwan kivijalkakauppojen kävijämääriin. Sosiaalisen median sisällöt ohjaavat ihmisiä Siwan verkkosivuille ja verkkosivusto ohjaa ihmisiä kauppaan.

Joka neljäs Facebookissa Siwan julkaisuihin sitoutunut käyttäjä siirtyi Siwan verkkosivuille. Ilmaisu ”Facebookin sisältöön sitoutunut” tulee englanninkielisestä termistä Facebook engaged user. Sillä viitataan henkilöön, joka on ollut aktiivisesti vuorovaikutuksessa jaetun sisällön kanssa – kommentoinut, tykännyt, jakanut tai klikannut julkaisua.

Analyysissa tarkasteltiin myös kuva-, video- ja linkkijulkaisujen vaikutusten eroja. Sen mukaan yksi Facebook-julkaisu toi julkaisutyypistä riippuen keskimäärin noin 40–100 asiakasta Siwan myymälään. Kuvan sisältäviä julkaisuja oli määrällisesti eniten ja niiden vaikutus trafiikkiin oli siksi merkittävä. Julkaisut, jotka sisälsivät videon, ohjasivat asiakkaita kauppaan tehokkaimmin. Luonnollisesti julkaisuformaatin lisäksi myös muut asiat vaikuttavat sisällön toimivuuteen.

Kuten monen muunkin yrityksen kohdalla, Facebookin hyödyntäminen markkinoinnissa täydellä teholla on Lähikaupankin tapauksessa vielä kehitysvaiheessa. Analyysit kuitenkin todistavat, että Facebookissa on markkinoijalle paljon potentiaalia, aina myyntivaikutuksiin asti. Yksityiskohtaisempi sisältöjen analysointi auttaa ymmärtämään, millaiseen sisältöön kannattaa panostaa.

Facebookin merkitys ei tietenkään rajoitu vain myyntivaikutuksiin. Puumalan sanoin: "Sosiaalisen median merkitys kasvaa jatkuvasti. Tällä hetkellä sen ensisijaiset tavoitteet liittyvät meillä brändin rakentamiseen ja asiakkaiden sitouttamiseen, mutta totta kai myös myyntivaikutukset kiinnostavat. Siksi tämän kaltaisten analyysien merkitys tulee korostumaan entisestään tulevaisuudessa."
 

Haluatko faktaa omien somesisältöjenne vaikutuksista? Ota yhteyttä: mikko.koski@dagmar.fi tai veera.kotkavuori@dagmar.fi