25.4.2013 | Analytiikka

Internet World 2013, päivä 2

Internet World -seminaarin toinen päivä jatkui hyvin sisältörikkaana. Kuten Anna Salo edellisessä blogijutussa kertoi, täällä käsitellään digitaalista maailmaa hyvin monelta eri aihealueelta. Big data on iso aihekokonaisuus ja dataan liittyen eniten esiin nousevia avainsanoja seminaarissa ovat reaaliaikaisuus, automaatio ja personointi. Esillä on monia erilaisia toimijoita, jotka tarjoavat työkaluja datan keräämiseen, hyödyntämiseen ja automaatioon.

Muutamissa puheenvuoroissa esiin tuoduissa esimerkeissä on käyty läpi mm. miten reaaliaikainen datan hyödyntäminen parantaa verkkokaupan konversiota. Kuukausia sitten kerätty tieto siitä mitä tuotteita käyttäjät ovat selanneet verkkosivuilla tai mistä tuotteista he ovat keskustelleet, on mennyttä tietoa. Kuluttajat ovat jo äänestäneet klikkauksillaan onko palvelusta löytynyt vastausta heidän toiveilleen.

Datan analysoinnilla ja työkaluilla on mahdollista rakentaa erilaisia kävijöitten hoitomalleja, jotka parantavat konversiota ja asiakastyytyväisyyttä reaaliaikaisesti. Kävijästä datan perusteella tehdyn profiilin avulla voidaan esimerkiksi verkkosivun sisältöä räätälöidä paremman konversion aikaansaamiseksi. Datan avulla on mahdollista tehdä ennustemalleja siitä, mistä tuotteista kävijä on kiinnostunut ja tarjota ko. sisältöä hänelle automaattisesti.

Tämän päivän mobiilisisällöistä mieleeni jäi lause ”mobilisation, not minimalisation”, jolla viitataan siihen että mobiilipresenssin täytyy lähteä liikkeelle kuluttajan mobiilitarpeista lähtien. Mobiilisivu ei voi olla vain minikoossa oleva versio desktop-sivusta. Hyviä vinkkejä mobiilisuunnitteluun saa mm. Googlen palvelusta howtogomo.com.

Mobiilista puhui myös päivän suosituin keynote speaker Ed Couchman Facebookilta. Hän nosti esiin Facebookin 2013 tärkeitä teemoja, joista mobile first -tulokulma on tärkein. Facebook lanseerasi muutaman Facebook Homen, joka integroituu käyttäjän puhelimeen uudella tavalla.

Facebookilla on Yhdysvalloissa beta-käytössä uusi gifts-tuote. Siinä Facebook yhdistää uudella tavalla hallussaan olevat tiedot käyttäjien syntymäpäivistä heidän kiinnostuksen alueisiinsa. Kun ystävälläsi on syntymäpäivä, palvelu kertoo mikä lahja häntä voisi kiinnostaa.  Ohjaus kauppaan on tietenkin integroidusti mukana.

Internet World, päivä 1
Antti Kallio

Antti Kallio

Antti Kallio on strategi, joka vetää Dagmar Driven markkinointiteknologian liiketoimintaa. Hänellä on parin vuosikymmenen kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä. Dagmar Drive vauhdittaa asiakkaiden liiketoiminnan kasvua analytiikan, markkinointiteknologian sekä asiakas- ja markkinaymmärryksen voimalla.

Lisää aiheesta