8.10.2015 | Analytiikka

Sivuston kehittäminen ei ole projekti, vaan prosessi

Syklin vaiheet:
– Tunnistetaan analytiikan perusteella sivuston tavoitteille kriittiset kohdat. Mietitään, miten sivusto saattaisi toimia paremmin.
– Rakennetaan uudet versiot sivustolle kriittisistä kohdista ja testataan versioita käytännössä.
– Mitataan eri versioiden toiminta, jotta nähdään, mikä versio toteuttaa sivuston tavoitteita paremmin.
– Mietitään, miksi muutokset toimivat. Oppien perusteella suunnitellaan seuraavat testit.
Testaamiseen käytetään siihen tarkoitettuja ohjelmistoja, joilla testaaminen voidaan tehdä ketterästi ja julkaisujärjestelmästä riippumatta.
Käytettävyystestaus osana konversio-optimointiprosessia
Käytettävyydellä tarkoitetaan tuotteen tai palvelun helppokäyttöisyyttä.
Käytettävyydelle ei ole absoluuttista mittaria, vaan käytettävyys riippuu palvelun tavoitteesta, käyttäjistä, heidän tavoitteistaan sekä käyttäjän kontekstista.
Käytettävyyttä voidaan tutkia monilla eri tavoilla, kuten asiantuntija-arvioilla, käytettävyystesteillä ja haastatteluilla sekä pop-up-kyselyjen avulla.
Tutkimukset ovat luonteeltaan kvalitatiivisia ja niiden tulokset validoidaan A/B-testaamalla.
A/B -testaamisella kasvatetaan sivuston konversioita
A/B-testaamisen tavoitteena on optimoida sivuston sisältöä niin, että sivuston tavoitteet täyttyvät paremmin.
Sivusta tuotetaan useita versioita, joita testataan rinta rinnan käytännössä. Osa kävijöistä ohjataan sivuversiolle A ja osa versiolle B. Testissä seurataan, kumpi versio täyttää tavoitteensa paremmin.
Testi on iteratiivinen. Jokaisella iteraatiolla sivuilta pyritään löytämään elementtejä, joiden avulla sivuston käyttäjät saadaan tekemään herkemmin toivottuja toimenpiteitä. Paras versio jatkaa aina seuraavalle kierrokselle.
Dagmar tarjoaa konversio-optimointiin tehokkaan ja järjestelmällisen avaimet käteen -periaatteella toimivan prosessin, joka kattaa kaiken tuotannosta analyysiin.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: ilkka.keskivali@dagmar.fi
Lue myös seuraavat bloggaukset:
”5+1 vinkkiä verkkokaupan käytettävyyden parantamiseen”, Web Developer Tuulikki Laine
”Onko sivustosi mobiiliystävällinen? Testaa ja katso!”, Web Developer Tuulikki Laine
”Mobiiliranking tulee, oletko valmis?” Manager, Digital Solutions Eveliina Westwood
Ilkka Keskivali

Ilkka Keskivali

Ilkka Keskiväli on Senior Data Scientist, jonka intohimona on tutkia dataa ja pyrkiä selvittämään sen taakse kätkeytyvää totuutta. Lahtelaisena futismiehenä aika kuluu kentän laidalla ja VR:n kyydissä.

Lisää aiheesta