7.4.2016 | Asiakasymmärrys

Lisää asiakasymmärrystä cookie-datan profiloinnilla

Verkkokäyttäytymisen profiloinnin avulla voidaan tehostaa mainonnan kohdentamista ja ristiinmyyntiä – tiedämme kenelle kannattaa markkinoida ja mitä. Profilointi auttaa myös kohdentamaan kiinnostavia sisältöjä oikeille kävijöille. Lopputuloksena saadaan kokonaiskuva eri asiakasryhmien verkkokäyttäytymisestä ja keinot tunnistaa potentiaalisimmat kävijät mahdollisimman aikaisin.

Cookie-data perustuu selaimen yksilöivän evästeen seuraamiseen verkkosivustolla. Mainonnanhallintajärjestelmän avulla kerättävä data sisältää tietoa muun muassa vierailluista alasivuista, niillä vietetystä ajasta sekä mahdollisista konversioista. Datan perusteella tiedetään myös mitkä asiakkaat ovat nähneet digimainontaa ja päätyneet sen jälkeen verkkosivuille. Myös tulokanava sivustolle saapumiseen tiedetään. Data siis mahdollistaa sessiokohtaisten selailupolkujen seuraamisen, ja evästettä voidaan seurata useiden viikkojen ajan.

Esimerkki

Yritys X:n verkkosivujen profilointi paljastaa, että merkittävä osa kävijöistä viettää reilusti aikaa tuotesivuilla, mutta konvertoi keskimääräistä huonommin verkkokaupassa. Tämä ryhmä näyttää koostuvan kävijöistä, jotka tekevät ostoksensa vasta kivijalkakaupassa. Ryhmää kannattaa ryhtyä palvelemaan kokonaisvaltaisemmin, esimerkiksi tarjoamalla tietoa lähimmästä myymälästä kohdennetun mainonnan tai sivustopersonoinnin avulla. Kirjautumissivuvierailun perusteella tunnistetut nykyasiakkaat sekä kävijät, jotka ovat vierailleet tarjoussivustolla, näyttävät puolestaan konvertoituvan keskimääräistä paremmin. Myös näille ryhmille kannattaa kohdentaa juuri heitä palvelevaa mainontaa.

Verkkokävijöiden profilointi syventää ymmärrystä verkkopalvelun käyttäjistä. Sen avulla parannamme markkinoinnin tehokkuutta ja palvelemme asiakkaita paremmin.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: mikko.koski@dagmar.fi

Jussi Forma

Jussi Forma

Lisää aiheesta