3.10.2019 | Brändin rakentaminen

Bernerin XZ Natura. Trendit tunteva klassikko rohkeasti uuteen.

Kotimainen XZ-brändi on menestynyt hienosti jo 60 vuoden ajan, vaikka kintereillä kärkkyy kovia kansainvälisiä haastajia. Bernerin tuotekehityksessä ja markkinoinnissa seurataan valppaasti nousevia trendejä ja ajan ilmiöitä. Asiakkaita ohjaavia voimia ja vaikuttamisen uusia muotoja hyödynnettiin myös biohajoavan XZ Naturan lanseerauksessa.

 

 Bernerin XZ on Suomen luotetuin ja suosituin shampoomerkki, joka vastaa trendeihin tuomalla markkinoille kuluttajia kiinnostavia uutuuksia.

 

Bernerin XZ on Suomen luotetuin ja suosituin shampoomerkki, joka vastaa trendeihin tuomalla markkinoille kuluttajia kiinnostavia uutuuksia. Vuonna 2018 lanseerattiin herneproteiini- ja kaurapohjaiset XZ-tuotteet. Tänä vuonna hiusten ja luonnon iloksi tuotiin XZ Natura, biohajoava shampoo ja hoitoaine. Tuotteet ovat vegaanisia, ja ne on pakattu kierrätettäviin pumppupulloihin.

– Kuluttajat ovat koko ajan tietoisempia ostovalinnoistaan. Luonnon raaka-aineiden suosiminen on ollut iso trendi jo monta vuotta, ja olemme saaneet toiveita vegaanisista tuotteista. Uusia tuotteita kehittäessä mietimme, miten voimme vaikuttaa ympäristön hyvinvointiin ja mitä aineita esimerkiksi kesämökeiltä päätyy luontoon, kertoo XZ:n tuotepäällikkö Elina Seppänen.

Trendien lisäksi Bernerillä tarkkaillaan nousevia ilmiöitä. Uuden tuotteen lanseeraukseen aikaan Curly Girl -metodi eli hiusten luonnollista kiharuutta tukeva hoitomenetelmä nousi vauhdilla valtavaan suosioon. XZ Naturan hoitoaineet ovat metodin mukaisia, joten ilmiöstä saatiin loistavaa tukea juuri oikeaan aikaan.

Strategista vaikuttajamarkkinointia ja natiivisisältöä

Lanseerauksen tavoitteet asetettiin korkealle; markkinajohtajuudesta ei tingitä. Brändimielikuvaa haluttiin edelleen vahvistaa ja löytää uusia käyttäjäryhmiä uusien tuotteiden kautta.

Monimediallinen kampanja starttasi maaliskuussa vahvalla video- ja digilähdöllä. Mukana oli mm. aikakauslehti- ja elokuvamainontaa, mökkikauteen siirryttäessä viestiä jatkettiin radiossa.

Kampanjointia tuettiin kohderyhmässä erittäin hyvin resonoivalla vaikuttajamarkkinoinnilla. Dagmarissa tehtiin XZ:lle strateginen vaikuttajamarkkinointisuunnitelma, jossa vaikuttajat otettiin laajemmin osaksi markkinointistrategiaa. Kampanjamuotoisesta vaikuttajatekemisestä haluttiin siirtyä kohti pidempiaikaista ja syvempää yhteistyötä vaikuttajien kanssa.

Kartoituksen pohjalta brand-match löytyi Kiira ja Petra Korven kanssa. He toimivat XZ:n brändilähettiläinä vuonna 2019. Heidän avullaan XZ-brändi ja sen tuotteet saadaan luontevalla tavalla esiin ja osaksi luotettavien mielipidevaikuttajien arkea.

Kiira ja Petra tekivät XZ Naturasta monipuolista sisältöä omiin kanaviin. Vaikuttajista tehtiin myös natiivisisältöä iltapäivälehtien sivuille.

 

 

Kategoria-asema parani ja myynti kasvoi

Lanseeraus onnistui loistavasti ja tavoitteet ylitettiin. Mediavalinnat toimivat ja vaikuttajapuhuttelu kiinnosti. Curly Girl -ilmiön siivellä tuotteille saatiin huikeaa lisäboostia ja orgaanista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja lehtien sivuilla.

– Kampanjakokonaisuus oli monipuolinen ja kohderyhmää tavoitettiin laajasti eri kanavissa. Sekä kuluttajat että jälleenmyyjät ovat ottaneet tuotteet positiivisesti vastaan. Paransimme asemaamme kuivien ja käsiteltyjen hiusten segmentissä ja kasvatimme myyntiä vuositasolla yli 25 %.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta