15.2.2018 | Brändin rakentaminen

Hehkulle räjähtävä lähtö

Keskon ja Oriolan yhdessä omistama, uusi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kauppaketju Hehku avasi ovensa tammikuun lopussa. Startti oli huikea. Ensimmäiselle viikonlopulle asetetut tavoitteet ylitettiin moninkertaisesti sekä verkkokaupassa että kivijalassa, ja hyvä vire näyttää jatkuvan. Dagmar on tukenut uuden ketjun rakentamista vastaamalla kommunikaatiostrategian syntymisestä, mediasuunnitelmasta ja mediaostoista.

 

Hehku-kauppoja avataan nyt nopealla tahdilla. Lähivuosien aikana tavoitteena on kasvaa 100 myymälän ketjuksi. Erittäin laajan valikoiman verkkokauppa tekee Hehkusta alusta alkaen valtakunnallisen ketjun.

Kumppanin näkökulmasta lanseeraus on ollut Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen projekti, jollaiseen on harvoin mahdollista päästä mukaan.

Mitä onnistuneen lanseerauksen taustalta löytyy? Seuraavassa kymmenen tekijää, jotka mielestämme selittävät menestystä.

  1. Hehku-ketjulla on vahva perusta. Keskon ja Oriolan jakelu- ja toimialaosaaminen luovat pohjan ja edellytyksen markkinassa onnistumiselle.
  2. Mitään ei ole jätetty arvailun varaan. Se mitä ei ole tiedetty, on tutkittu.
  3. Syvä ymmärrys kuluttajista ja potentiaalista on ohjannut suunnittelua niin brändin, sisältöjen kuin kanavavalintojen suhteen.
  4. Tavoitteiden määrittelyyn ja mittareihin on panostettu. Haasteena on ollut toisaalta peruutuspeilin ja toisaalta kristallipallon puute. Laskukonetta, hypoteeseja, benchmarkeja ja aukilaskentaa on tehty tavallistakin enemmän. Tavoitteita on täsmennetty matkan varrella ja asioita on priorisoitu.
  5. Hehku on käyttänyt ajan viisaasti. Lanseerauksen siirtyessä Hehkusta johtumattomista syistä, aika hyödynnettiin tavoitteiden kirkastamiseen, udelleenarviointeihin ja priorisointiin.
  6. Hehku ei ole oikonut ratkaisuissaan. Hyvät ideat on toteutettu kunnolla ja loppuun saakka, ei vain osin tai sinne päin.
  7. Joitain asioita on maltettu jättää tekemättä. Kaikkea ei tarvitse toteuttaa heti. Luotetaan siihen, että tehdään riittävästi.
  8. Kaikkea ei ole hakattu kiveen. On jätetty tilaa joustavalle reagoinnille, kun tarvetta siihen tulee.
  9. Tuloksia seurataan koko ajan ja toimintaa ja konseptia kehitetään jatkuvasti.
  10. Hehku vaatii kumppaneitaan käyttämään omaa erikoisosaamistaan ja luottaa kumppaneihinsa.

Menestys ei yllätä, kun rakennuspalikat ovat kohdallaan. Onnea matkaan Hehku!

Outi Hämäläinen

Outi Hämäläinen

Outi on asiakkuusjohtaja ja strategi, jonka ominta tonttia on asiakkaiden liiketoimintahaasteiden ratkominen. Inspiraatiota tuovat datan avulla oivaltaminen, kuluttajan käyttäytymisen ymmärtäminen ja kaikesta oppiminen. Työpäivän jälkeen vauhdissa pitää arki kolmen futispojan äitinä.

Lisää aiheesta