Kirjoittaja

Ville Rekula

Ville työskentelee Dagmarin Drive –yksikössä markkinatutkimusten parissa. Numerot ja ihmisten käyttäytyminen, niissä riittää ihmeteltävää ja selitettävää, joten mitäpä sitä muuta voisi tarvita?

 

Nuoret miehet ovat selkeästi Adblockin aktiivisimpia käyttäjiä: peräti 63 % heistä käyttää Adblockia jollain laitteella, älypuhelimella vain 18 %.  Sen sijaan vanhemmat naiset eivät ole ainakaan vielä innostuneet esto-ohjelmista: vain 12 % heistä käyttää Adblockia ylipäätään millään laitteella ja puhelimessa sellainen on asennettuna vain 3 %:lla.

Selvitimme myös ns. yksityisen selailun yleisyyttä netin käytössä. Tutkimuksemme mukaan noin 13 % suomalaisista surffailee netissä aina tai lähes aina yksityinen selailutila päällä. Lisäksi 32 % käyttää tilaa vain tietyillä sivustoilla vieraillessaan. Alle 35-vuotiaiden miesten joukossa yksityisessä tilassa surffailu oli huomattavasti yleisempää eli n. 20 % surffaili näin aina tai useimmiten ja lisäksi 51 % käytti tilaa tietyillä sivustoilla vieraillessaan. Emme tiedustelleet tarkemmin minkälaiset sivustot olivat kyseessä.

Suomalaisista 16 % kertoo tuhoavansa cookiet vähintään päivittäin tai heidän selaimessaan on automaattisesti tämän toiminnon suorittava oletus päällä. Lisäksi vähintään viikoittain cookiet putsaa toiset 16 % ja kuukausittain kolmannet 16 %. Eli noin puolet suomalaisista nollaa cookiensa vähintään kuukausittain.

Digitaalisen Median Tutkimus on Dagmarin oma kuukausittainen digitaalisen maailman ja kuluttajan suhdetta seuraava tutkimus, jossa kerätään jatkuvasti tietoa uusista nousevista aiheista ja palveluista sekä kuluttajien käyttäytymisestä niiden suhteen. Näin asiakkaamme saavat aina viimeisintä tietoa trendien kehittymisestä. Mukaan voidaan liittää myös asiakkaiden omia kysymyksiä.

Ole yhteydessä Dagmarin asiantuntijoihin, kun haluat saada tarkempaa tietoa digitaalisen maailman muutoksista ja näkemyksiä siitä, miten tilannetta kannattaa hyödyntää.

 

Lisätietoja: ville.rekula@dagmar.fi