1.10.2020 | Digitaalinen markkinointi

Markkinoija: päivitä evästesuostumusten hallinta kuntoon CMP-työkalulla

Verkkosivuston evästesuostumusten hallinnasta on saatu nyt myös Suomessa ensimmäiset viranomaisten ennakkotapaukset. Apulaistietosuojavaltuutettu määräsi yrityksen muuttamaan tapaa, jolla evästeiden käyttöön pyydetään suostumusta. Dagmar Driven Digital Strategist Miikka Rahikainen taustoittaa tilannetta ja kehottaa markkinoijia hankkimaan evästesuostumusten vastuulliseen hallintaan Consent Management Platform -työkalun.

 

Markkinoija: päivitä evästesuostumusten hallinta kuntoon CMP-työkalulla

 

Evästeet ovat puhuttaneet markkinointialaa koko vuoden. Ne ovat nousseet myös poliittiseksi aiheeksi, kun teknologia on kehittynyt lainsäädäntöä nopeammin ja mahdollistanut datan väärinkäytön internetkäyttäjien yksityisyyttä loukkaavasti.

Monet selaimet, tunnetuimpina Firefox ja Safari, ovat jo rajoittaneet kolmannen osapuolen evästeitä. Näitä selaimia suosii Suomessa noin 25–30 % internetin käyttäjistä.

Alkuvuodesta myös Google ilmoitti parantavansa Chrome-selaimensa käyttäjien yksityisyyttä estämällä kolmannen osapuolen evästeiden käytön selaimessaan. Google aikoo tehdä muutoksen vuoden 2021 loppuun mennessä.

Muutokset ovat kasvattaneet vaatimusta evästeiden ja sivustoseurantojen läpinäkyvyydelle. Tavoille, joilla verkkosivustojen kävijöille viestitään evästeistä ja niiden käytöstä sekä annetaan mahdollisuus muuttaa evästeasetuksia.

Suostumus EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimusten mukaiseksi

Tietosuoja-asetuksen mukaan internetkäyttäjällä on oltava tilaisuus valita, hyväksyykö vai hylkääkö hän evästesuostumusta koskevat ehdot.

Asetuksen noudattamista vastaavien viranomaisten päätöksistä on saatu meillä Suomessakin jo ensimmäiset ennakkotapaukset: apulaistietosuojavaltuutettu määräsi yrityksen muuttamaan tapaa, jolla se pyytää suostumusta evästeiden käyttöön. Tietosuojavaltuutetun toimistoon kannellut katsoi, että hänellä ei ollut käytännössä mahdollisuutta kieltää evästeiden käyttöä. Yritys hyödynsi sivustonsa evästeitä muun muassa mainonnan kohdentamiseen.

”Pätevää suostumusta ei voida antaa vaikenemalla, valmiiksi rastitetuilla ruuduilla tai jättämällä jokin toimi toteuttamatta. Kieltäytymisen ja suostumuksen peruuttamisen on oltava yhtä helppoa kuin suostumuksen antamisen.”

CMP-työkalulla evästesuostumusten hallinta TCF 2.0 -standardin mukaiseksi

IAB Europen ja muiden toimialan vaikuttajien yhdessä luoma IAB TCF 2.0 -standardi antaa markkinoijalle loistavan lähtökohdan evästesuostumusten hallintaan. Standardi auttaa täyttämään EU:n GDPR- ja ePrivacy-direktiivin asettamat vaatimukset käyttäjädatan käsittelylle.

Standardissa määritellään datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysyminen käyttäjiltä sekä luvan välittäminen digitaalisen mainonnan järjestelmille.

Markkinoijalle paras ja helpoin tapa noudattaa TCF 2.0 -standardia on hankkia Consent Management Platform -työkalu. Sen avulla markkinoija voi kysyä käyttäjiltä luvan datan hyödyntämiseen standardin mukaisesti. CMP-työkalu on sivustolle ja applikaatioon asennettava teknologia, jolla evästeiden suostumuksen hallinta rakennetaan.

TCF 2.0 -standardia noudattava CMP-työkalu on markkinoijalle ehdottomasti paras tapa hallita evästeiden suostumusta ja markkinoida vastuullisesti – täyttäen tietosuoja-asetuksen vaatimukset ja kunnioittaen ihmisten oikeutta yksityisyyteen.

Haluatko päivittää evästesuostumusten hallintanne kuntoon CMP-työkalulla? Ota yhteyttä: miikka.rahikainen@dagmar.fi

Miikka Rahikainen

Miikka Rahikainen

Miikka Rahikainen on Digital Strategist, jonka erikoisosaamista ovat markkinointiteknologian akronyymit. Vapaa-aika kuluu erilaisten urheilulajien parissa; perinteisesti ja sähköisesti.

Lisää aiheesta