Personointi puhututtaa nyt markkinoijia koko ajan enemmän. Dagmarin digitaalisen median tutkimuksen mukaan peräti 46 % vastaajista sanoo kiinnittävänsä enemmän huomiota mainoksiin, jotka ovat hänelle personoituja. Lisäksi 45 % pitää personoitua mainontaa hyvänä asiana.
”Sosiaalinen media tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet kohdentamiseen ja sitoutuneen yleisön löytämiseen. Kun sisältöstrategia on suunniteltu palvelemaan brändille uskollisia kuluttajia ja heidän tarpeitaan, mainontaa ei koeta ärsyttävänä tai keskeyttävänä. Tällaisiin mainospostauksiin aktivoidutaan kiitettävästi, ilman mitään erityistä palkintoa tai porkkanaa. Esimerkiksi tietylle kohderyhmälle suunnattuja uutuustuotteita kommentoidaan, jaetaan ja odotetaan aktiivisesti tuotebrändien somekanavissa”, arvioi Dagmarin Senior Digital Planner Nina Kuusela.
Seuraajat vaativat yhä laadukkaampia sisältöjä
Tutkimuksemme mukaan 25 % vastaajista seuraa yrityksiä sosiaalisessa mediassa joko aktiivisesti tai melko aktiivisesti. Satunnaisesti seuraavia on 29 % vastaajista. Tuotebrändien ja -valmistajien seuraaminen korostuu erityisesti nuoremmissa ikäryhmissä, siinä missä paikalliset yritykset ovat varttuneempien ikäryhmien suosituin seuraamisen kohde.
”Kuluttajat ovat nyt vaativampia seuraamiensa sisältöjen suhteen. Erityisesti nuoremmat somekäyttäjät ovat myös herkkiä lopettamaan seuraamisen, mikäli yrityksellä ei ole heille mielenkiintoista sisältöä jatkuvasti. Sisältöstrategia tulisikin miettiä tarkoin vastaamaan ydinkohderyhmän tarpeita, jotta yleismielikuva ei vaikuttaisi siltä, että somessa ollaan vain koska kilpailijatkin ovat. Toisaalta, yritysten somesisällöt ovat parantuneet, kun fanit äänestävät niin herkästi jaloillaan liian geneerisiä sisältöjä tarjottaessa. Kilpailu parantaa laatua”, pohtii Nina.
Adblockerit 16–34-vuotiaiden miesten suosiossa
Seuraamme jatkuvasti myös nettimainosten estosovellusten eli adblockereiden käyttöä. Viimeisimmän tiedon mukaan niitä käyttää 32 % vastaajista. Erityisen suosittuja ne ovat 16–34-vuotiaiden miesten keskuudessa: heistä 56 % sanoo käyttävänsä niitä säännöllisesti.
Ninan mukaan adblockereiden käyttö kertoo siitä, että mainontaa pidetään ärsyttävänä eikä se palvele kuluttajaa esimerkiksi ehdottamalla hänelle aidosti kiinnostavia tuotteita tai palveluja.
”Kun mainonta on personoitua ja palvelee kuluttajaa, yritysten blockaamiseen ei ole yhtä vahvaa tarvetta. Esimerkiksi aiemmin tilattiin enemmän uutiskirjeitä meiliin niiltä yrityksiltä, joiden tarjoama kiinnosti. Nykyään yrityksen postauksiin reagoimalla voidaan ikään kuin kertoa, mitkä yritykset kiinnostavat ja keneltä halutaan säännöllisesti päivityksiä. Somekäyttöä halutaan ylipäänsä rajoittaa vain sellaisiin sisältöihin, jotka tuottavat iloa, viihdykettä tai vaikkapa opettavat jostakin henkilölle tärkeästä aiheesta.”
Nina uskoo, että omaa vapaa-aikaa arvostetaan yhä enemmän, eikä sitä haluta käyttää vain yleiseen somessa pyörimiseen.
”Ruutuajan on oltava laadukasta. Tämä luo painetta myös mainostajien suuntaan.”
Asiakkaanamme voit hyödyntää jatkuvaa digitaalisen median tutkimustamme. Voimme esimerkiksi lisätä tutkimukseen teitä mietityttäviä kysymyksiä ja seurata, miten vastaukset kehittyvät. Kiinnostuitko? Kysy lisää asiakasvastaavaltasi tai lähetä viesti osoitteeseen salla.lukkari@dagmar.fi