11.2.2016 | Digitaalinen markkinointi

YouTube Red haastaa suoratoistopalvelut

YouTube Rediin voi tallentaa videoita, joita voi katsella 30 päivän ajan tallentamisesta. Videoita on mahdollista toistaa taustalla eli samalla kun käyttäjä kuuntelee musiikkia YouTubesta, hän voi napata kuvia Instagramissa tai selata twiittejä. Tämä ei onnistu ainakaan toistaiseksi mobiililaitteilla tavallisessa YouTube-applikaatiossa.

YouTube Rediin voi tallentaa videoita, joita voi katsella 30 päivän ajan tallentamisesta. Videoita on mahdollista toistaa taustalla eli samalla kun käyttäjä kuuntelee musiikkia YouTubesta, hän voi napata kuvia Instagramissa tai selata twiittejä. Tämä ei onnistu ainakaan toistaiseksi mobiililaitteilla tavallisessa YouTube-applikaatiossa.

Uuden palvelun kuukausimaksu on tällä hetkellä 9,99 dollaria, eli se kilpailee hinnallaan vahvasti Netflixin, Viaplayn ja HBO:n kanssa. Maksu sisältää pääsyn veloituksetta Google Play Music -palveluun, joten YouTube Red kisaa myös Spotifyn kanssa musiikin suoratoistopalveluna.

Palveluun on tarkoitus tuottaa originaaleja videosisältöjä ja sarjoja, kuten huipputubettaja Pewdiepien oma Scare PewDiePie -realityohjelma. Lisää on taatusti tulossa tulevaisuudessa, vaikka vielä tällä hetkellä uniikit sarjat ovat ennemmin YouTube-vaikuttajien omia sarjoja kuin suuria televisiotuotantoja, joita Netflix on onnistuneesti tarjonnut Netflix Original -nimen alla.

YouTube Redin lanseeraukseen on varmasti monia syitä. Yksi lienee halu kilpailla Netflixin ja Viaplayn kanssa videosisällöistä, vaikka palvelussa ei vielä olekaan niin paljon uniikkia sisältöä, että niitä kannattaisi ryhtyä vertailemaan. Vahvempi motiivi on varmasti Spotifyn haastaminen Google Play Musicin avulla. Musiikin suoratoistossa YouTube Red pärjää hyvin kilpailussa Spotifyn kanssa, myös hinnassa.

Uusi palvelu voidaan nähdä myös vastaiskuna mainonnan estolle. Ad blocker -selainlisäosien yleistyessä Googlen mainostuotot ovat vähentyneet. Tarjoamalla mainoksettoman palvelun, mutta  kuukausihinnalla, Google pyrkii osaltaan pienentämään estojen vaikutuksia.

Suomalaisten YouTube-kokemuksiin YouTube Red ei vielä vaikuta mitenkään – sisältö ei ainakaan toistaiseksi siirry ”premium”-puolelle. Kotimaiset käyttäjät voivat nykyiseen tapaan seurata suosittuja kanavia, kuunnella musiikkia – ja altistua mainonnalle. Palvelulla ei vielä ole Suomen julkaisupäivää, joten mainoksetonta YouTubea saadaan meillä taatusti odottaa jonkin aikaa.
 

Haluatko kuulla lisää YouTubesta ja sen mainosmahdollisuuksista? Ota yhteyttä: sami.koski@dagmar.fi

Sami Koski

Sami Koski

Sami Koski on hakukonemarkkinointiin ja Youtuben mahdollisuuksiin erikoistunut Digital Manager. Sosiaalinen media, etenkin vlogit ja tubettajat ovat sydäntä lähellä sekä ammatillisesti että vapaa-aikana. Työajan ulkopuolella rakkain harrastus on musisointi.

Lisää aiheesta