23.3.2012 | Hakukonemarkkinointi

Hakusanamainostajan muistilista keväälle 2012

Kannattaako hakusanamainontaa tehdä kampanjaluonteisesti, sesongeittain vai ympäri vuoden? Millaista tuottoa panostukselle voi parhaimmillaan saada? Dagmarin Planning Director Heidi Husso esittelee esimerkkicasen hakusanamainonnan tuloksista ja kiteyttää hyväksi havaittuja oppeja vinkiksi muillekin markkinoijille.

Viime marraskuussa hyväntekeväisyysjärjestön hakusanamainoskampanjaan tehtiin joulusesonkiin liittyvä nosto. Tavanomaisten, tutkitusti toimivien hakukampanjoiden rinnalle nostettiin lahjasanasto sopivin mainosviestein. Myös jatkuvia kampanjoita viilattiin jouluun sopiviksi.

Hakusanamainonnan tuloksia mitattiin Google Analytics –seurannalla, joka mittasi verkkokaupan myyntejä euroihin asti. Hakumäärät lähtivät nousuun sekä hyväntekeväisyyteen liittyvällä perussanastolla että lahja- ja joulusanastolla jo marraskuun puolella.

Mainontaa seurattiin ja optimoitiin päivittäin katsoen avainsana- ja mainostasolla tehokkuutta sekä myyntiin ohjaavuutta. Myös mediabudjettia korotettiin tai laskettiin päivästä riippuen siten, että jokaiselle päivälle saataisiin optimaalinen lahjoitus- eli konversiomäärä ja hinta.

Tulokset ylittivät odotukset: 10 000 euron panostuksella – sisältäen median ja työn – lahjoituksia eli myyntiä saatiin 250 000 euroa. Hakusanamainonnan kampanjan ROI oli siis 2 330 %.

Tammikuussa joulusanat vaihdettiin uusiin sesonkiaiheisiin, ja nyt asiakkaalle voidaan jo esitellä ensimmäisen kvartaalin tuloksia.

Lähes kolmannes verkkopanostuksista hakusanamainontaan

Hakusanamainonnalla on edellä mainitulla hyväntekeväisyysjärjestöllä, kuten yhä useammalla muullakin markkinoijalla merkittävä rooli sekä markkinoinnissa että myynnin kanavana.

Viime vuonna verkkomainonnan panostuksista allokoitui 30 % hakusanamainontaan; tänä vuonna panostusten arvioidaan pysyvän samalla tasolla. Pidemmällä aikavälillä hakusanamainonta ja erilaiset sähköiset hakupalvelut tulevat ennusteiden mukaan kasvattamaan osuuttaan.

Panostusten lisäksi hakumäärät ovat kasvussa. Ja mainoksia klikataan yhä. Suhtautuminen hakumainoksiin ei ole muuttunut negatiivisemmaksi ainakaan klikkauskäyttäytymisen perusteella.

Muistilista keväälle 2012:

1. VARMISTA LÖYDETTÄVYYS YMPÄRI VUODEN
Kriittisellä, liiketoiminnan kannalta tärkeällä sanastolla kannattaa näkyä edelleen läpi vuoden. Avainsana-analyysi auttaa tärkeimpien aihealueiden kartoittamisessa. Tuloksellinen tekeminen lähtee tavoitteiden määrittelystä ja mittareiden asettamisesta. Tarkalla seurannalla ja optimoinnilla panostuksille saa optimaalisen katteen.

2. NÄE SESONGIT ERI KULMISTA
Ajattele sesonkeja myös käyttöyhteyksien ja kohderyhmätuntemuksen kautta. Hakusanamainonta mahdollistaa myös minisesonkeihin tarttumisen.

3. LINKITÄ MUUHUN NÄKYVYYTEEN
Huomioi crossmedia sekä viesteissä että budjeteissa. Muu mainonta sekä uutisointi ja viestintätoimet vaikuttavat todistetusti hakumääriin.

4. TUTUSTU UUSIIN MAHDOLLISUUKSIIN
Hyödynnä hakukoneiden tarjoamat uudet mahdollisuudet mainosmuodoissa, optimointityökaluissa ja ”lisäosissa”.

5. VALJASTA MOBIILIHAUT MUKAAN
Mobiilikampanjoinnissa voidaan hyödyntää paikkatietoa sekä click to call – mahdollisuuksia. Käy katsomassa webanalytiikasta, kuinka paljon saat liikennettä sivuillesi jo mobiililaitteilla.

6. TIEDÄ MIKÄ MILLOINKIN KIINNOSTAA
Muista myös uusien trendien/tuulien haistelu keskustelun seurantojen sekä vaikkapa Google Trendsin avulla.

Lähteitä: TNS Gallup, IAB, Google Helsinki

Heidi Husso

Heidi Husso

Lisää aiheesta