11.03.2016 / Hakukonemarkkinointi

Miksi Google vähensi mainospaikkoja?

Google kohautti helmikuussa poistamalla maailmanlaajuisesti sivun oikean reunan mainospaikat kokonaan käytöstä, ja jatkamalla neljällä mainoksella hakutuloksissa.

Author

Nina Kuusela

Vahvalla digitaalisella taustalla varustettu asiakkuuspäällikkö, jonka intohimona ovat kuluttajabrändit ja asiakkaiden digimainonnan kehittäminen datan avulla. Vapaa-aikana Ninan löytää varmimmin Töölönlahdelta lenkiltä tai Kalliolaiselta joogastudiolta.

[dagmar_large_image bigimage=”6754″ /]

Google päätti luopua sivun oikean laidan mainonnasta kokonaan, kahdella poikkeuksella; kuvalliset tuotemainokset (Product Listing Ads) sekä tietopaneeli (Knowledge Panel) voivat edelleen näkyä oikeassa reunassa. Mainospaikkojen muuttuminen on herättänyt runsaasti keskustelua, sillä muutoksella voidaan nähdä olevan merkittäviä vaikutuksia hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan näkökulmasta. Muutamia huomioita:

  • Jatkossa sivun ylälaidassa on enimmillään neljä mainosta entisen kolmen sijaan. Neljännen mainoksen Google lupaa näkyvän ”erittäin kaupallisissa” hauissa. Tämän täsmällisempää määrittelyä Googlelta tuskin on lupa odottaa: hyvällä syyllä voi kuitenkin olettaa, että neljäs mainospaikka avautuu, kun näkyvyyttä tavoitellaan erittäin kilpailluilla (ja Googlelle tuottoisilla) avainsanoilla.
  • Sisältömarkkinoinnin rooli kasvaa kilpailun kiristyessä mainospaikoista. Kilpailluilla hakusanoilla on yhä vaikeampaa päästä neljän ylimmän mainoksen joukkoon, joten kohderyhmätarpeiden tunteminen sekä hakusanamainonnan että hakukoneoptimoinnin näkökulmasta korostuu.
  • Mobiilin suosion kasvu on johtanut siihen, että deskarimainonta ja mobiilimainonta tulevat muuttumaan ulkoasultaan lähemmäksi toisiaan. Oikean reunan hakutulosten poistuminen tukee tätä strategiaa. Tällä hetkellä mobiilissa näytetään kahdesta kolmeen mainosta hakutulossivulla.
  • Hakutulossivun oikean laidan tyhjentäminen mainoksista selkeyttää huomattavasti aiempaa kolmen sivupaikan mainostilamixiä, joka on joidenkin tutkimusten mukaan koettu raskaaksi. Siten uusi kahden paikan ulkoasu saattaa olla käyttäjäystävällisempi, kun hakija etsii relevantteja hakutuloksia sivulla.
  • Metahakukoneiden, eli useiden hakupalveluiden tietokantoja hyödyntävien hakukoneiden toiminta vaikeutui merkittävästi uudistuksen myötä, ja useiden Googlelle vaihtoehtoisten metahakukoneiden odotetaan häviävän Googlen ylivallan vain kasvaessa. Tästä voidaan tietenkin olla monta mieltä, onko yhden hakukoneen käytännössä monopoliasema oikeudenmukainen asetelma.
  • Muutos herätti siis syystäkin tunteita markkinointipiireissä. Tarkempia vaikutuksia esimerkiksi klikkihintoihin pääsemme tarkastelemaan vasta myöhemmin keväällä, kun saatavilla on tarkempaa vertailudataa.

Oletko kiinnostunut hakukonemainonnasta ja hakukoneoptimoinnista? Dagmarin asiantuntijat keskustelevat mielellään juuri sinun yrityksellesi sopivista ratkaisuista.

 

Lähteet:

Search Engine Land, February 19th, 2016:
http://searchengineland.com/google-no-ads-right-side-of-desktop-search-results-242997

The SEM post, February 19th, 2016:
http://www.thesempost.com/google-adwords-switching-to-4-ads-on-top-none-on-sidebar/

Search Engine Watch, February 25th, 2016:
https://searchenginewatch.com/2016/02/25/say-goodbye-to-google-14-alternative-search-engines/

Lisää aiheesta