20.8.2009 | Hakukonemarkkinointi

Minkä kuvan Bing antaa markkinoijalle?

Minkä kuvan Bing antaa markkinoijalle? (20.8.2009)

Microsoft ja Yahoo julkistivat heinäkuun lopussa yhdistävänsä voimansa hakukonekilvassa Googlea vastaan. Microsoftilta paukkuja olisi varmasti vielä riittänyt, mutta Yahoo sanoi suoraan, että sen on järkevämpää suunnata resurssinsa muihin kehityshankkeisiin. Läntisen maailman hakukonekilpa käydään siis Googlen ja Bingin välillä. Dagmar Searchin Heidi Husso ja Dagmar Digitalin Matias Vakkilainen pohtivat hakukonekilvan koukeroita.

Googlella on ollut hakukoneissa hyvin hallitseva asema lähes joka maailmankolkassa. Vain Kiinan ja Venäjän tyyppisissä maissa on valta-asemaan noussut paikallisia palveluita.

Microsoft on monia kertoja yrittänyt hätyyttää Googlea toistaiseksi siinä kuitenkaan suuremmin onnistumatta. Suomessa Google on dominoinut hakukonemarkkinoita selvästi, mutta muualla johto ei ole ollut aivan niin selvä. Muun muassa Yahoolla on ollut iso osuus markkinoista. Microsoftin ja Yahoon liitto auttaa Bingiä ison askeleen eteenpäin.

Vaikka hakukoneissa haetaan hyvin kohdennetusti sitä oikeaa kontaktia, ovat markkinoijat toki kiinnostuneita myös massoista. Massat tuovat hakukoneille niiden tarvitseman uskottavuuden, joka saa markkinoijat kokeilemaan palvelua. Kokeilun jälkeen ratkaisut tehdään kuitenkin toimivuuden perusteella.

Bing houkuttaa kävijöitä palveluilla

Microsoftin mukaan Bing on decision engine -tyyppinen hakukone eli se auttaa käyttäjiä päätöksenteossa ja tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kohderyhmät kohdistetuilla mainoksilla päätöksentekovaiheessa.

Yhdysvaltojen Bing-versiossa on muutamia uusia ominaisuuksia, jotka auttavat tuotteiden ja palveluiden vertailussa. Vielä Bing ei kuitenkaan auta päätöksenteossa niin pitkälle kuin esimerkiksi Hunch.com, joka antaa yksiselitteisen vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen.

Merkittävimmät uudet ominaisuudet ovat vasemmassa reunassa näkyvä hakuhistoria, hakuun liittyvien aiheiden listaus sekä hakutulokset kategorioihin jaotteleva ”sisällysluettelo”. Bing näyttää myös lyhyen otteen hakutulossivusta, kun kursori kohdistetaan hakutuloksen oikealle puolelle. Videohaussa taas voi katsoa 30 sekuntia videoita pikkukuvakkeista.

Bing sisältää perushaun, uutisten, kuvahaun ja videoiden lisäksi nyt myös shopping-, local-, travel- ja health-hakukoneet. Tuotteiden vertailu sekä matkailuun liittyvät hakutulokset jäsennellään entistä pidemmälle, ja myös hinnat ovat monissa tuloksissa nähtävillä. Matkaa etsiessään hakija voi määritellä entistä tarkemmin matkan tietoja jo hakukoneeseen. Merkittävää lisäarvoa tuo cashback-palvelu, jonka avulla kuluttaja saa tietyn prosenttiosuuden tekemistään ostoksista takaisin.

Suomen Bing ei vielä sisällä suurinta osaa uusista ominaisuuksista kuvahakua lukuun ottamatta. Uudessa kuvahaussa on useita hakumääreitä, joiden avulla kuvia on mahdollista lajitella. Lisäksi kaikki kuvahaun tulokset näkyvät samalla sivulla, ja myös täyskokoiset kuvat näkee suoraan hakukoneessa.

Perushaun hakutuloksissa ei ole kovin merkittävää eroa Googlen tuottamiin hakutuloksiin verrattuna. Tosin Googlen tuottamat tulokset ovat vielä monissa tapauksissa relevantimpia kuin Bingin tulokset. Microsoftin mukaan Bing kuitenkin oppii käyttäjien hauista ja kehittyy jatkuvasti. Positiivisena puolena voidaan sanoa, että Bing näyttää enemmän hakutuloksia ensimmäisellä tulossivulla. Tätä voidaan pitää hyödyllisenä, koska useimmat hakijat eivät klikkaa toiselle hakutulossivulle.

Entä mainosten toimivuus?

Bingissä tehdään hakuja luonnollisesti huomattavasti vähemmän kuin Googlessa. Myöskään mainontaa siellä ei ole vielä paljon. Pienen testikampanjan kautta klikkaushinta näyttäisi olevan Googlea korkeammalla.

Yahoo Search Marketing -järjestelmä on kuitenkin hyvin helppokäyttöinen ja sen graafinen ilme on selkeä. Se myös antaa helposti tietoa hakumääristä, suositeltavista klikkaushinnoista sekä ehdottaa aiheeseen liittyviä hakutermejä. Järjestelmä tunnistaa myös synonyymit. Tekstimainokset ovat hieman Googlen tekstimainoksia pidempiä.

Microsoft lupaa entistä tarkempaa kohdistusta, mutta toistaiseksi mainontaa voi kohdistaa Suomessa vain läänitasolla.

Tällä hetkellä suurin osa hakukoneessa tehtävistä hauista on navigaatioon liittyviä eli hakukonetta käytetään läpikulkukanavana eri verkkosivustoille. Toisaalta taloudellisen tilanteen myötä myös tuote- ja palveluvertailuja tehdään entistä enemmän, ostoprosessin kesto on pidentynyt ja hakumäärät ovat kokonaisuudessaan lisääntyneet. Hakukoneesta on näin ollen tullut tärkeä kaikissa ostoprosessin vaiheissa. Mainostajan kannalta katse kohdistuu entistä enemmän kävijäseurannasta konversioiden seurantaan. Yahoon järjestelmä mahdollistaa myös tämän.

Testaa hakukoneet

Nyt kun Googlen, Microsoftin ja Yahoon hakukoneet ovat vielä kaikki toiminnassa, voit käydä kokeilemassa mikä niistä olisi oma suosikki. Verkosta löytyy BlindSearch-sivusto, josta näet hakusanan syöttämällä kaikkien kolmen hakukoneen tulokset.

Tulokset listautuvat vierekkäin ilman, että käyttäjä tietää, mikä lista on mistäkin hakukoneesta. Listoista äänestetään sitä, joka tarjoaa relevanteimmat tulokset ja vasta sen jälkeen käyttäjä näkee mistä hakukoneesta kyseinen lista on peräisin. Omilla kokeiluillamme tulos oli lähes aina Google. Käy kokeilemassa minkä tuloksen sinä saat!
Lähteet:
http://advertising.microsoft.com/suomi/bing
http://blindsearch.fejus.com/
http://marketingsolutions.yahoo.com
http://www.bing.com
New Media Age 28 May 2009. Changing lanes. Nic Howell.
New Media Age 28 May 2009. Reaching upwards. Will Cooper.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta