08.04.2020 / Hakukonemarkkinointi

Suomalaiset sukeltavat nyt nettiin. Siirrä myös myyntiäsi sinne.

Poikkeustilan kuluttajabarometrin mukaan lähes puolet suomalaisista kertoo lisänneensä netissä viettämäänsä aikaa. Mutta löytävätkö ostajat tuotteesi tai palvelusi juuri silloin, kun he niitä kaipaavat? Mitä ottaa huomioon poikkeusaikana? Hakukoneasiantuntijamme Emil Siniketo kehottaa siirtämään myyntiä verkkoon niiltä osin kuin mahdollista ja palvelemaan asiakkaita hakukoneissa.
Author

Emil Siniketo

Hakumainonnan asiantuntija, joka syttyy digitaalisen mainonnan mitattavuudesta ja analytiikasta. Vapaa-ajalla löydät Emilin lenkkipolulta koiransa Babarin kanssa tai levykaupoilta.

Haluatko parantaa yrityksesi hakukonenäkyvyyttä? Ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi Dagmarissa.

Googlen hakutulokset – nopea kertaus

Googlen hakutulossivu koostuu kahdesta osasta: sivun ylä- ja alaosassa näkyvät mahdolliset mainokset ja keskellä orgaaniset hakutulokset.

Maksetun hakukonemainonnan sijoitukset selviävät huutokaupan avulla. Joka kerta kun Googlessa tehdään haku, Google selvittää, onko haun yhteyteen halukkaita mainostajia, kuinka paljon he ovat valmiita maksamaan klikkauksesta ja kuinka hyvälaatuisia mainostajat ovat. Tämän perusteella mainostajat sijoitetaan hakutulossivulle.

Sivuston orgaanisen hakunäkyvyyden Google määrittelee sen mukaan, kuinka hyvin sivusto vastaa hakuun, kuinka hyvin sivusto toimii teknisesti, onko sisältö asiantuntevaa, missä hakija sijaitsee ja millä laitteella hän tekee haun.

Hakukonemainonta ei vaikuta orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen. Sen sijaan sivuston sisältö ja toimivuus vaikuttavat maksetun mainonnan laatupisteisiin.

Miksi hakukonenäkyvyyttä kannattaa optimoida?

Googlessa tehdään mykistävät 81 050 hakua joka sekunti ja 3,5 miljardia hakua päivässä. Hakumäärät kasvavat vuosittain noin 10 %, ja esimerkiksi äänihaku muuttaa hakukäyttäytymistä: neljäsosa hauista on täysin uusia hakuja eli niitä ei ole tehty koskaan aikaisemmin! Täällä on hyvin havainnollistettu, mitä internetissä tapahtuu joka sekunti.

COVID-19-viruksen vuoksi ihmiset ovat nyt kotona ja viettävät enemmän aikaa verkossa ja hakukoneissa. Joka kerta kun käyttäjä saapuu hakuun, on hänellä jokin tietty tarve, kiinnostuksen kohde tai aie tehdä jotain, jonka tekemiseen hän tarvitsee lisätietoa. Käyttäjällä on jo ostohousut jalassa saapuessaan hakuun. Se tekee hakukonemarkkinoinnista täysin erilaista kuin ”perinteisestä” digimarkkinoinnista, jossa usein herätellään ostajaa ostoputken alkupäässä. Hakukonemarkkinointi onkin viimeinen markkinointi-investointi, josta kannattaa leikata poikkeusaikana.

Mitä ottaa huomioon poikkeusaikana?

Poikkeusaika pakottaa yritykset tarkastelemaan uudelleen omia toimintatapojaan. Monet ovatkin tehostaneet vauhdilla digiliiketoimintojaan. Viimeistään nyt on aika toimia.  Aloita näistä:

  1. Siirrä myyntisi verkkoon niiltä osin kuin se on mahdollista. Mikäli oma verkkokauppa ei ole ajankohtainen, etsi jokin muu alusta, jossa voit näkyä ja myydä. Mikäli yrityksesi on pohtinut Google Shoppingin käyttöönottoa, niin nyt on sen aika. Ota Google Merchant Center käyttöön ja rakenna ensimmäiset Google Shopping -mainoskampanjat!
  2. Panosta sivustosi sisältöön. Hyvin kirjoitettu ja suunniteltu sisältö palvelee asiakasta ja parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneissa. Panosta myös sivuston käytettävyyden tutkimiseen ja optimointiin. Hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää varmistaa myös sivuston nopeus ja mobiilikäytettävyys.
  3. Vastaa asiakkaiden kysymyksiin sivustollasi ja hakukoneissa. Päivitä poikkeusajan aikataulut ja tiedot yrityksesi Google My Business -palveluun. Kommunikoi asioista aiempaa tiiviimmin ja kerro asiakkaille selkeästi, miten poikkeustilanne vaikuttaa toimintaanne.

Lopuksi

Ajat ovat kaikille hankalat, ja on helppo vaipua synkkyyteen. Siksi on hyvä pitää mielessä, että tämäkin kriisi päättyy aikanaan. Uuden päivän alkaessa voittajiksi nousevat ne, jotka ovat uskaltaneet kaukonäköisesti panostaa ja kehittää uutta!

 

Haluatko parantaa yrityksesi hakukonenäkyvyyttä? Ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi Dagmarissa tai: emil.siniketo@dagmar.fi

Lisää aiheesta