Kirjoittaja

Sirke Käkelä

Sirkellä on laaja kokemus kansainvälisten asiakkuuksien kasvun mahdollistajana, sosiaalisen median kehittäjänä sekä Exceleiden monitaiturina.

 

Stereotyyppinen ryhmämatkailija vai omaa tietä kulkeva seikkailija

Kaikilla meillä on mielikuva kiinalaisia täynnä olevasta turistibussista, joka kulkee ympäri katuja ja pysähtyy vain ennalta valittujen kauppakeskusten eteen. Turistit poistuvat bussista ja palaavat ostoskassit kädessä. Tämä mielikuva on totta, mutta ei koko totuus.

Viime vuosina kiinalaisten halu suunnitella ja matkustaa yksin on kasvanut. Elintason nousun ansiosta matkailu ei ole enää kerran elämässä avautuva tilaisuus, vaan vuosittain tapahtuva kokemus. Siksi yhden matkan aikana ei tarvitse enää kokea aivan kaikkea. Nykyisin kiinalainen haluaa nähdä yhden matkan aikana kaksi, maksimissaan kolme kaupunkia.

Kiinalainen matkustaja käyttää matkailuun keskimäärin 3 500 dollaria vuodessa eli noin neljäsosan tuloistaan. Takavuosina suurin osa kulutuksesta meni ostosten tekemiseen erityisesti naapurimaissa. Niistä haettiin tuotteita, joita omassa maassa ei ollut saatavilla. Nykyään luksusliikkeissä shoppailua varten ei enää tarvitse matkustaa seuraavaa suurta kaupunkia kauemmaksi. Tämä on muuttanut ostoskäyttäytymistä ulkomailla. Kiinalaiset matkailijat käyttivät vuonna 2017 enemmän rahaa ruokaan ja kulttuurikokemuksiin kuin koskaan aikaisemmin. Myös ekomatkailu ja vihreä turismi ovat nostamassa päätään.

Edelläkävijä monessakin mielessä

Kiinalaiset ovat vahvoja edelläkävijöitä sosiaalisessa mediassa. Länsimaissa olemme tottuneet käyttämään useita eri sovelluksia, kuten Facebook, Uber ja MobilePay, kiinalaisilla on WeChat. Tämä sveitsiläiseksi linkkuveitseksikin kutsuttu alusta tarjoaa kaikki sovellukset, joita ihminen tarvitsee päivittäisessä elämässään. WeChatissä kiinalaiset ovat tottuneet tekemään kaiken QR-koodeilla.

Joidenkin tutkimusten mukaan jopa 98 % kiinalaisista käyttää matkustaessaan kännykkäänsä. Sitä käytetään paitsi kommunikointiin kanssamatkustajien ja kotona olevien ystävien kesken, myös shoppailupaikkojen ja ravintoloiden etsimiseen ja karttapalveluihin.

Kiinalaiset odottavat, että heidän kotimaassaan olevat palvelut ovat saatavilla myös länsimaissa. He ovat tottuneet maksamaan kaiken mobiililla, ja esimerkiksi Alipay-sovellusta käytetään Kiinassa paljon ahkerammin kuin luottokortteja. Alipay levittäytyy parhaillaan Eurooppaan ja erityisesti Pohjoismaihin kovaa vauhtia.

Muutosten tuulet

Kiinalaisen kuluttajan arki muuttuu kovaa vauhtia – kuten myös mahdollisuus ja halu matkustaa. Kun jokapäiväisen elämän stressi ja paineet ovat maassa suuret, vastapainoksi halutaan uusia kokemuksia ja viihdettä. Kiinalaiset ottavat hyvin nopeasti käyttöön arkea helpottavat teknologiset uudistukset. Tekoälyn, AR:n ja VR:n avulla haetaan myös rentoutumista ja vieraillaan virtuaalisissa maailmoissa. Myös erilaiset pelit ovat suosittuja, koska ne tarjoavat pakopaikan yhteiskunnan asettamista paineista.

Kiinalaiset haluavat yhä enemmän olla yksilöitä, erottua massasta ja toteuttaa itseään. He keräävät matkoiltaan entistä laaja-alaisempia kokemuksia ja vaikutteita erilaisista globaaleista yhteisöistä.

Koska saasteet ovat jokapäiväinen haitta, moni kokee tärkeäksi, että valinnoilla voi rakentaa puhtaampaa elinympäristöä. Yhä useammat kiinalaiset haluavat brändien varmistavan heidän puolestaan, että kulutus on tasapainossa luonnon ja kestävän kehityksen kanssa.

Suomalaisten kilpailuetu

Kiinalaisten turistien määrä on kasvussa myös Suomessa. Visit Finlandin mukaan kiinalaisia matkailijoita oli vuonna 2017 lähes kolmannes enemmän kuin edellisenä vuonna. Erityisesti Lappi kiinnostaa puhtaan luonnon ja eksoottisten kokemusten vuoksi.

Mahdollisuus uusien palvelujen luomiseen kiinalaisille kuluttajille on tässä ja nyt. Esimerkiksi Helsingin kaupunki on jo aloittanut yhteisprojektin Tencentin kanssa uudesta kiinankielisestä Helsinki-turistisovelluksesta. Baidu ja Visit Finland tekevät yhdessä kiinankielistä karttapalvelua. Go Saimaa ja Etelä-Karjalan Liitto tarjoavat autenttisia elämyksiä suomalaisissa kodeissa esimerkiksi perinneleivonnan parissa.

 

Millaisista tuotteista tai palveluista sinä haluaisit kertoa kiinalaisille turisteille? Ota yhteyttä: sirke.kontio@dagmar.fi