24.5.2017 | Kansainvälistyminen

Partneriverkosto ja globaalit digitaidot kansainvälisen kasvun tueksi

Suomalaiset yritykset hakevat yhä useammin kasvua maamme rajojen ulkopuolelta. Vahva partneriverkosto ja laajat digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat avainasioita, joiden avulla markkinointia voidaan ryhtyä kehittämään myös globaalisti. Dagmar tukee kansainvälistyviä yrityksiä monin tavoin. Markkinapotentiaalin kartoituksista ja ostokäyttäytymisen erojen analysoinnista digitaalisen näkyvyyden suunnitteluun ja optimointiin. Seuraavassa muutama esimerkkejä kansainvälisen markkinoinnin projekteistamme.

Hakukonemarkkinointipolun rakentaminen

Oli kyseessä sitten kuluttaja- tai b2b-markkinointi, on oman verkkosivuston rooli keskeinen osana osto- ja päätöksentekopolkua. Hakukonenäkyvyyden suunnittelu ja rakentaminen kv-sivustoille luo perustan kaikelle muulle markkinointitekemiselle. Siksi se kannattaa tehdä huolella.

Hakukoneoptimointiin ja -mainontaan erikoistuneet SEO- ja SEA-asiantuntijamme auttavat mm. sivuston teemasuunnittelussa. Järjestämme SEO- ja SEA-suunnittelun ja -toteutuksen eri markkina-alueilla, ja koostamme säännöllisesti raportit markkinoittain. Tarpeen mukaan teemme myös markkinakohtaisia kartoituksia kilpailijoiden hakukonenäkyvyydestä.

Toimintamalli sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Hoidamme kaiken avaimet käteen -mallilla tai valitsemme asiakkaallemme kumppanin, jonka kanssa asiakas hoitaa itse yhteydenpidon ja koordinoinnin. Yhteistyökumppaneista esimerkkinä Publicis Median globaali Performics-ketju, joka on erikoistunut tulospohjaiseen markkinointiin. Ketjulla on toimistoja yli 30 markkinalla, muun muassa Saksassa, Isossa-Britanniassa, Arabiemiraateissa ja Kiinassa.

B2b-markkinoinnin tehostaminen

B2b-asiakkaillamme on usein tiedossa toimialalla vakiintuneet kansainväliset ammattimediat. Autamme niiden validoinnissa, rikastamisessa ja tehokkaassa ostamisessa hintaneuvotteluineen.

Suunnittelemme kasvavalle asiakaskunnalle myös aiempaa laajempaa digitaalista näkyvyyttä ja liidien hankintaa digitaalisten kanavien kautta. Useimmat b2b-markkinoijat hyödyntävät aktiivisesti LinkedIniä, mutta sen lisäksi on erilaisia tietokantoja ja rekistereitä, joista löytyy hyviä kohdennusmahdollisuuksia oman toimialan potentiaaliseen asiakaskuntaan. Päättäjiä voidaan haarukoida markkinakohtaisesti ja päätöksentekoalueen mukaisesti.

Market entry -vaiheen potentiaalikartoitukset, kuluttajatutkimukset ja strategiaworkshopit

Kansainvälisten datalähteiden määrä on kasvanut ja monipuolistunut valtavasti. Yhdistämällä erilaista dataa sekä hyödyntämällä paikallisten kumppanien markkinointiosaamista ja kokemusta saamme kattavan kuvan uudesta markkinasta ja voimme suunnitella paremmin market entry -vaihetta.

Asiakkaille räätälöidyt kuluttajatutkimukset voidaan toteuttaa Suomesta käsin usealla eri markkinalla vertailukelpoisesti. Hyödynnämme paikallista tutkimusosaamista niin, että lopputulos huomioi maiden väliset erot esimerkiksi kategorian käytössä. Tälläkin hetkellä meillä on käynnissä erilaisia kuluttajatutkimuksia 10 markkinalla, esim. Kiinassa ja Japanissa.

Tärkeä tietolähde meille ja asiakkaillemme ovat myös Publicis Median erilaiset tietokannat ja käytössä olevat kuluttajatutkimukset. Voimme helposti haarukoida esimerkiksi potentiaalista kohderyhmää, sen kokoa, asenteita, mediakäyttöä yms. eri markkinoilla.

Globaalin ketjun kumppanina toimimme myös kansainvälisten yritysten sparraajana Suomen markkinalle tulossa. Autamme validoimaan ja hiomaan Suomea koskevaa markkinointistrategiaa. Esimerkiksi market entry -workshopit ovat osoittautuneet hyväksi toimintamalliksi. Tehokkailla ja vuorovaikutteisilla workshop-tekniikoilla luodaan kattava näkemys tilanteesta ja parhaasta etenemisestä markkinoille tulossa: tuomme datan pohjalta tärkeimmät löydökset muun muassa seuraaviin osa-alueihin: kuluttajakäyttäytyminen ja ostoprosessi kategoriassa, kuluttajien odotukset, kilpailijoiden toiminta, oikean position löytäminen, kulttuuriset asiat ja lainalaisuudet, brändi ja kommunikaatio.

Sama workshop-malli soveltuu erinomaisesti myös Suomessa toimivan ja jo markkinoille etabloituneen yrityksen markkinointistrategian tai vaikka vuosisuunnitelman happotestaamiseen.

 

Haluatko tukea kansainväliseen kasvuun? Ota yhteyttä: ulla.aitio@dagmar.fi

Ulla Aitio

Ulla Aitio

Chief Business Officer, jonka vastuulla Dagmarissa asiakkuusyksiköitä ja yhteistyö globaalin kumppanimme Publicis Median kanssa. Markkinoinnin kehittäjä, jonka intohimona on kansainvälisyys ja kasvun hakeminen yrityksille myös Suomen rajojen ulkopuolelta

Lisää aiheesta