29.3.2017 | Koulutus

Kuinka kulkea osaamisen kärjessä myös huomenna?

Tietojen ja taitojen kehittämisessä pelkkä systemaattisuus ei enää riitä; huipulle pääsy ja etenkin siellä pysyminen vaativat tulevaisuuden jatkuvaa ennakointia. Miten Dagmar on onnistunut pysymään ykkösosaajana vuodesta toiseen?

 

Dagmar on valmentanut vuosikymmenien aikana satoja markkinoinnin ammattilaisia, joista moni on siirtynyt myöhemmin merkittäviin tehtäviin muualle yritysmaailmaan. Eikä ihme, sillä dagmarilaisten halua ja kykyä oppia uutta arvostetaan laajasti. Yritys myös vetää jatkuvasti puoleensa uusia huipputyyppejä, esimerkiksi teknologian, analytiikan ja digitaalisen markkinoinnin alueilta.

Toimiston osaamista rankataan alan kärkeen vuodesta toiseen, eikä uudistumisvauhti näytä hiipuvan. Nousu ei ole tapahtunut hetkessä, vaan se on pitkän, johdonmukaisen työn tulosta.

– Kyse on asenteesta. Meillä on upeita asiakkaita, jotka vaativat meiltä tavallista enemmän ja odottavat strategiselta kumppaniltaan vahvaa näkemystä tulevaisuudesta. Ja meillä on upeita, osaamisensa kehittämisestä innostuneita ihmisiä. Luotaamme ja arvioimme tulevaisuutta jatkuvasti, jotta tiedämme jo tänään millaista osaamista tarvitaan huomenna, kertoo toimitusjohtaja Tuula Kallio.

Uusia osaajia

Alan johtavana toimistona Dagmar kantaa yhteiskuntavastuuta koko toimialan kehittymisestä. Uusia talentteja etsitään ja kasvatetaan samaan aikaan kun kokeneempien osaamista syvennetään ja laajennetaan.

– Dagmarissa on todella monipuoliset mahdollisuudet osaamisen kasvattamiseen ja yksilöllisiin kehityspolkuihin. Polku voi johtaa vaikkapa trainee-harjoittelijasta Junioriksi, Planneriksi, Manageriksi ja Strategiksi. Uskomme, että oppiminen tapahtuu ensisijaisesti yhdessä muiden kanssa ja työn kautta. Tämän lisäksi panostamme sekä asiakastyön kannalta että henkilökohtaisen kasvun näkökulmasta keskeisiin koulutuksiin ja valmennuksiin, kertoo osaamisen kehittämisestä vastaava HR Manager Mari Svahn.

Tulevaisuuden huippuja on kasvatettu monin tavoin, esimerkiksi digitaitureita koulineella Next Talent Camp -traineeohjelmalla sekä Salomaa-yhtiöryhmän ja Aalto EE:n yhdessä kehittämällä Next Generation Marketing Trainee -valmennuksella. Seuraavaksi on käynnistymässä Data Science Junior Program, jonka tavoitteena on tuplata Advanced Analytics -tiimin koko.

Junioreiden lisäksi taloon palkataan jatkuvasti myös oman alueensa kokeneita osaajia. Heitä houkuttaa sparraus muiden huippuammattilaisten kanssa, Dagmarin työpaikkana tarjoama monipuolisuus ja kiinnostavat kehitysprojektit. Oma ajattelu nousee uudelle tasolle, kun palloseinänä ovat kaverit, jotka rikastavat ja täydentävät omia taitoja: nappaavat kiinni ajatuksesta ja auttavat kuljettamaan sitä eteenpäin.

Uutta osaamista

Kaikille dagmarilaisille on kehitetty yhteinen, säännöllisesti toistuva perehdytysohjelma sekä kuukausittain järjestettävät näkemysaamut. Aiheet liittyvät ajankohtaisiin teemoihin, kuten sisältömarkkinoinnin kehityssuunnat ja mittaaminen, vaikuttajamarkkinointi, ohjelmallisen ostamisen kehittyminen ja uusimmat kokemukset mallintamisesta.

Yhtiöryhmän oma Aarnen Akatemia on järjestänyt muun muassa fasilitointiin, esimiestyöhön, vuorovaikutustaitoihin ja markkinointijuridiikkaan liittyviä valmennuksia sekä mentoriohjelmia.

Omaan, yksilölliseen kehityspolkuun voi kiinnostuksen ja tehtävänkuvan mukaan kuulua myös seuraavia osaamisohjelmia:

Parhaat plannerit
Suunnattu sekä suunnittelutyön ammattilaisille että tulevaisuuden tähdille. Sisältää useampia kokonaisuuksia, kuten Next talent camp ja osaamispolku vaativampiin digi-tehtäviin (1–5 vuotta), kehittyvän markkinointialan muut trainee- ja junior-tehtävät, ammatillista osaamista suunnittelutehtävissä syventävät kokonaisuudet.

Asiakasosaamisen huiput
Tavoitteena ovat arjen innostavat asiakaskohtaamiset, jotka varmistetaan asiakasvastaavien osaamista kehittävällä ohjelmalla. Tukee asiakasvastaavien osaamisen ylläpitoa ja kehittämistä sekä tiedon ja parhaiden käytäntöjen jakamista vastuullista asiakastyötä unohtamatta.

Alansa aatelia
Osaamisohjelma, joka tukee senioriteetin syventymistä ja laajentumista sekä omakohtaista ja aktiivista ammatillista kasvua. Keskittyy aiheisiin, jotka tukevat myös alan edelläkävijyyden vahvistamista ja liiketoiminnan kehittämistä. Alakohtaisia osaamisfoorumeja.

Timanttiset tiiminvetäjät
Keskittyy esimiesosaamisen kehittämiseen. Tavoitteena motivoivan, innostavan ja merkityksellisen työarjen varmistaminen esimiestyötä kehittämällä. Sisältöinä mm. säännölliset esimiesfoorumit, sparrit ja teemakohtaiset valmennukset.

Dagmar rakentaa jatkuvasti uusia oppimismahdollisuuksia myös asiakkailleen ja kumppaneilleen. Tutustu vaikka tammikuussa 2017 avattuun e-learning-portaaliin, Data Driven Marketer -lähiopetukseen tai Digimarkkinoinnin vierihoitoon.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta