16.6.2016 | Koulutus

Markkinoinnin takinkääntö – tartutko kesähaasteeseen?

Tiedäthän YouTube-haasteet, joissa kannustetaan videoimaan milloin mitäkin? Dagmarin kesähaasteessa ei kannusteta kyykkäämään, lankuttamaan, kaatamaan jäävettä päälleen eikä imemään itselleen Kylie Jennerin huulia. Sen sijaan haastamme käyttämään kesän markkinointimantrojen toisinajatteluun ja tulemaan loman jälkeen töihin avoimena uusille mahdollisuuksille. Oletko valmis?

1. RAKASTA VIRHEITÄ

Markkinointistrategioilla halutaan usein varmistaa onnistuminen. Investoidaan siihen, mikä tutkitusti toimii eikä lipsuta ladulta. Tämä onkin viisasta: 70–80 % tekemisestä pitääkin olla taatusti ja tutkitusti toimivaa, niin liiketoiminnalla on varma pohja vielä huomennakin. Mutta jos koneeseen ei syötä jatkuvasti uutta ja erilaista tekemistä, voi optimoida itsensä nurkkaan. Uusi ja erilainen johtaa usein virheisiin, mutta saattaa myös tuottaa uudenlaisia onnistumisia. Datalla johtava markkinoija rakastaa virheitä, koska ne ovat optimoinnin parasta polttoainetta. Virheitä on pakko tehdä, jotta voi onnistua – uskalla ottaa riskejä!

2. UNOHDA KIVEENKIRJOITETUT STRATEGIAT

Maailmamme muuttuu vauhdilla. Se mikä puoli vuotta sitten tuntui järkevältä, ei enää tänään ole välttämättä viisasta. Kilpailussa pärjätäkseen ketteryyden vaade koskee jokaista yritystä ja erityisesti sen etulinjassa juoksevaa markkinointia. Strategia ei saa sitoa tekemistä vanhoihin totuuksiin, vaan uusi strategia on tekeminen. Ketterä strateginen markkinointi on testaamista, nopeita suunnanvaihtoja, jatkuvaa uudistamista sekä myynnin, tuotekehityksen ja asiakaspalvelun tonttien sotkemista sillä vauhdilla, että organisaatiokaaviot eivät perässä pysy. Ainoa minkä pitää pysyä matkassa on datan kertyminen ja siitä suunnan ottaminen – muuten ketteryys muuttuu hutkimiseksi.

3. ETSI SEURAAVAA SUURTA MARKKINOINTITEKOA OIKEASTA PAIKASTA

Hyvällä mainonnalla voi saada paljon aikaan, mutta yksin se ei kauas kanna. On itsestäänselvyys, että tuotteen/palvelun pitää olla erinomainen, kuluttajan tarpeisiin suunniteltu, helposti hankittavissa ja hintansa väärti. Keskinkertaisuus ei enää riitä tai kilpailija porhaltaa laadulla, palvelulla tai hinnalla oikealta ohi. Tässä asetelmassa paras markkinointiteko voi olla kuluttajadialogi, asiakkuusmarkkinoinnin ja palvelukanavien virittäminen datalla kuluttajien taajuudelle ja palvelumuotoilu – näistä hyvä kello kauas kuuluu. Jos tämä tie tuntuu hitaalta (tee se silti), voi nopeaa brändiharppausta hakea linkittymällä yhteiskunnalliseen ilmiöön (kuten Finlayson), tekemällä kategoriassaan jotain todella omaperäisesti (kuten Vianor) tai hyödyntämällä reagoivan somen tarjoilemat mansikkapaikat (kuten Aava äskettäin) – teot vaikuttavat enemmän kuin sanat.

4. TEE TULEVAISUUDESTA NYKYHETKEÄ

Internet of Things, tekoäly, virtuaalitodellisuus ja monet muut hypetermit eivät ole huomisen juttuja. Ne ovat jo täällä. Tulevaisuutta ei tarvitse odottaa, eikä lupaavia teknologia-startupejamme hätistellä maailmalle toteuttamaan innovaatioitaan muiden kanssa tarjoamatta proof of concept -mahdollisuuksia Suomessakin. Uudet mahdollisuudet voivat mullistaa liiketoiminnan prosesseja tai olla asiakkaan yllättäviä pieniä kokeiluja, jotka sosiaalinen media skaalaa suurelle yleisölle. Uudet kujeet eivät ole itseisarvo, oleellista on suhtautuminen niihin vuoden 2016 työkalupakkina: ”Don’t be a futurist, be a nowist”.

5. PIDÄ DIGIDIEETTI

Markkinointi-ihmisinä edustamme todennäköisesti pahimmanlaatuista digiriippuvaista ihmistyyppiä. Roikumme online aamusta yöhön, rekisteröidymme uusimpiin somepalveluihin ymmärtääksemme kohderyhmiämme, seuraamme digitalisoituvaa alaamme. Meidän on pakko oppia päivittäin uutta pitääksemme ammattitaitomme ajan tasalla. Mutta ihmisiä mekin olemme, ja aivot tarvitsevat välillä taukoa infoähkystä ehtiäkseen jäsennellä asioita.

Haastankin jokaisen markkinointi-ihmisen pitämään trendikkään digidieetin: vietä kesäloman aikana vähintään viikko ilman nettiä. Aivosi ja lähimmäisesi ovat sen ansainneet. Syksyllä odottavat markkinoinnin uudet mahdollisuudet energisiä ottajiaan, ja varmasti luvassa on taas uusi kiinnostava somepalvelu rekisteröidyttäväksi. Ehkä tuore Rawl Messenger on somen uusi musta – se jää nähtäväksi, sitten digidieetin jälkeen.

Rentouttavaa offline-kesää!

Teija Jokinen

Teija Jokinen

Teija Jokinen on Dagmar Stories -yksikön vetäjä, joka kuluttaa kaiken median ja suuren osan tilipussistaankin verkossa. Digitaalinen maailma onkin loputon inspiraation lähde niin muuttuvan markkinoinnin pohdiskeluun kuin Teijan rakkaimpaan harrastukseen kokkaamiseenkin.

Lisää aiheesta