Dagmar

Clubhouse on noussut kevään mittaan vahvasti esiin medioissa ja sosiaalisessa mediassa. Hiljalleen Suomeen rantautunut, vielä kehitysvaiheessa oleva somealusta on herättänyt keskustelua myös markkinoinnin asiantuntijoiden keskuudessa. Dagmar Storiesin Project Manager Sarah Grünn ja Content Planner Iines Aaltonen kertovat, mikä Clubhouse on ja miten yritykset voivat hyötyä trendikkään alustan suosiosta.

Mikä on paljon puhuttu Clubhouse?

Kutsupohjainen äänisovellus Clubhouse mahdollistaa reaaliaikaisen ryhmäkeskustelun osallistujan sijainnista riippumatta. Käyttäjä voi avata omia keskusteluhuoneita sekä osallistua muiden huoneiden keskusteluihin kuuntelijana tai puhujana. Alusta toimii toistaiseksi kutsuperiaatteella, eli Clubhouse-käyttäjäksi pääsee vain toisen Clubhouse-käyttäjän lähettämällä kutsulla. Sovelluksen voi ladata tällä hetkellä vain iPhonella, mutta monien iloksi Android-versio on jo kehitysvaiheessa.

Keskustelut käydään ”huoneissa”. Huoneet avataan “klubeihin”, joiden teemaan keskustelun aihe kuuluu. Aiheet vaihtelevat markkinoinnin asiantuntijakeskusteluista aina ihmissuhteisiin ja huonekasvien hoitoon. Alustan juju on juurikin reaaliaikaisuudessa: keskusteluja ei ole ainakaan toistaiseksi mahdollista kuunnella jälkeenpäin, vaan koko idea perustuu spontaaniin, tässä hetkessä tapahtuvaan matalan kynnyksen keskusteluun. Clubhouse-keskusteluja voikin verrata reaaliaikaiseen ja interaktiiviseen podcastiin.

Clubhousen vahva suosion kasvu pohjautuu yhteisöllisyyteen. Poikkeusaika ja sosiaalisten kontaktien minimointi on tuonut haasteita sosiaaliselle elämälle. Somealustalla käytävä reaaliaikainen, spontaani keskustelu antaa ihmisille mahdollisuuden kohdata turvallisesti, ilman fyysistä tapaamista.

Clubhousen käyttö Suomessa

Suomalaisista Clubhouse-käyttäjistä ei ole vielä tarkkaa statistiikkaa. Arvioiden mukaan suomalaisia keskustelijoita on vielä verrattain vähän, noin 8 000–10 000, kun maailmanlaajuisesti käyttäjiä on arvioitu olevan jo 10 miljoonaa. Monet early adapterit ovat kuitenkin ottaneet uuden alustan aktiivisesti haltuun, ja suomalaisten osuus kasvaa kovaa vauhtia.

Aktiivisia suomalaisia Clubhouse-käyttäjiä ovat esimerkiksi aiheesta haastattelun antanut Mikael Gabriel sekä Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen. Mutta Clubhouse ei ole vain tunnettujen suomalaisten omima, yhä useamman ”taviksenkin” someprofiilia koristelee Clubhouse-käyttäjätunnus.

Suomalaisten klubien osuus on vielä pieni; tämän hetken suurin suomenkielinen klubi, Lilli Kehin perustama Sauna Club, on kerännyt yli 8 000 jäsentä. Sauna Clubin alla toimii myös rap-artisti Mikael Gabrielin isännöimä ”GOOD MORNING FINLAND”-keskusteluhuone, jonka spontaanit keskustelunaiheet vaihtelevat päivittäin – tai jopa aivan lennosta. Koskaan ei voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu tai mistä hetken päästä keskustellaan.

Kannattaako yrityksesi tai sinun jo liittyä Clubhouseen?

Rennosta mielikuvasta huolimatta Clubhouse tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden verkostoitua oman alan asiantuntijoiden kanssa jo alkumetreiltä lähtien. Oman yrityksen nimen tai yritykselle tärkeän teeman mukaan voi luoda klubin tai huoneen. Tästä toimii loistavana esimerkkinä MarkkinointiKollektiivi-yhteisö, jolla on Clubhousessa nimensä mukainen klubi. Sen alla pidetään klubitapaamisia eri asiantuntijoiden kanssa viikoittain vaihtuvalla teemalla. Omien sanojensa mukaan tällä hetkellä Clubhousen suurimpana markkinoijien kohtaamispaikkana toimiva MarkkinointiKollektiivi jakaa tietämystä yli organisaatiorajojen sekä kohtauttaa alan ammattilaisia.

Verkostoitumisen lisäksi ajatusjohtajuus nostaa suosiotaan Clubhousessa myös Suomessa. Yrityksen tai oman henkilöbrändin ydinosaamisen auktoriteettia voi vahvistaa Clubhousessa systemaattisella ja pitkäjänteisellä osallistumisella oman alan keskusteluihin. Ajatusjohtajuutta voi edistää oman klubin ja huoneen muodossa sekä vierailevan asiantuntijan roolissa. Yhdysvaltalaisen C-tason päättäjiin keskittyvän tutkimuksen mukaan 82 % vastanneista kertoi ajatusjohtajuuden lisänneen luottamusta kyseistä yritystä kohtaan.

Ajatusjohtajuus vaatii paitsi näkemystä ja osaamista, myös läsnäoloa ja aktiivisuutta – ja juuri tämän Clubhouse mahdollistaa. Keskusteluihin osallistumisen lisäksi myös oman profiilin sisältö on merkittävässä roolissa, LinkedInin tapaan. Keskusteluihin osallistuvat käyvät usein kurkkaamassa puhujien ja muiden kuuntelijoiden profiileja. Profiili on otollinen paikka kertoa omasta ydinosaamisesta, arvoista sekä verkostoitumismahdollisuuksista. Yhä useammalla on henkilökohtaisessa profiilissa selkeät CTA:t – ”Tarvitseeko yrityksesi apua tässä? Ole yhteydessä näin.”

Monipuolinen ja interaktiivinen Clubhouse tarjoaa raikkaan tuulahduksen paperiseen käyntikorttimaailmaan. Verkostoituminen tapahtuu kotisohvalta käsin, ja ajatusjohtajuutta voi edistää vaikkapa kävelyn aikana. Aina ei myöskään tarvitse olla äänessä, jo läsnäolo keskusteluissa antaa uutta näkökulmaa omalle ja yrityksen tekemiselle.

Clubhousen tulevaisuus ja kaupalliset mahdollisuudet

Clubhousen kaupalliset mahdollisuudet ovat toistaiseksi hyvin rajalliset. Yhdysvalloissa testataan parhaillaan käytäntöä, jossa esiintyjälle ja puhujalle voidaan maksaa ”tippiä” tehdystä työstä maksunvälityspalvelun kautta. Maksuohjeet on lisätty kätevästi puhujan profiiliin. Suomessa vastaavanlaista tippaustoimintoa voisi kokeille artistien livekeikoilla tai eri alojen asiantuntijoiden luennoilla MobilePay-sovellusta hyödyntäen.

Suomalaisten käyttäjämäärien noustessa kasvaa myös kanavan potentiaali mainostajien silmissä. Jo nyt Clubhouse-sovelluksessa voi pitää ilmaisia luentoja, live-webinaareja ja -tapahtumia sekä konsultointihetkiä. Erityisen kiinnostavaa on se, että kuuntelijat voivat osallistua keskusteluun. On vain ajan kysymys, milloin kaupallisten sekä sponsoroitujen sisältöjen mahdollisuus ja tuotanto Clubhousessa kasvaa Suomessa.

Suomalaisia Clubhouse-klubeja, joista voit aloittaa:

Sauna Club, noin. 8 100 jäsentä
Suomi klubi, noin. 2 100 jäsentä
Media Suomi, noin. 1 000 jäsentä
Luovuusklubi, noin. 782 jäsentä
Kulttuurikerho, noin. 761 jäsentä
Creative People Finland, noin. 500 jäsentä
LinkedIn Suomi, noin. 427 jäsentä
MarkkinointiKollektiivi, noin. 277 jäsentä
Yrittäjäklubi, noin. 255 jäsentä
Myyntiklubi, noin. 238 jäsentä

Ryhdytäänkö ideoimaan yrityksellesi Clubhouse-kuuluvuutta? Ota yhteyttä: sarah.grunn@dagmar.fi tai iines.aaltonen@dagmar.fi

Kirjoittajat:

Liiketoiminnan strategiseen kehittämiseen ihastunut Dagmar Storiesin projektipäällikkö Sarah Grünn tarttuu herkästi uuteen ja nauttii luovien ratkaisujen löytämisestä. Inspiroituu tuloksiin pohjautuvista tavoitteista ja yhdessä tekemisestä.

Dagmar Storiesin Iineksen erikoisosaamisalaa ovat reilun 10 vuoden kokemuksella vaikuttajamarkkinointi ja sisällöntuotanto, joiden kehitys ja tulevaisuuden suuntaukset kiinnostavat erityisesti. Vapaa-ajalla Iines on intohimoinen matkailija, käsityöharrastaja ja lumoutunut erilaisista luonnonilmiöistä.