21.4.2016 | Markkinoinnin automaatio

Marketing Cloud -toimijat jatkoivat ostoksiaan viime vuonna

Markkinointiteknologiatoimijat pyrkivät nyt vimmatusti parantamaan palvelujaan vastaamaan aidosti integroidun markkinoinnin tarpeita. Uusia yrityksiä, ratkaisuja ja palveluita nousee yhä tihenevään tahtiin. Scott Brinkerin uusimmassa Marketing Technology Landscapessa on jo noin 3 500 erilaista palvelua. Samaan aikaan varsinkin isot toimijat ostavat kyvykkyyksiä Marketin Cloudeihinsa. Adobe aloitti pilvensä kasvattamisen ensimmäisenä ja myös Salesforce sekä Oracle ovat rakentaneet omiaan hyvin aktiivisesti. Niiden rinnalle ovat nousseet jo aiemmin IBM, Teradata, Marketo, HP ja Microsoft, joiden uusimmat yritysostot tuovat heitä nyt lähemmäksi markkinoijan tarvitseman kokonaisuuden ratkaisemista.

Adobe vahvistaa analytiikkakyvykkyyksiään entisestään

Adobe kasvatti analytiikka- ja datanhallintakyvykkyyttään ostamalla Comscorelta Digital Analytixin. Samalla Comscore myi ydinliiketoimintansa viereen kasvaneen haaran tehden selväksi, että se haluaa keskittyä entistä voimakkaammin mediamittaamiseen. Tätä vahvistettiin myös ostamalla Rentrak, jonka kanssa pystytään entistä paremmin mittaamaan käyttöä eri päätelaitteiden läpi.

Adobe sai kaupassa erittäin muokattavan ja dynaamisen analytiikkajärjestelmän sekä innovatiivisen henkilökunnan. Digital Analytix on ollut selvästi aliarvostettu ratkaisu suhteessa sen monipuolisuuteen ja älykkääseen datarakenteeseen. Adobe aloitti Marketing Cloudinsa rakentamisen analytiikalla ostaessaan silloisen analytiikkateknologian markkinajohtajan, Omnituren. Digital Analytixin ostaminen kiihdyttänee Adobe Analyticsin hieman jämähtänyttä kehitystä ja vahvistaa entisestään Adoben vahvaa asemaa lisäämällä big data -kyvykkyyttä.

IBM panostaa Marketing Cloudiin ja varmistaa sen käyttöä

IBM on ollut toimijoista viime aikoina aktiivisin, mutta lähinnä ostamalla digitoimistoja. Vuonna 2014 IBM Marketing Cloudiin ostettiin merkittäväksi osaksi Silverpopin markkinointiautomaatioratkaisu. Kaikki tarvittavat kyvykkyydet kokonaisratkaisuun alkavat nyt olla koossa, vaikka varsinaista Data Management Platformia (DMP) ei olekaan. Tätä puutetta he ovat pyrkineet poistamaan partneroitumalla sekä MediaMathin että RocketFuelin kanssa. IBM:ää tuntui pitkään vaivaavan suunnan puute kokonaisuuden rakentamisessa, mutta se näyttää löytäneen halutun strategisen polun ja nousee kilpailemaan aidosti muiden kanssa.

IBM rakentaa markkinointipilvensä lisäksi voimakkaasti digitaalista osaamista asiakaskokemuksen eri osa-alueille. Yritys kohahdutti ostamalla muutaman viikon sisään kolme digitoimistoa täydentämään IBM Interactive Experience -yksikköään. Ostamalla Aperton, Resource/Ammiratin ja ecx.io:n joukkoja vahvistettiin noin 800 digiosaajalla. IBM iX on partneroitunut Adoben kanssa käyttämään Adoben Marketing Cloudia, mutta todennäköisesti he pyrkivät nostamaan oman tuoteperheen käyttöastetta myös oman yrityksensä sisällä.

Teradata ei ole enää pelkkää dataa

Teradata on noussut tietovarasto- ja datapalvelusta kilpailemaan integroidun markkinoinnin kenttään edellä mainittujen kanssa. Vuonna 2015 tehty DMP-ostos, FLXOne, täydentää kokonaisuutta ja antaa heillekin viimein kyvykkyyden yhdistää perinteinen markkinointi ja markkinoinnin automaatio digimainontaan. Hollantilaistaustainen FLXOne on vuonna 2012 perustettu data management platform -toimija, joka ei ole saanut kovin isoa jalansijaa markkinassa, mutta omaa varsin hyvän tuotteen.

Teradata on aiemmin hankkinut useita yrityksiä täydentämään tarjoamaansa. Esimerkiksi Appoxeen avulla on mahdollista laajentaa digitaalinen markkinointi kunnolla mobiiliinkin. Uusimmat ostokset yhdistettynä toimivaan data-alustaan, tulee olemaan hyvä yhdistelmä. Teradataa ei yleensä mainita integroidun markkinoinnin pilviratkaisuista puhuttaessa, mutta sen kyvykkyydet alkavat olla jo siinä kunnossa, että se on varsinkin isojen yritysten mahdollinen kumppani kokonaisratkaisuna markkinoinnin johtamiseen ja operointiin.

Ostokset jatkunevat tänäkin vuonna

Isojen toimijoiden ostokset tuskin päättyvät tähän. Niistä lähes kaikki ovat vasta alussa digimainonnan sitomisessa digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuteen. Uskon, että jatkossa fokuksessa ovat verkkomainonnan teknologiat. Markkinoinnin automaation laajentaminen käsitteenä kattamaan sähköpostien ja tekstiviestin triggeröidyn lähettämisen mobiilisovellusten ilmoituksiin, sivuston personointiin ja verkkomainontaan asti tulee varmasti jatkossa monien muidenkin kuin Dagmarin kalvoille.

Olemme panostaneet tähän kokonaisuuteen voimakkaasti viime vuosina, ja teknologiatoimijat parantavat koko ajan palvelujaan ratkaisemaan aidosti integroidun markkinoinnin tarpeita. Edelleen monelle järkevä polku on rakentaa edellä mainitun kaltainen kokonaisuus itse erillisistä rakennuspalikoista – myös siinä autamme mielellämme.

Marketing Technology Landscape Supergraphic (2016)
Kun haluat sparrata ajatuksia omasta markkinointiteknologiakokonaisuudestasi tai lähteä luomaan hallitulle kokonaisuudelle etenemispolkua, ota yhteyttä: petri.vatanen@dagmar.fi

Petri Vatanen

Petri Vatanen

Petri Vatanen on digitaalisen maailman moni- ja syväosaaja, jonka tekninen tausta verkkopalvelujen kehittämisestä yhdistyy vuosien markkinointiosaamiseen uniikilla tavalla. Hän auttaa yrityksiä ja etenkin markkinointia ottamaan kaiken irti datasta ja teknologiasta liiketoiminnan kasvattamiseksi.

Lisää aiheesta