11.10.2017 | Markkinoinnin automaatio

Tekoälyteknologia on neukkarinne pöydällä

Tekoälystä puhuttaessa vuosi 2016 muistetaan erityisesti Googlen AlphaGo-tietokoneohjelmasta. Se kykeni ensimmäisenä voittamaan ihmisen Go-lautapelissä. Paljon palstatilaa ovat saaneet myös itseajavat autot, chatbotit ja robotiikkaan liittyvä keskustelu. Hypestä ollaan siis siirtymässä kovaa vauhtia konkretiaan. Pöhinän keskellä yksi iso muutos on jäänyt vähälle huomiolle: tekoälyteknologiaa on ryhdytty avaamaan kaikkien vapaaseen käyttöön. Muutos merkitsee järisyttäviä mahdollisuuksia pienillekin yrityksille, millä tahansa toimialalla.

Tekoäly-hypen aallonharjalla kannattaa vielä toistaiseksi muistaa, että vaikka ihmisen kaltaisen ajattelevan tekoälyn kehittäminen olisikin joskus mahdollista, siitä ollaan vielä hyvin kaukana. Käytännössä tekoäly ja sen nykyhetken sovellukset ovat vain läjä koneoppimisen algoritmeja, joilla koneet saadaan näennäisesti suorittamaan ”älykkäitä” tehtäviä.

Koneoppimisessa on kuitenkin tapahtunut isoja kehitysaskeleita, kun käytettävissä olevat datamäärät ja laskentatehot ovat kasvaneet. Esimerkiksi NLP-kategoriassa (Natural Language Processing) on voitu kehittää erilaisia chatbotteja ja iPhonen Sirin kaltaisia henkilökohtaisia avustajia jo varsin hyödylliselle tasolle. Väsymättömät chatbotit mahdollistavat yrityksille 24/7 asiakaspalvelun, ja puhetta ymmärtävät applikaatiot helpottavat kuluttajan arkea, esimerkiksi auttamalla tiedonhaussa.

Murros businessmallissa

Chatbottien ja kohta lentävien autojenkin hypetyksen huumassa monelta on jäänyt huomaamatta eräs iso muutos: viimeisen vuoden aikana kaikki suuret toimijat ovat julkaisseet tekoälyalustojaan avoimeen käyttöön. Ne ovat vapaasti käytettävissä API-rajapintojen kautta.

Rajapintoja tarjoavat kaikki tekoälyteknologian kärkinimet: Amazon, Baidu, Facebook, Google, IBM ja Microsoft. Jopa teknologioitansa ylisuojeleva Apple on lähtenyt leikkiin mukaan, eli kyse ei ole pienen mittakaavan asiasta.

Miksi jättiläiset toimivat näin? Koska ne haluavat levittäytyä, dominoida ja luoda disruptiota eri toimialoille – tästä on hyvänä esimerkkinä Tesla ja Elon Musk. Teslan ohella herra Musk on sattumoisin perustajajäsenenä myös voittoa tavoittelemattomassa OpenAI-yrityksessä, joka on ensimmäisten joukossa avannut huippuluokan tekoälyteknologiaa ilmaiseksi kaikkien käyttöön.

Niin tai näin, mutta yksi on varmaa: tekoälyn penetraatio kasvaa jatkossa huikealla vauhdilla. Ja mikä tärkeintä, teknologian avoimuus kiihdyttää tekoälyn soveltamista alueille, joissa sitä ei ole vielä osattu kuvitellakaan – chatbotit ja robottiautot ovat vasta ensiaskelia.

Vaikutukset markkinoijan näkökulmasta

Teknologian kehitys on aina korreloinut vahvasti automaatioasteen kehityksen kanssa, kun rutiininomaista manuaalista työtä on pyritty korvaamaan koneilla. Tekoälyteknologian penetraation kasvaessa suuntaus vain vahvistuu.

Markkinoijan näkökulmasta analogiat ovat suoraviivaisia ja myös verraten hyvin tiedossa: esimerkiksi miten automaatiolla voidaan tehostaa markkinoinnin tuottoa tai luoda personoituja sisältöjä reaaliajassa. Murros vauhdittaa myös markkinoinnin eri funktioiden lisäarvon pohdintaa, kun esimerkiksi sisältöjä tuotetaan yhä enemmän koneellisesti jo aivan lähitulevaisuudessa.

Automaatioaspektin lisäksi tekoäly tuo yhtälöön uuden tärkeän kulman: kun yksi Big data -hypen suuri lupaus markkinoijille oli parempi asiakkaiden targetointi ja viestien räätälöinti, tekoälyn hyödyntäminen mahdollistaa saman, mutta myös automaattisen tuloksista oppimisen takaisinkytkentöjen kautta.

Resurssit avainasemassa

Suuri muutos liittyy ennen kaikkea resursseihin: kun pyörää ei tarvitse itse keksiä uudelleen, on pienilläkin yrityksillä täydet valmiudet hyödyntää maailmanluokan tekoälyteknologiaa oman toimintansa tehostamisessa. Skene ei ole enää vain isojen pelureiden leikkikenttä, jossa toimiminen edellyttää tilastotieteen ja matematiikan tohtoreiden rekryämistä komppanian verran.

Jokaisessa yrityksessä kannattaisi nyt allokoida lisää resursseja miettimään tekoälyteknologian sovellusalueita omalla toimialalla: kun infra on olemassa, omat resurssit voidaan keskittää löytämään ja innovoimaan kilpailuetua lisääviä sovelluksia.

Markkinointimaailman tulevaisuuden voittajat nousevat joukkueista, joihin kuuluu developereita ja data scientistejä sekä heille ideoita syöttäviä innovatiivisia luovia tekijöitä. Ilman tätä osaajajoukkoa ja tekoälyteknologian hyödyntämistä suunnittelevaa yksikköä menestyminen on jatkossa entistä vaikeampaa.

Dagmarin Advanced Analytics -yksikkö on erikoistunut hyödyntämään monipuolisia koneoppimismenetelmiä asiakkaiden haasteiden ratkaisussa – panostamme nyt vahvasti tekoälyteknologian uusien sovellusalueiden ja ratkaisujen innovointiin ja pilotointiin.

Kun haluat neukkaripöydän ääreen sparrikumppanin pohtimaan, kuinka tekoälyteknologia voisi tehostaa yrityksesi toimintaa, ota yhteyttä: mikko.koski@dagmar.fi.

 

Lisää caseja