29.9.2016 | Markkinoinnin teknologiat

Dmexco 2016 -kuulumiset

Terveiset Saksan Kölnistä, jossa kävimme kolmen hengen porukalla tutustumassa dmexcoon, yhteen Euroopan suurimmista markkinointialan messuista. Odotukset olivat korkealla, sillä tiesimme aiempien vuosien perusteella, että luvassa on valtavasti nähtävää ja kuultavaa. Ja niin myös oli. Tiivistimme kokemuksia reissusta poimimalla muutamia kiinnostavia huomioita.

 

Ohjelma

Dmexco keräsi Kölnin messuhalliin kahden päivän ajaksi kymmeniä tuhansia markkinoinnin uusimmista mahdollisuuksista kiinnostuneita. Esityksiä pidettiin yhteensä 15 lavalla, joten ajankäyttö kannatti suunnitella hyvin etukäteen; valitsimme esityksistä kaikkein kiinnostavimmat, jotta aikaa jäi myös kiertelyyn näytteilleasettajien luona. Näytteilleasettajien kanssa pystyi sopimaan ennakkoon aikoja, esimerkiksi demojen läpikäyntiin.

Muutamia kiinnostavia teemoja

Yksi monissa esityksissä toistunut teema oli saumaton asiakaspolku. Se kuinka nykyteknologia jo mahdollistaa kohdennetun ja personoidun kohtaamisen läpi koko asiakaspolun. DMP/automaatio-työkalut sekä älypuhelimet ja niiden applikaatiot nähtiin vahvassa roolissa saumattoman asiakaspolun rakentamisessa. Teemaan yhdistettiin myös tekoäly ja koneoppiminen eli kuinka voimme siirtyä taaksepäin katsovista tutkimuksista ennustettavuuteen ja sitä kautta parempaan kykyyn palvella asiakkaita polun eri vaiheissa.

Data mainittiin lähes jokaisessa puheessa, mutta sitä seurasi usein sanapari ”actionable insight”. Data tuottaa arvoa vasta, kun se osataan kääntää ymmärrykseksi tai näkemykseksi, joka viedään käytäntöön. Vasta silloin voimme puhua tiedolla johtamisesta. Harva hehkutti enää termiä ”big data”, fokus oli selkeästi siirtynyt siihen, miten järjestelmiin kerääntyvä tieto saada tuotua arkipäivän tekemiseen ja johtamisen työkaluksi.

Markkinointiteknologian näkökulmasta katsottuna yksi ”kuuma” aihe oli data on-boarding eli offline datan (esim. CRM-data) vieminen online-maailmaan yleisöksi. Meillä Suomessa se on vielä hiukan haasteellista, koska olemme suht pieni markkina ja data on hajallaan, joten isoja yleisöjä on vaikea rakentaa. Mutta eteenpäin mennään varmasti jo lähitulevaisuudessa. Maailmallakin isot toimijat, kuten Amazon ja Ebay, vasta aloittelevat data on-boardingin tarjoamista avaamalla kantansa cookie-matchingiä ajatellen. Kiinnostavia aikoja siis nähdä, miten nopeasti ja mihin suuntaan markkina kehittyy.

Yhtenä vallitsevana teemana teknologia-/softaratkaisujen näkökulmasta oli se, että kaikki pyrkivät tekemään kaikkea. Harva toimija keskittyy johonkin kapeaan alaan, useimmat pyrkivät tuotteellaan asiakasymmärryksen/-kokemuksen ytimeen. Halutaan olla se strategisesti tärkein työkalu, joka otetaan tekemisen ytimeen. Tämä vaikeuttaa entisestään asiakkaittemme oman teknologiakokonaisuuden rakentamista, koska tuotteissa on niin paljon päällekkäisyyksiä, että vertailu muuttuu varsin vaikeaksi. Hyvällä suunnittelulla ja selkeiden vaatimusten asettamisella se kuitenkin onnistuu.

Vaikka messuilla puhuttiin paljon työkaluista ja teknologioista, monet totesivat oivasti niiden olevan vain mahdollistajia. Teknologia tarjoaa mahdollisuuden tehdä jotain uudella tavalla, mutta jotta se herättäisi mielenkiintoa, tarvitaan luovuutta. Kaiken datan ja teknologiamyllerryksen keskellä meidän tulee säilyttää fokus kohdeyleisön tarpeissa ja siinä, että tuotamme heitä oikeasti kiinnostavaa sisältöä. Tähän tarvitsemme luovaa suunnittelua, jota ohjataan ja tuetaan datasta luodulla näkemyksellä ja hyödynnetään uusimman teknologian avulla oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Jotain huonoakin

Pettymyksiäkin oli. Esimerkiksi silloin, kun esitys ei aivan vastannut sen kuvausta ja puhuttiin ohi aiheen tai liian pintapuolisesti. Jos luvataan esitellä uusi case-kokeilu, tuloksista ei voi todeta vain, että ”ihan hyvin meni” – yleisö odottaa case-esimerkkien onnistumisesta konkreettisempaa tietoa.

Yli 1 000 näytteilleasettajaa

Neljä suurta hallia oli täyttynyt erikokoisista osastoista, joilla esiteltiin tuotteita, palveluita ja ratkaisuja. Mikään toimiala ei noussut erityisesti esiin. Tarjoamaa löytyi tasaisesti niin julkaisijoille, mainostajille kuin toimistoillekin. Tapahtuma jatkaa siis kasvuaan niin näytteilleasettajien määrän kuin niiden käyttämän pinta-alan suhteen eli isoimmat panostajat olivat mukana varsin suurilla osastoilla ja isoilla miehityksillä. Myös Saksan isot sisämarkkinat näkyivät messuilla: monien yritysten esitysmateriaalit olivat vain saksaksi.

Kokonaisuus ehdottomasti positiivinen

Kokonaisuudessaan dmexco oli ehdottomasti käynnin väärti eli eiköhän Dagmarista lähdetä opintomatkalle myös ensi vuonna. Suosittelemme messuja kaikille, jotka haluavat nähdä ensimmäisten joukossa, mihin markkinointimaailma on menossa, mistä eri toimijat puhuvat sekä millaisia ratkaisuja juuri nyt kehitellään.

Jos haluat kysyä lisää dmexcosta, vaikka jostain erityisestä näkökulmasta, heitä meille rohkeasti viestiä.

Messuterveisin,

Sami Aittovaara, sami.aittovaara@dagmar.fi

Joni Tillström, joni.tillstrom@dagmar.fi

Miikka Rahikainen, miikka.rahikainen@dagmar.fi

Sami Aittovaara

Sami Aittovaara

Datasta ja teknologioiden hyödyntämisestä inspiroituva Sami työskentelee digitaalisuuden ja omien kanavien kehittämisen parissa Dagmarin Drive –yksikössä.

Lisää aiheesta