Yksi alan kuumimmista aiheista on edelleen kohderyhmäymmärryksen rikastaminen ja viestien personointi datan avulla. Vaikka datan louhintaa on tehty Briteissä jo jonkin aikaa, kuluttajaymmärrys monikanavaisessa maailmassa on yhä vaativaa. Teknologia kehittyy päivä päivältä – paikalla oli lukuisia yrityksiä, joilla on jo järjestelmiä datan tehokkaampaan hyödyntämiseen.
Myös sisältömarkkinointiin liittyvissä puheenvuoroissa korostettiin kohderyhmäymmärrystä, jotta sisältöä voidaan personoida. Mitkä sisällöt kiinnostavat, missä muodossa niitä halutaan kuluttaa ja missä. Datan avulla löydetään eri toimialojen vaikuttajat, jotka jakavat sisältöjä ja suosittelevat aktiivisimmin.
Hakukoneoptimoinnin puheenvuoroissa annettiin käyttövinkkejä työkaluille, jotka helpottavat optimointia ja avaavat näkemystä kohderyhmien intresseihin sekä kilpailutilanteeseen hakukoneissa. Hakukäyttäytymiseen sekä sivustojen kävijöiden käytökseen liittyvää dataa käsitellään yhä suurempina massoina. Enää ei keskitytä muutamiin pääavainsanoihin.
Hakukoneoptimointia ja sosiaalista mediaa on hyvä tarkastella samanaikaisesti – eikä niitä pitäisi edes tehdä erikseen. Sosiaalisen median eri kanavien uskotaan kaupallistuvan tämän vuoden aikana entistä vahvemmin. Varsinkin Google+ kannattaa pitää kiikarissa.
Haluatko kuulla lisää uusimmista markkinoinnin trendeistä? Ota yhteyttä heidi.husso@dagmar.fi tai antti.kallio@dagmar.fi