30.11.2017 | Markkinoinnin teknologiat

Martech festival – kokemuksia markkinointiteknologian keskeltä

Kävimme marraskuussa Lontoossa tutustumassa ensimmäistä kertaa järjestettyyn Martech Festival -tapahtumaan. Järjestäjät olivat saaneet paikalle monipuolisen puhujajoukon, joka kykeni pääosin vastaamaan koviin odotuksiimme. Päivän aikataulu oli tuhti, ja tapahtuman anti koostui arvokkaista näkemyksistä sekä markkinointiteknologioiden kehittymisen että organisaation johtamisen näkökulmasta.

 

Martech-toimijoiden vyöry jatkuu

Scott Brinker – joka tunnetaan markkinoinnin teknologiamaailman #1-vaikuttajana – avasi tapahtuman kertaamalla martech-toimittajien lukumäärän räjähdysmäistä kasvua ja pohtimalla syitä ilmiön taustalla. Kenties tärkein syy on markkinoinnin skaalan laajentuminen tällä vuosituhannella. Inbound-markkinointi, asiakaskokemuksen mittaaminen sekä lukemattomat muut viime vuosina päätään kohottaneet taktiikat laajentavat markkinoijan työkalupakkia uskomattomalla tahdilla. Tämä luo tarpeita, johon markkinatalous vastaa ainoalla osaamallaan tavalla – uusien toimittajien ja työkalujen vyöryllä.

Kasvutrendi näkyy myös ohjelmistopuolella toimialasta riippumatta. Trendin taustalla ovat edulliset pilviratkaisut, jotka tarjoavat kenelle tahansa globaalilla mittakaavalla skaalautuvan palvelin-infrastruktuurin. Ohjelmistokehitys ja -ylläpito on halvempaa kuin koskaan aikaisemmin.

Ohjelmistokehitys ja -ylläpito on halvempaa kuin koskaan aikaisemmin.

Martech-ratkaisujen plussat ja miinukset

Useampikin esiintyjä kävi läpi ns. ”martech-stackien” rakennetta. Nämä markkinointiteknologian ratkaisukokonaisuudet voidaan raa’alla kädellä jakaa kolmeen eri osa-alueeseen, joilla kaikilla on omat hyvät ja huonot puolensa.

Useamman toimittajan työkaluista koottu kokonaisuus
Yhden toimittajan tarjoamasta koostettu kokonaisuus (”marketing suite”)
”Dark martech” – räätälöidyt ohjelmistoratkaisut

Osaamisen kehittäminen ratkaisee teknologian hyödyt

Markkinointiteknologiasta puhuttaessa nousee usein esiin oman henkilöstön kyky hyödyntää hankittuja ratkaisuja. Erittäin raikas näkemys henkilöstön kouluttamiseen tuli CEB/Gartnerin Aisling Mckeanilta, joka kehotti kohdistamaan koulutuspanostukset henkilöstön kompetenssiosaamisen kehittämiseen, ei yksittäisen työkalun käyttöön. Eri työkaluvaihtoehtoja on lukemattomia, mutta osaavat henkilöt pystyvät kyllä hallitsemaan eri työkaluja sen valmistajasta riippumatta – kunhan perusymmärrys on hallussa.

Martech-osaajat ovat vielä tänä päivänä suhteellisen harvassa, joten rekrytointi ja työnantajamielikuvan kehittäminen nousivat puheenaiheeksi. LinkedIn:n Jaime Pham esitteli tuloksiaan, joiden mukaan 84 % vaihtaisi työpaikkaa saadessaan tarjouksen yritykseltä, jolla on parempi työnantajamielikuva. Yritys joka pitää huolen henkilöstönsä osaamisen kehityksestä ja jakaa vastuuta kaikille organisaation tasoille on työnhakijalle houkutteleva vaihtoehto. Myös Virgin Holidays:n Saul Lopes totesi, että ainoa tapa lisätä vastuuntuntoa henkilöstön joukossa on jakaa enemmän vastuuta.

Jäitä hattuun hankinnoissa

Päivän mittaan toistuva teema liittyi markkinointiteknologioiden hankintaan. Useampikin puhuja korosti suunnitelmallisuutta ja resurssien kohdistamista haasteiden tunnistamiseen – ei juoksemista viimeisimpien pöhinäsanojen perässä. Oman liiketoiminnan haasteet saattavat monesti unohtua, kun sokaistutaan kimmeltävistä myyntikalvoista.

Kaikista onnistuneimmat caset koostuvat aina tilanteista, joissa on ratkaistu tunnistettu haaste.

Tapahtuman nuori ikä ei näyttäytynyt millään tavoin negatiivisessa mielessä. Vaikka tapahtuma oli hyvin asiapitoinen ja tahdiltaan äärimmäisen nopea, ei missään vaiheessa tullut varsinaista kiireen tuntua.

Tässä kirjoituksessa nostettujen ajatusten lisäksi tapahtumasta jäi kotiin viemiseksi iso kasa työkaluprospekteja ja käytänteitä liittyen mm. verkkopalvelun personointiin, email-markkinointiin, keskitetyn asiakastiedon hyödyntämiseen, liidien kvalifointiin ja hakukoneoptimointiin.

Lopuksi vielä Travis Wrightin vinkki markkinointiteknologiasta kiinnostuneille:

Testaa rohkeasti eri työkaluja! Moni työkalu markkinoi itseään SaaS-mallilla, johon kuuluu maksuton / edullinen testijakso. Sitä kannattaa hyödyntää.

Olli Valtanen

Olli Valtanen

Olli työskentelee Dagmar Drive -yksikössä omistetun median kehittämisen ja markkinointiteknologian parissa. Markkinointikonsultti ja web-kehittäjä, joka jalkauttaa strategiaa konkreettiseksi tekemiseksi mm. markkinoinnin automaatiota hyväksikäyttäen.

Lisää aiheesta