3.3.2011 | Markkinoinnin teknologiat

Mitä mobiili tarjoaa markkinoijalle 2011

Vuosi 2011 leimattiin useissa kansainvälisissä viestimissä mobiilin vuodeksi jo ennen kuin se ehti alkaa. Viime aikojen uutisten valossa harva kiistää väitettä. Mobiilinetin käyttö kasvaa edelleen humisten, uusia tabletteja odotellaan markkinoille kevään aikana, ja suuret laitevalmistajat käyvät taistelua älypuhelinmarkkinoiden herruudesta. Mutta mitä mobiili tarjoaa markkinoijalle vuonna 2011? Dagmarin Strategic Planner Ida Virkki kertoo tämän hetken tilanteen.

Mobiili-internetin käyttäjien määrä on vahvassa kasvussa. Taloustutkimuksen tuoreen Web & Mobile Tracking -selvityksen mukaan peräti 90 prosenttia älypuhelimen omistajista käyttää selainta viikoittain.Suomalaisten mobiilin käytössä painottuvat hakupalvelut, sosiaalisen median sivustot, medioiden uutispalvelut sekä erilaiset hyötypalvelut, kuten säätiedot ja aikatauluhaut. Mobiili toimii niin hyötytiedon hakemiseen kuin viihtymiseenkin, sillä yhä useampi nuori aikuinen täyttää päivän joutohetket Foursquarea päivittäen tai pelaillen Angry Birdsiä. Entistä enemmän haetaan tietoa myös ostopäätösten tueksi.

Hyvä käyttökokemus rakentaa brändiä

Nopeaan mobiilisurffailuun tottuneet kuluttajat arvostavat helppokäyttöisyyttä ja toimivuutta; siten mobiililaitteille optimoitujen sivustojen käyttö korostuu.

IAB:n Isossa-Britanniassa tekemän tutkimuksen mukaan negatiivisella mobiilikäyttökokemuksella on vaikutusta brändimielikuvaan, ja vastaavasti miellyttävä käyttökokemus lujittaa kuluttajan suhdetta brändiin.

Mobiilipalvelun tulee toimia kaikilla yleisimmillä puhelinmalleilla. Edelläkävijyyden sijaan voidaan jo puhua hygieniatekijästä, jonka tulee olla kunnossa – siinä missä yrityksen verkkosivujenkin.

Yllättävän harvalla suomalaisyrityksellä on vielä toimivaa mobiilioptimoitua sivustoa, vaikka mobiilinetin käyttäjämäärät sitä jo puoltaisivatkin. Esimerkiksi neljä prosenttia Suomen kaikista Google-hauista tehdään jo mobiililla.

Applikaatiopöhinä jatkuu, hyötypalvelut säilyttävät asemansa

Applikaatioiden määrä lisääntyy edelleen, ja kilpailu käyttäjän huomiosta käy yhä kovemmaksi. Googlen Android-käyttöjärjestelmän yleistymisen ja Android Market – sovelluskaupan myötä myös muut kuin Apple-fanit pääsevät osalliseksi laajasta hyöty- ja viihdepalvelujen kirjosta.

App Storen ladatuimpien iPhone-applikaatioiden listalla tähdenlentoja tulee ja menee, mutta pitkän aikavälin käytössä korostuvat yleensä käyttäjälle oikeasti relevantit ja hyödylliset applikaatiot. Toki myös hyville viihdepalveluille ja peleille on jatkuvasti kysyntää.

Kaikkea verkosta löytyvää tietoa ei kannata tuoda mobiiliin. Tuloksellisempaa on keskittyä tarjoamaan sisältöä tai palveluja, jotka täydentävät esimerkiksi asiakaspalvelukokemusta. Mobiilissa toimiva verkkopankki, karttapalvelun ympärille rakentuva kaupunkiopas tai ajanvarauspalvelu auton huoltoon ovat esimerkkejä varsin yksinkertaisista ja toimivista mobiilipalveluista.

Konsulttiyritys Near Me:n syksyllä 2010 suomalaisyrityksille teettämän tutkimuksen mukaan yritykset näkivät oman mobiilipalvelun keskeisimpinä tavoitteina asiakaspalvelun parantamisen, asiakastyytyväisyyden kasvattamisen sekä lisämyynnin nykyasiakkaille. Myös mobiiliverkkokaupan kasvuun uskotaan pidemmällä tähtäimellä.

Yhdistää ja täydentää markkinointia kaikkialla

Mobiilin ehkä mielenkiintoisimpia etuja mainostajan kannalta on sen jatkuva läsnäolo käyttäjän arjessa ja toiminnan reaaliaikainen mitattavuus. Puhelin seuraa käyttäjäänsä kaikkialle, se on aina päällä ja aina saatavilla.

IAB:n  tutkimuksen mukaan myös yhä useampi käyttäjä hakee lisätietoa mobiililla nähtyään itseään kiinnostavan mainoksen. Mobiilin kautta voidaan sitoa kampanjan eri elementit toisiinsa tavalla, joka ei ole mahdollista mitään muuta kanavaa käyttämällä. Printti- tai ulkomainoksen nähneet voidaan houkutella osallistumaan tai aktivoida hakemaan lisätietoa. Mainostajan kannalta tärkeää on, että eri kanavissa tapahtuvaa aktivointia voidaan mitata reaaliaikaisesti.

Vaikka oman mobiilipalvelun tai -applikaation kehittäminen ei olisikaan yritykselle vielä ajankohtaista, mobiilin mahdollisuuksia kannattaa ajatella laajasti ja täydentävänä osana muuta markkinointia. Tekstiviestisuora on edelleen tehokas tapa tavoittaa laajempia kuluttajaryhmiä puhelinmallista riippumatta, tarjota etuja kanta-asiakkaille tai houkutella kivijalkakauppaan.

Hakusanamainontaa kannattaa hyödyntää mobiilissa siinä missä verkossakin, kunhan huolehtii siitä, että ohjaus mobiilioptimoidulle laskeutumissivulle on kunnossa. Suurimpien mobiilisivustojen kautta taas tavoitetaan hyvin kaupunkilaisia ja hyvätuloisia businesspäättäjiä, joten esimerkiksi lanseerauksissa, rekrytointi-ilmoittelussa tai btob-mainonnassa kannattaa hyödyntää bannerimainontaa.

Haluatko kuulla, mitä mahdollisuuksia mobiilimarkkinointi voi tarjota yrityksellesi? Ota yhteyttä: ida.virkki@dagmar.fi

Ida Virkki

Ida Virkki

Lisää aiheesta