26.5.2011 | Markkinoinnin teknologiat

Mobiilisoituminen liikuttaa kaikkia

Mobiilisoituminen liikuttaa kaikkia (26.5.2011)
Maailmalla kolme ehkä puhutuinta mobiilitrendiä ovat mobiilimaksaminen, augemented reality eli virtuaalimaailman yhdistäminen oikeaan todellisuuteen sekä paikkatieto. Markkinoijan kannalta kiinnostavinta mobiilissa on sen henkilökohtaisuus, tavoittavuus kellon ympäri ja käyttäjän paikannus. Mutta mitä kaikkea mobiili muuttaa? Dagmarin Strategic Planner Ida Virkki tiivisti Googlen Ari Ojansivun, GreyArean Ville Vesterisen ja Finnairin Jukka-Pekka Ylisen kommentit mobiilistumisen vaikutuksista.

Harhailun aika on pian ohi

Mobiilinetin hyödyntämisen yleistyessä kuluttajan käyttäytyminen ja erityisesti tapa hakea tietoa muuttuu. Google Finland Oy:n Industry Head Ari Ojansivu onkin korostanut puheenvuoroissaan, että olemme viimeinen sukupolvi, joka eksyy tai juoksentelee kaupasta toiseen etsimässä haluamaansa tuotetta.

Jatkossa kuluttajat löytävät niin tarvitsemansa osoitteet, palvelut kuin tuotevalikoimankin helposti haku- ja paikkatietopalvelujen avulla, sen sijaan, että tuhlaisivat aikaansa harhailuun.

Vain nukkuva kuluttaja on offline

Suomalaisen, innovatiivisesti sosiaalisuutta ja paikkatietoa hyödyntävän Shadow Cities pelin kehittäneen GreyArean toimitusjohtaja Ville Vesterinen on puolestaan painottanut ajankäyttömme muutosta. Sosiaalisen median käyttö tai esimerkiksi reaaliaikaisen mobiilipelin pelaaminen nivoutuu yhä tiiviimmin kuluttajan päivärytmiin.

Kyse ei ole enää erillisestä tunnin tai parin slotista arjessa, kuten esimerkiksi tietokonepelien pelaaminen on ollut. Mobiilipeliä pelataan kaiken muun tekemisen ohessa; ”Voidaan ajatella niin, että käyttäjät ovat joko online – tai sitten ne nukkuvat.”

Palveluja juuri silloin ja siellä missä tarvitaan

Mitä kuluttajan käyttäytymisen muutos tarkoittaa markkinoijalle? Suomalaisista yrityksistä erityisesti Finnair on ryhtynyt kehittämään mobiilimarkkinointiaan vahvasti asiakkaiden tarpeista lähtien. Marketing Development Manager Jukka-Pekka Ylisen mukaan mobiili tarjoaa kanavan päästä lähemmäksi asiakkaita.

Mobiilin kautta Finnair pystyy tarjoamaan asiakkailleen palveluja juuri silloin, kun he niitä tarvitsevat eli kun he ovat liikkeellä. Ylisen mielestä erillistä mobiilistrategiaa ei tarvita, sillä mobiili on jo kasvanut kanavaksi, joka täytyy ottaa huomioon kaikessa tekemisessä.

Markkinoija mobiilimaailman ovenraossa

Paikkatietoa hyödyntävistä, Suomessa toimivista palveluista Foursquare lienee tällä hetkellä ainoa, joka tarjoaa yrityksille monipuolisen tavan niin uusien asiakkaiden houkutteluun kivijalkamyymälään kuin kantisten palkitsemiseenkin. Foursquaren käyttäjämäärät ovat kuitenkin varsin alhaisia, mainostoteutukset vaatimattomia ja palvelua käytetään aktiivisesti lähinnä pääkaupunkiseudulla.

Mielenkiinnolla voikin seurata, millaisia konsepteja syntyy, kun Suomen 600 000 aktiiviselle mobiilifacebookin käyttäjälle voidaan jatkossa tarjota Facebook Dealsin kautta erilaisia etuja ja tarjouksia. Kun yleisö on valmiina, myös markkinoijan on helppo lähteä kokeilemaan erilaisia markkinointikulmia.

Varmaa on, että mobiilimarkkinoinnin mahdollisuudet ovat vasta hakemassa muotoaan. Tämän hetken konseptit bannerimainonnasta simppeleihin kampanjasivuihin on pitkälti kopioitu verkkomaailmasta. Innovatiiviselle markkinoijalle onkin paikka otettavana.

Kuka uskaltaa lähteä johtamaan kehitystä?

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta