BlogiIlkka Keskiväli 16.09.2021

Tiedolla johtamisen työkalupakki – haasteet ja ratkaisut

Markkinointiteknologiat

Tiedolla johtaminen on muutosmatka, jossa polttoaineena toimii data. Matka, joka tuottaa todistetusti kilpailuetua ja parempia tuloksia. Kasvattaa osaamista ja kehittää päätöksentekoa. Advanced Analytics -yksikön vetäjä Ilkka Keskiväli kertoo, mitkä ovat markkinoinnin tiedolla johtamisen tärkeimmät työkalut ja kuinka ne saadaan vietyä käytäntöön.

Dagmar on tunnettu jo vuosikymmenten ajan markkinoinnin tiedolla johtamisen suunnannäyttäjänä Suomessa. Pitkät perinteet markkinatutkimuksesta ovat vuosien saatossa laajentuneet kehittyneen analytiikan ja markkinointiteknologioiden monipuoliseen hyödyntämiseen.

Advanced Analytics -yksikössä kehitetään jatkuvasti uusia työkaluja markkinoinnin mittaamiseen ja vaikuttavuuden todentamiseen. ROMI-mallinnusDigital Contribution Modeling ja Datacron® ovat työkaluja, joilla tuotetaan merkittävää lisäarvoa markkinoinnin tueksi nyt ja myös vuosiksi eteenpäin.

ROMI-mallinnus kertoo liiketoiminnan kannalta tärkeimmän, eli mitkä toimenpiteet ovat tuottaneet myyntiä ja millä tehokkuudella. Näin tulevia toimenpiteitä on helppo optimoida esimerkiksi skenaariotyökalulla. 

ROMI-mallinnus

Attribuutiomallinnus pohjautuu kolmannen osapuolen keksidatoihin, jotka ovat nyt liipaisimella monen selaimen jo estäessä niitä. Vaikka Google on Chrome-selaimensa osalta luvannut jatkaa keksidatojen tallennusta vuoteen 2023 asti, on kolmannen osapuolen keksidata poistumassa tulevaisuudessa. Dagmar päätti vastata haasteeseen ajoissa ja kehitti uuden Digital Contribution Modeling -työkalun – keksittömän tavan mitata digitaalisen markkinoinnin tehoa. 

Kolmannen osapuolen datan poistuessa, ostopolkudatan hyödyntäminen mittaamisessa vaikeutuu. Digital Contribution Modeling pohjautuu aggregoituun päivätason dataan, jonka avulla saadaan selvitettyä medioiden ja baselinen rooli konversioiden tuottajina.

Digital Contribution Modeling on reaaliaikainen työkalu, joka antaa jatkuvasti palautetta digitaalisen markkinoinnin toimivuudesta ja testien onnistumisesta. Tähän tarvitaan sujuvaa ja automatisoitua datasyötettä. Tähän tarpeeseen kehitimme Datacron®-tuotteen, joka tarjoaa raportoinnin lisäksi Business-valmiin datan kehittyneen analytiikan tarpeisiin. 

Digital Contribution Modeling + Datacron®

Edellä mainittujen lisäksi Dagmarissa on kehitetty monia erilaisia tekoälysovelluksia. Niistä ehkä tunnetuin eli ohjelmallista ostamista automaattisesti optimoiva Ambine kasvoi jopa omaksi liiketoiminnakseen.

Uutta ajattelua myös työtapoihin ja päätöksentekoon

Tärkeintä tiedolla johtamisen työkaluissa on niiden hyödyntäminen – kokonaisvaltaisesti ja jatkuvasti. Tämä vaatii markkinoijan organisaatiolta yleensä jonkinlaista muutosta työtavoissa ja päätöksenteossa, jotta kehittyneet menetelmät, monipuolinen data ja uusi johtamistapa saadaan tuottamaan tuloksia. Se kannattaa, sillä hyödyt ovat kiistattomat: esimerkiksi ROMI-mallinnuksen avulla on saatu parannettua markkinoinnin tehoa 30 %. 
 
Uusien työkalujen käyttöönotossa kannattaa tukeutua luotettaviin, hyvämaineisiin ja osaaviin kumppaneihin. Kumppanin tuella pääsee ketterästi kiinni tiedolla johtamisen ensimmäisille portaille ja saa samalla kasvatettua oman organisaation osaamista.

Mallinnusten tuloksia on turha pelätä tai varoa. Esimerkiksi ROMI-mallinnuksen yhteydessä tulee aina ilmi, että kaikki käytetyt kanavat eivät ole toimineet kovin tehokkaasti. Ja juuri se on parasta. Mallinnusten avulla saamme loistavan mahdollisuuden oppia, miten markkinointia voidaan tehdä yhä fiksummin ja kustannustehokkaammin. 

Kuten säästämisessä ja sijoittamisessa – myös tiedolla johtamisessa aloittaminen on muutosmatkan tärkein hetki. Tässä hyviä eväitä mukaan: 

  1. Datan ei tarvitse olla täydellistä heti alusta lähtien. Matkan aikana tulet kyllä tunnistamaan, mikä data on tärkeää ja mikä ei sekä mitä dataa tarvitset lisää.
  2. Ole rohkea kokeilemaan uutta. Tiedolla johdetussa tekemisessä mittaat jokaisen kokeilun toimivuuden.
  3. Älä pelkää epäonnistumista, se auttaa oppimaan uutta. 

Näiden oppien avulla tulet näkemään merkittävän muutoksen, miten dataa hyödynnetään ja miten datasta nouseva ymmärrys muuttaa päätöksentekoa. Puhumattakaan oman organisaatiosi liiketoiminnan kehittymisestä. 

tämän blogin kirjoitti

Ilkka Keskiväli

Director, Advanced Analytics

ilkka.keskivali@dagmar.fi

+358408618967

Ilkka on Advanced Analytics -yksikön vetäjä, jonka intohimona on tiedolla johtaminen ja sen mahdollistaminen sekä käyttöönotto asiakasorganisaatioissa.

LISÄÄ SISÄLTÖJÄ AIHEESTA