Hartwall Original Long Drinkin Vuoden harmain päivä keräsi Effie-kisan komeimman saaliin: Grand Effien sekä kultaa Bisneshaaste-sarjassa ja Media-sarjassa. Voittajatiimiin kuuluivat Hartwallin kumppaneina Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Miltton, Dagmar, Lataamo ja Cocoa.
Bisneshaaste-sarjan jaetun hopean vei Oululaisen Reissumiehelle tehty Hyvä mies -kampanja, jossa Dagmar teki yhteistyötä Folk Finlandin kanssa. Toisen hopean nappasi Kurion kanssa Fazerin Tutti Frutille tehty Täysin luonnollista -kampanja. Tutti Frutti palkittiin myös Tuotteet ja palvelut -sarjan hopealla. Sarjan pronssille nousi Valion Sweet Suite, jonka tiimiin kuuluivat SEK, Dagmar ja Studio Plenty.
Pyysimme voittajatiimeissä vaikuttaneita Dagmarin osaajia kiteyttämään kolme avaintekijää, joilla noustaan Effie-kisan huipulle.
Mika Lehtoranta, Client Group Director, Hartwall-tiimi:
- Tekemisessä on selkeä punainen lanka ja kaikkien mukana olevien yhteisesti jakama tavoite.
- Kokonaisuus on linjakas: Vuoden harmain päivä -kokonaisuudessa kaikki ratkaisut sidottiin yhteen ja ne tukivat toinen toisiaan, oli kyse sitten viestinnästä, mediasta tai mistä tahansa markkinoinnin keinosta.
- Kaikilla on kova kunnianhimo saada aikaan paras mahdollinen lopputulos, niin kaupallisesti kuin luovuudenkin osalta.
Elina Fronzek, Client Director, Oululainen Reissumies -tiimi:
- Rohkeus: Reissumiehen voittajatyössä oleellista oli rohkea asiakas, joka uskalsi lähteä ottamaan kantaa tärkeäksi koetun, mutta ehkä ristiriitaisenkin asian puolesta.
- Tapa sanoa asia isosti: Reissumiehen #hyvämies-kommunikaation onnistumisen eteen tehtiin todella paljon töitä ja lopputulos oli erinomainen.
- Tiivis yhteistyö kaikkien osapuolten välillä.
Mirka Rikman, Client Manager, Fazer Makeiset -tiimi:
- Lähdettiin liikkeelle tavoitteista, kohderyhmäymmärryksestä ja lanseerattavan tuotteen ominaisuuksia, eli perusfaktat otettiin haltuun ennen luovan idean mietintää.
- Rohkeus tehdä toteutus, jonka aavistettiin jopa ärsyttävän suomalaisia, mutta silti pysyttiin ideassa, jonka tiedettiin toimivan nuoressa kohderyhmässä. Kannatti siis kuiskutella.
- Tuote keskiössä kaikessa tekemisessä oivaltavasti, ja kampanjalle saatiin vielä mahtava päätös sosiaalisessa mediassa.
Ina Viljanen, Client Manager, Valio-tiimi:
- Kohderyhmää kiinnostava ja trendeissä kiinni oleva idea: Valion Sweet Suite -jäätelönsyöntielämyksen kohderyhmänä olivat nuoret urbaanit naiset, joita kiinnostavat matkailu, itsensä hemmottelu ja kauniit tilat. Lisäksi kotimaanmatkailu on kovassa nosteessa ilmastoahdistuksen vuoksi.
- Vahva prosessi ja kaikkia kumppaneita laajasti hyödyntävä ja osallistava tapa toimia: Valion prosessi on hyvin johdettu, kaikilla on riittävästi työaikaa. Valio toimii avoimesti kumppaniensa kanssa ja kaikilla on tasavertainen mahdollisuus tuoda ideoita pöytään.
- Halu ja rohkeus rakentaa brändiä kohderyhmälähtöisten tekojen ja sisällön kautta.
Onnittelut kaikille voittajatiimeille!