13.2.2020 | Markkinoinnin vaikuttavuus

Miten Effie voitetaan?

Vuoden 2019 Effie Awards Finland nosti finaaliin 21 markkinointityötä, joista raati palkitsi voittajat 6.2. 2020. Dagmarin asiakkaat voittivat Grand Effien, kaksi kultaa, kolme hopeaa ja yhden pronssin. Millä eväillä erotutaan hyvistä parhaaksi ja noustaan kilpailuissa kirkkaimpaan kärkeen?

 

Effie-Awards

 

Hartwall Original Long Drinkin Vuoden harmain päivä keräsi Effie-kisan komeimman saaliin: Grand Effien sekä kultaa Bisneshaaste-sarjassa ja Media-sarjassa. Voittajatiimiin kuuluivat Hartwallin kumppaneina Bob the Robot, Bob the Robot Pictures, Miltton, Dagmar, Lataamo ja Cocoa.

Bisneshaaste-sarjan jaetun hopean vei Oululaisen Reissumiehelle tehty Hyvä mies -kampanja, jossa Dagmar teki yhteistyötä Folk Finlandin kanssa. Toisen hopean nappasi Kurion kanssa Fazerin Tutti Frutille tehty Täysin luonnollista -kampanja. Tutti Frutti palkittiin myös Tuotteet ja palvelut -sarjan hopealla. Sarjan pronssille nousi Valion Sweet Suite, jonka tiimiin kuuluivat SEK, Dagmar ja Studio Plenty.

Pyysimme voittajatiimeissä vaikuttaneita Dagmarin osaajia kiteyttämään kolme avaintekijää, joilla noustaan Effie-kisan huipulle.

Mika Lehtoranta, Client Group Director, Hartwall-tiimi:

  1. Tekemisessä on selkeä punainen lanka ja kaikkien mukana olevien yhteisesti jakama tavoite.
  2. Kokonaisuus on linjakas: Vuoden harmain päivä -kokonaisuudessa kaikki ratkaisut sidottiin yhteen ja ne tukivat toinen toisiaan, oli kyse sitten viestinnästä, mediasta tai mistä tahansa markkinoinnin keinosta.
  3. Kaikilla on kova kunnianhimo saada aikaan paras mahdollinen lopputulos, niin kaupallisesti kuin luovuudenkin osalta.

Elina Fronzek, Client Director, Oululainen Reissumies -tiimi:

  1. Rohkeus: Reissumiehen voittajatyössä oleellista oli rohkea asiakas, joka uskalsi lähteä ottamaan kantaa tärkeäksi koetun, mutta ehkä ristiriitaisenkin asian puolesta.
  2. Tapa sanoa asia isosti: Reissumiehen #hyvämies-kommunikaation onnistumisen eteen tehtiin todella paljon töitä ja lopputulos oli erinomainen.
  3. Tiivis yhteistyö kaikkien osapuolten välillä.

Mirka Rikman, Client Manager, Fazer Makeiset -tiimi:

  1. Lähdettiin liikkeelle tavoitteista, kohderyhmäymmärryksestä ja lanseerattavan tuotteen ominaisuuksia, eli perusfaktat otettiin haltuun ennen luovan idean mietintää.
  2. Rohkeus tehdä toteutus, jonka aavistettiin jopa ärsyttävän suomalaisia, mutta silti pysyttiin ideassa, jonka tiedettiin toimivan nuoressa kohderyhmässä. Kannatti siis kuiskutella.
  3. Tuote keskiössä kaikessa tekemisessä oivaltavasti, ja kampanjalle saatiin vielä mahtava päätös sosiaalisessa mediassa.

Ina Viljanen, Client Manager, Valio-tiimi:

  1. Kohderyhmää kiinnostava ja trendeissä kiinni oleva idea: Valion Sweet Suite -jäätelönsyöntielämyksen kohderyhmänä olivat nuoret urbaanit naiset, joita kiinnostavat matkailu, itsensä hemmottelu ja kauniit tilat. Lisäksi kotimaanmatkailu on kovassa nosteessa ilmastoahdistuksen vuoksi.
  2. Vahva prosessi ja kaikkia kumppaneita laajasti hyödyntävä ja osallistava tapa toimia: Valion prosessi on hyvin johdettu, kaikilla on riittävästi työaikaa. Valio toimii avoimesti kumppaniensa kanssa ja kaikilla on tasavertainen mahdollisuus tuoda ideoita pöytään.
  3. Halu ja rohkeus rakentaa brändiä kohderyhmälähtöisten tekojen ja sisällön kautta.

Onnittelut kaikille voittajatiimeille!

 

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta