8.4.2020 | Markkinoinnin vaikuttavuus

Näin pidät leikkurin loitolla markkinoinnista poikkeusaikoina

Poikkeusaikoina, kuten nyt, markkinointi-investoinnit nähdään helposti kuluina. Siksi niihin kohdistetaan leikkauspaineita. Dagmarin Advanced Analytics -yksikköä vetävä Ilkka Keskiväli tietää, miten suhtautuminen muutetaan kuin taikaiskusta. Kun markkinoinnin vaikuttavuus todennetaan, se vaihtuu hetkessä kuluerästä investoinniksi, joka tuottaa lisää myyntiä. Ja kun tietää, mistä kanavista ja minkä suuruisella investoinnilla saa parhaan tuoton, on kilpailijoita huomattavasti paremmassa asemassa elpymisen alkaessa ja tilanteen vakautuessa.

 

Poikkeusoloissa brändin vahvistaminen on entistäkin tärkeämpää. Mediamarkkinan hinnanvaihteluista ja edullisista mainosnäytöistä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.

 

– Nyt ei ole oikea hetki lyödä jarrua ymmärryksen valtatiellä, korostaa Ilkka Keskiväli. Datatieteilijänä hän on seurannut pitkään, kuinka paljon vaikuttavuuden todentaminen tuo tehoa liiketoimintaan ja muuttaa kertaheitolla asenteita markkinointia kohtaan. – Nyt jos koskaan on aika ottaa käyttöön työkalut, jotka todentavat markkinoinnin vaikuttavuuden ja parantavat sen tehoa. Yksi yleisimmistä mittaustavoista on ekonometrinen mallinnus. Se sopii kaikille, on sinulla sitten kivijalkakauppa, verkkokauppa tai ulkoistettu jakelukanava.

Dagmar teki jo 2010-luvulla lähes 200 mallinnusta, joissa todennettiin markkinoinnin tehokkuus. Tuloksia on hyödynnetty onnistuneesti niin mediastrategioita luodessa kuin päivittäisessä mediasuunnittelussa. Ekonometrisen mallinnuksen avulla markkinoinnin tehokkuutta on parannettu ensimmäisen vuoden aikana keskimäärin 30 %.

Mitkä tekijät vaikuttavat tv-mainonnan tehoon ja kuinka paljon?

Koronaviruksen aikana median käyttö ja ostokäyttäytyminen ovat ehtineet muuttua jo merkittävästi. Esimerkiksi tv:n katselu on lisääntynyt ja verkkokauppa on ottanut suuria harppauksia. Keskivälin mukaan tv-mainonnan vaikutusta verkkoliikenteeseen voidaan tutkia vaikuttavuusanalyysin avulla.

Tv-mainonnan vaikuttavuusanalyysissä hyödynnetään verkkosivuliikennettä ja tv-mainosten näkyvyystietoja. Analyysi antaa näkemystä mm. siihen, kuinka pitkään tv-mainos lisää verkkosivuliikennettä. Lisäksi voidaan vertailla, miten spottipituus, luova toteutus, kohderyhmä tai spotin ajankohta vaikuttavat tv-mainonnan tehokkuuteen.

 

 

Mitkä tuotteet vetävät elpymisvaiheessa ensin? Mikä on brändimainonnan päivän hinta?

Markkinoinnin tekoälylaboratorio RADLYn kehittämistä työkaluista on paljon apua myös poikkeusaikoina. Esimerkiksi Tuotekysyntätutka paljastaa, mitkä tuotteet alkavat kiinnostaa kuluttajia ensimmäisenä, kun markkinat elpyvät.

Ilkka Keskiväli muistuttaa, että poikkeusoloissa luodaan tulevaisuuden voittajat, joten brändimarkkinointia ei ole varaa unohtaa:

– Poikkeusoloissa brändin vahvistaminen on entistäkin tärkeämpää. Mediamarkkinan hinnanvaihteluista ja edullisista mainosnäytöistä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Siinä toimii loistavana apuna RADLY Optimizeriin perustuva työkalu, joka etsii viestille edullisimman digitaalisen mediakanavan reaaliajassa.

 

 

Ota yhteyttä, valitaan yhdessä teille juuri nyt paras tapa todentaa ja kasvattaa markkinoinnin tehokkuutta: Ilkka Keskiväli, Director, Advanced Analytics, ilkka.keskivali@dagmar.fi

Ilkka Keskivali

Ilkka Keskivali

Ilkka on Senior Data Scientist, jonka intohimona on tutkia dataa ja pyrkiä selvittämään sen taakse kätkeytyvää totuutta. Lahtelaisena futismiehenä aika kuluu kentän laidalla ja VR:n kyydissä.

Lisää aiheesta