Teija Jokinen

Teija Jokinen on Dagmar Stories -yksikön vetäjä, joka kuluttaa kaiken median ja suuren osan tilipussistaankin verkossa. Digitaalinen maailma onkin loputon inspiraation lähde niin muuttuvan markkinoinnin pohdiskeluun kuin Teijan rakkaimpaan harrastukseen kokkaamiseenkin.

Dagmarin ja RADLYn virtuaalinen Daguventures-tapahtuma nosti syyskuun alussa pöydälle markkinoinnin johtamisen ajankohtaiset teemat. Muutosrohkeuden lisäksi puhuimme ihmisestä – sekä asiakkaana että asiakaskokemuksen toteuttajana. Paikalla oli loistavia puhujia ja linjoilla yli 600 markkinoinnin ammattilaista. Dagmar Storiesin vetäjä Teija Jokinen tiivisti aamupäivän antia. Mukana linkki Daguventures-tallenteeseen.

Markkinoinnin muutoksen ABCDE

Jos Daguventures-tapahtuma meni syystä tai toisesta ohi, ei hätää – vinkit ja puheenvuorojen tallenteet löydät täältä.

Kun kaipaat jäsenneltyä, viisasta kuvausta markkinoinnin muutoksesta, taustavaikuttajista ja kehityksen vääjäämättömästä etenemisestä, suosittelen lämpimästi katsomaan Publicis Groupen Senior Advisor Rishad Tobaccowalan puheenvuoron “Re-inventing for the transformative age”.

Rishadin ABCDE-viitekehys toimii erinomaisesti happotestinä oman organisaation markkinoinnin transformaatiolle: ajattelemmeko aidosti ihmistä, jolle markkinoimme vai persoonatonta kuluttajaa? Toteutuvatko brändilupaukset kaikissa markkinointikohtaamisissa – ja myös oman henkilöstömme kautta? Vaikutammeko sisällöillämme sydämiin? Osaammeko oikeasti hyödyntää dataa? Ja tukeeko organisaatiomme kehitystä?

Kaiken tämän lisäksi Rishad neuvoi meitä jokaista pitämään huolta oppimisestamme: vain oppimalla itse voimme viedä koko organisaatiota eteenpäin.

RIP cookie

Keksin kuolema kokosi nuotiopiiriin ääreen Saton markkinointi- ja viestintäjohtaja Laura Laamasen, Helenin Development Manager (Martech) Petteri Kalaojan sekä Dagmar Driven Chief Business Officer Antti Kallion.

Kolmikko maalasi markkinoinnin kohdistamiselle ja analytiikan hyödyntämiselle valoisan tulevaisuuden ilman keksejäkin, mutta kannusti ottamaan sen suunnittelun vakavasti: jokainen organisaatio tarvitsee ratkaisun omista lähtökohdistaan. Siis ei kun hihoja käärimään ja roadmap keksittömään elämään rakenteille, korvaavia työkaluja esim. Kontribuutiomallinnus voi ottaa vaikka heti käyttöön.

Vuoden brändi rakentuu kokemuksen kautta

Yle valittiin vuoden 2021 brändiksi ja Yle Areena niittää vuodesta toiseen arvostusta digibrändinä. Ylen brändijohtaja Jere Nurminen ja brändipäällikkö Janne Saarinen kiteyttivät, että Ylen brändi on juuri sitä, millaisena Yle kohdataan päivittäin yleläisten toimesta.

Markkinointiviestinnällä on brändityössä oma paikkansa, mutta keskeisempää on yleläisten sitouttaminen yhteiseen brändityöhön arjessaan. Onnistumisen takana on toki myös aimo annos sisällöntuotantoa tukevaa dataa ja ajoissa aloitettu digitalisaatiotyö.

Nuorille markkinointi vaatii heittäytymistä

Päivän toisessa nuotiopiirissä pohdittiin markkinointia uusille sukupolville ja vaikuttajamarkkinointia yhtenä keskeisenä keinona.

Hartwallin tuotepäällikkö Janiina Gustavsson kiteytti osuvasti sukupolvien erilaisen vaikuttajasuhteen: siinä missä boomerit kasvoivat ihailemaan kaukaa vaikuttajia ja milleniaalit pystyvät samaistumaan vaikuttajiin, Z-sukupolven edustajat kokevat olevansa itse vaikuttajia. Sama tapa puhutella ei siis enää toimi, vaan on uskallettava antaa brändi (huolella valitun ja samat arvot jakavan) vaikuttajan käsiin.

Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kaisa Hara kannusti rohkeuteen testata uusia kanavia, luopua tarvittaessa vanhasta ja mennä lähelle nuoria. Myös Säästöpankin Digital Marketing Manager Noora Kaurissaari korosti oman organisaation nuorien osallistamista markkinoinnin suunnitteluun, koska nuorten kanssa on oltava jatkuvasti uuden pulssilla. Vaikka se sisältäisi riskin epäonnistua.

Asiakaskokemus, digitalisaatio ja vastuullisuus kasvustrategian kivijalkoina

Keskon Chief Digital Officer Anni Ronkainen päätti aamun jakamalla Keskon muutosmatkan oppeja. Kuinka selvitä entistä vaativamman asiakkaan odotuksista samalla kun kilpailu ja kustannukset kasvavat, mutta hinnat laskevat. Tuttu yhtälö varmasti monille muillekin.

  1. K-ryhmän muutosmatkan isoimpia oivalluksia oli tunnistaa asiakaskokemus merkittäväksi kilpailutekijäksi menestyksessä. Moni asia muuttuu, kun fokusoidaan siihen, että jokaisessa kohtaamispisteessä rakennetaan ainutlaatuista asiakaskokemusta. Lopeta myös omien prosessien äärimmäinen viilaminen ja keskity siihen, mikä tuo asiakkaille iloa joka päivä.
  2. Ilman asiakasdataa on vaikea navigoida, sillä data näyttää suunnan. Dataa on myös opeteltava hyödyntämään, jotta sen voi parhaimmillaan palauttaa Keskon tavoin takaisin asiakkaille parempana palveluna. Jotta yritys on aidosti tiedolla johdettu, datan on oltava jokaisen työntekijän käytettävissä. Datalukutaito onkin yksi kriittisimmistä tulevaisuuden osaamisalueista.
  3. Digitalisaatio paljastaa siilot: esimerkiksi verkkokauppa ei mahdu millekään tontille vaan läpäisee luonnostaan koko organisaation. Siiloutuminen on organisaatiolle myrkkyä ja siiloja pitää jatkuvasti vahtia, jotta ne eivät pääse nostamaan päätään.
  4. Yrityskulttuuri on strategian toiminnanohjausjärjestelmä. Siksi strateginen muutos ja digitalisoituminen eivät onnistu, jos yrityskulttuuri ei muutu. Uudenlaisten, kilpailtujen talenttien saaminen organisaatioon vaatii myös uudenlaista johtajuutta ja valmentavaa esimiestyötä.

Annin mukaan näillä opeilla muovautuu tulevaisuuden yrityksiä, joiden katse on horisontissa ja fokus kasvussa, vastuullisin ja kestävin periaattein.

Kiitos livenä Daguventures-aamua seuranneille ja antoisia hetkiä puheenvuorotallenteiden parissa! Näistä teemoista riittää pureskeltavaa ja keskusteltavaa yhteisille työpöydille. Luvassa on siis innostava syksy eteenpäin katsomisen merkeissä!

Haluatko jatkaa keskustelua Daguventures-teemoista? Ota yhteyttä:  teija.jokinen@dagmar.fi