18.6.2007 | Markkinointiviestintä

Idealingot veistelivät kesämedioita

Idealingot veistelivät kesämedioita (18.6.2007)

Media voi lymyillä lähes missä tahansa. Turun torilla, Päijänteellä lipuvassa veneessä, Nauvon lossilla tai vaikkapa Hankoon polkevan pyöräilijän selässä. Valmiiden medioiden luovan käytön ja tehokkaiden yhdistelmien lisäksi dagmarilaiset ideoivat jatkuvasti uusia erikoisratkaisuja. Erityisesti kesä on sosiaalista aikaa, jolloin ihmisten liikkumisreviiri laajenee ja kansaa voi kohdata mitä erilaisemmissa paikoissa. Missä? Joukko dagmarilaisia vastasi kysymykseen – pilke silmäkulmassa.

Planner Sanna Kolamo ideoi ajatuksen brändätyistä bussikyydeistä kesäfestareille:

– Nuorisobrändit voisivat yhdistää voimansa ja järjestää brändättyjä bussikyytejä eri puolilta Suomea kesän festareille. Näin saataisiin liikkuvaa näkyvyyttä ja word of mouth olisi taattu.

Myös Turun Dagmarin media-asiantuntija Miika Lehtonen hyödyntäisi paremmin festarit ja muut kesätapahtumat:

– Bajamajojen ulko- ja sisäseiniin voisi virittää sopivia viestejä. Tai miksei mainostekstiä voisi olla wc-papereissakin. Mökkiläisiä puolestaan ilahduttaisi taatusti, jos saaristoalueilla tai järviseuduilla kiertelisi Valiojäätelön vene. Myös pitkät lossijonot olisi hyvä paikka mainostajalle. Autoihin voitaisiin jakaa minitriviaaleja (10 kysymyskorttia), joiden kysymykset liittyisivät mainostajan tuotteeseen. Vaikka siihen jäätelöön, jota myydään kioskissa lossirannassa tai jäätelöveneessä.

Myös suunnittelujohtaja Teija Soininen hyödyntäisi lossijonot ja lossikyydin. Hän käyttäisi odotusajan vaikkapa hyttysmyrkky- tai sinappipromoille tai muulle tuotenäytejaolle. Torikansan hän virittäisi Linnanmäen tunnelmaan:

– Linnanmäki voisi pystyttää Kauppatorille teltan, jossa saisi ampua nallipyssyllä tai heittää tennispallolla täytettyja lokkeja. Teltan kupeeseen viesti: ”Lisää pelejä ja huvituksia Linnanmäellä!”.

Puistoissa ja uimarannoilla

Suunnittelupäällikkö Heli Selin jakaisi festareilla näytteitä tai mainoslahjoja sään mukaan, esimerkiksi aurinkovoiteita, laastareita, hammasharjoja, sadetakkeja tai hellelippiksiä. Puistojen ikuiseen vessapulaan löytyisi ratkaisu sponsoroinnin avulla:

– Mainostaja voisi sponssata Bajamajat puistoihin. Teippaukset päälle ja sisään mahdollinen näytejakelu. Kännykkävalmistaja tai teleoperaattori voisi teipata vanhoja puhelinkoppeja ja ”piilottaa” niitä eri puolille Suomea. Muissa medioissa julistettaisiin kilpailu, jossa pitää etsiä lähin puhelinkoppi ja hakea sieltä shotcode, jolla osallistuu kilpailuun. Kodinkoneliikkeiden tv-ruuduissa voisi pyöriä mainostajien tv-spotteja.

Aulaemäntä Mira Kettunen kehittäisi viestejä uimarannoille ja koirapuistoihin:

– Uimarannoilla voisi olla ensiapuohjeilla varustettuja sponsoroituja uimarenkaita, rantapalloja tai pyyhkeitä. Koirapuistoihin sopisi mainospaikka, johon saisi viestejä lemmikkien ruoista tai leikkikaluista. Pizzerioista, kebab- ja hampurilaispaikoista sun muista take away -paikoista voisi jakaa karkkinäytteitä.

Makeista  herkuista suunnittelupäällikkö Tero Honkala siirtää ajatuksen hammaslääkäriin:

– Hammaslääkärien tuolien yläpuolella olisi mainio mainospaikka vaikkapa tv-spoteille. Hammastuotteiden lisäksi viestejä voisi välittää esimerkiksi sokerittomista herkuista tai nikotiinilaastareista.

Ilmassa, maassa ja maan alla

Honkalaa kiinnostaisi tietää, mitä VR sanoisi, jos konduktöörit jakaisivat matkustajille ”Lentäen olisit jo perillä” -flyereitä ja spesiaalitarjouskoodeja, joilla ostaa edullisia lentoja.

Myös suunnittelujohtaja Mari Riipinen heittää hulvattoman ajatuksen sateisen heinäkuun varalle:

– Aurinkomatkat voisi ennakkomarkkinoida ensi talven etelänmatkoja charter-koneisiin asennettavilla jättiteippauksilla: ”Matkalla sinne missä aurinko paistaa”. Ideaa voisi soveltaa myös mainonnassa.

Turun Dagmarin mediaostaja Hilkka Åhman-Närä murskaisi kaikki huomioarvomittarit nostamalla kokonaisen laivan keskelle kaupunkia:

– Jos Aker Yards siirtäisi loistoristeilijän Kauppatorille, olisi ”tavallisilla pulliaisilla” edes kerran elämässään mahdollisuus tutustua laivaan. Tapahtuman ympärille saisi paikkoja monien muidenkin mainostajien viesteille.

Dagmar Digitalin suunnittelupäällikkö Matias Vakkilainen rakentaisi Rautatientorille ”jääpuiston”:

–  Torille maalatun ?jääradan” päällä voisi rullaluistella. Hyviä mainospaikkoja vaikkapa urheilutuotteita markkinoiville. Kesäkahviloiden pöydissä voisi olla pieni teksti ?Ethän ole eksyksissä?” ja karttapalvelun yhteystiedot.

Media-analysoija Sari Oras Dagmar Market Intelligencestä jakaisi Helsingin metroon menijöille Axen tai Rexonan näytedödöjä:

– Nyt kun metrot ajavat vain kahdeksan minuutin välein, ovat junat tupaten täynnä, ja helteistä huolimatta kaikki eivät aina muista käyttää dödöä.

Sponsoripaikka paidassa

Dagmar Digitalin suunnittelupäällikkö Sami Salmenkivi tarjoaa täysin valmiiksi kehitetyn, liikkuvan mainospaikan, jolla voi tavoittaa mökkeilijöiden ja lomailijoiden 16 000 silmäparia:

– Kolmen hengen pyöräilyseurueemme polkee Helsingistä Hankoon. T-paitojemme selät ovat vielä ilman sponsoriviestiä! Helsinki-Hanko-tiellä vietämme noin neljä tuntia, jolloin ohitsemme ajaa kesäviikonloppuna 2 000 autoa tunnissa eli yhteensä 8 000 autoa. Autoissa on keskimäärin kaksi henkeä, joten tästä syntyy yhteensä 16 000 silmäparia.

Salmenkivi on saanut jo yhden ehdotuksen:

– Ensimmäisen pyöräilijän selässä lukisi TYTÖT, toisen NÄHDÄÄN ja kolmannen HANGOSSA. Jokaisen tekstin alla olisi hankolaisen Q-bar & Kitchenin logo. Tekstit toimii vaikka vaihtaisimme järjestystä, esimerkiksi  NÄHDÄÄN TYTÖT HANGOSSA tai HANGOSSA TYTÖT NÄHDÄÄN.

Pientä extraa vastaan pojat polkevat myös Hangosta takaisin.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta