4.5.2016 | Markkinointiviestintä

Liikenneturvan Musta vyö -kampanja uudisti turvavyövalistusta

Noin 10 % nuorista miehistä ei käytä turvavyötä autoillessa, ja turvavyö pelastaisi edelleen kymmeniä suomalaisia. Liikenneturvan Mustavyö-kampanjassa haastavaa nuorta kohderyhmää lähestyttiin uudella ja kiinnostavalla tavalla heidän omissa kanavissaan.

Mustavyö-kampanja suunnattiin 15–24-vuotiaille autoa ajaville ja heidän kyydissään matkustaville nuorille. Tavoitteena oli edistää turvavyön käyttöä, myös takapenkillä ja tukea Liikenneturvan työtä. Ydinkohderyhmän tavoittavuuden ja puhuttelevuuden lisäksi kampanjalla haluttiin mahdollisimman paljon interaktiota ja sosiaalista jakamista.

Luontevaksi ja uskottavaksi kanavaksi puhua nuorille valittiin tubettajat ja tavoittavuutta tukemaan Facebook. Ratkaisusta haluttiin osallistava, joten toteutus rakennettiin kilpailun ympärille: kaksi suurinta tubettajaverkostoa, Splay ja Töttöröö, haastettiin tekemään oma toteutus videosta, jossa käsitellään nuorten turvavyön käyttöä ja käyttämättömyyttä.

Biisonimafia featuring Justimus (Töttöröö) sekä Eetu, Arttu Lindeman ja PINSKU (Splay Suomi) tuottivat kilpailuvideot, jotka julkaistiin tubettajien omilla kanavilla. Kisavideoiden lisäksi sekä Splay että Töttöröö tekivät omat ”making of”-videot kampanjan alustukseksi. Kisavideot löytyivät myös Liikenneturvan Mustavyö-kampanjasivulta, jolle ohjattiin liikennettä tubettajien kanavien lisäksi maksetulla mainonnalla (IRC-Gallerian sisältöyhteistyö, Widespace ja Nettiauto). Kampanjaa tuettiin myös tubettajien omissa Instagram-kanavissa sekä Liikenneturvan somekanavissa. Suosikkivideon äänestys ja voittajan julkaisu tapahtui kampanjasivulla.

Samaan aikaan Liikenneturvalla oli turvavyöaiheista viestintää ja tapahtumia eri puolella Suomea. Tubettajien luomat videot toimivat kiinnostavana materiaalina aiheen käsittelyyn myös kouluissa ja oppilaitoksissa.

Kampanja onnistui osallistamaan todella hyvin. Videoita katseltiin yli 400 000 kertaa ja lähes 30 000 nuorta äänesti suosikkiaan. Videoita kommentoitiin vilkkaasti ja ne saivat lähes 13 000 tykkäystä. Töttöröön versio voitti kisan täpärästi.

Making of videot saivat 120 000 katselua ja tubettajien Instagram-postaukset 260 000 näyttöä. Liikenneturvan omilla nostoilla tavoitettiin yli 170 000 Facebook-käyttäjää ja ostettuja näyttöjä mobiilissa kertyi 1,8 miljoonaa.

”Turvavyön käyttöön kannustaminen ei ole uusi aihe, mutta tubettajien kautta se onnistuttiin uudistamaan ja tarjoilemaan kohderyhmälle viihteellisellä, keskustelua herättävällä ja tubettajien vahvaa yhteisöllisyyttä hyödyntävällä tavalla”, kommentoi Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen.

Mustavyö.fi

Sami Koski

Sami Koski

Sami Koski on hakukonemarkkinointiin ja Youtuben mahdollisuuksiin erikoistunut Digital Manager. Sosiaalinen media, etenkin vlogit ja tubettajat ovat sydäntä lähellä sekä ammatillisesti että vapaa-aikana. Työajan ulkopuolella rakkain harrastus on musisointi.

Lisää aiheesta