28.11.2019 | Markkinointiviestintä

Miten törmäyttää koneoppiminen ja ihmisen kädenjälki? Näin luotiin tekoälylaboratorio RADLYn brändi ja ilme

Syyskuussa DMEXCO-messuilla lanseerattu tekoälylaboratorio RADLY syntyi Dagmar Driven koneoppimisen asiantuntijoiden innolla ja voimalla. Markkinoinnin kannalta haastena oli markkinointiteknologian ala, jossa brändien näkyminen oli pääasiallisesti monotonista. Dagmar Stories auttoi RADLYa ilmeen luomisessa ja markkinoinnissa.

 

Dagmar Stories auttoi tekoälylaboratorio RADLYa ilmeen luomisessa ja markkinoinnissa.

 

RADLY kehittää koneoppimista hyödyntäviä työkaluja, joilla kasvatetaan markkinoinnin tuottoja ja uudistetaan digitaalisen markkinoinnin tekemistä. Ensimmäiseksi julkaistu tuote, RADLY Optimizer, tehostaa ohjelmallista ostamista. Optimizerilla tehostetut kampanjat lisäävät tutkitusti myyntiä jopa 45 %.

Martech -toimijoita on markkinassa valtava määrä, ja kategorialla on jo osittain vakiintunut tapa kertoa ja näyttää asioita. Tämä loi kiinnostavan haasteen brändin luomiselle: miten RADLY saatiin irrotettua radikaalisti muusta kategoriasta niin, että se erottuu edukseen?

Yhdessä tekemällä paras lopputulos

Halusimme suunnitella brändiä ja visuaalista ilmettä vahvasti käsi kädessä RADLYn ja Storiesin tiimien kanssa. Yhtenä elementtinä tässä prosessissa oli yhteinen workshop viime keväänä. Tarkastelimme palveluissa kilpailevia yrityksiä, heidän lupauksiaan ja ilmeitään ja pohdimme, miten RADLYn brändi voisi elää ja olla omanlaisensa muiden keskellä.

Yhteisiksi ja dominoiviksi elementeiksi kilpailijoiden ilmeistä löysimme aivot ja mikropiirit. Erityisesti silloin, kun kyseessä oli tekoälyyn liittyvä yritys. Melkein jokaisessa ilmeessä näkyi sinertävä läpileikkaus ihmisen päästä, jossa aivoista lähti verkosto leviämään ikään kuin tajunnan laajentumana. Eri ilmeissä löytyi viitteitä populaarikulttuurista ja scifistä, esimerkiksi Matrix-henkistä visuaalisuutta suosittiin kovasti.

Nämä eivät ole huonoja keinoja kuvastaa tekoälyä ja koneoppimista, mutta ne saattavat olla haastavia tapoja erottua kilpailijoista. Kilpailijoiden ilmeitä voisi kuvata neutraaleiksi, ehkä hieman kylmiksi ja jopa kliinisiksi.

Workshopissa kokeilimme myös erilaisia vaihtoehtoisia ideoita visuaaliseksi ilmeeksi ja etsimme eri tapoja kuvastaa RADLYä parhaiten brändinä. RADLY valjastaa ihmisten käyttöön koneoppimisen, jonka avulla luodaan erilaisia työkaluja helpottamaan asiakkaiden arkea. Tämän halusimme tuoda vahvasti esiin visuaalisessa ilmeessä.

Orgaanisen maailman ja teknologian fuusio

Loimme workshopin ja RADLYn tiimin avustuksella ilmeen, joka vastoin alan muita toimijoita henkii lämpöä. Ilme kuvastaa RADLYn palvelutarjoamaa – pehmeillä sävyillä ja orgaanisella kuvamaailmalla toimme visuaalisesti esiin ihmisen kädenjäljen, unohtamatta teknologian läsnäoloa.

RADLYn brändin visuaalisuus ammentaa inspiraationsa rohkeasti sekä elävien olentojen neuroverkostoista, että ihmisen rakentamasta järjestelmällisestä arkkitehtuurista. Vastaavia elementtejä löytyy myös koneoppimisesta. Nämä teemat näkyvät ilmeessä luontokuvina, systemaattisina, arkkitehtuurisina linjoina ja kuusikulmioina eli heksagoneina. Kuusikulmio on myös muotona kiinnostava: matemaattisen pedantti, mutta samalla orgaaninen. Se löytyy luonnosta mehiläiskennoista.

Rakensimme Storiesissa muun muassa RADLYn logotyypin, brändin ostopersoonat asiakaspolulla, konkreettista myyntimateriaalia ja luonnollisesti myös brand bookin.

RADLY lanseerattiin syyskuussa DMEXCO-messuilla Saksassa, jossa se otettiin vastaan erinomaisesti. Messuja varten Stories tuotti muun muassa roll-upeja, brändipaitoja, kuusikulmaisia flyereita ja käyntikortteja. RADLY kiinnosti kävijöitä ja erottui edukseen digitaalisen markkinoinnin kentällä – myös raikkaalla ilmeellään.

 

RADLYn brändin visuaalisuus ammentaa inspiraationsa rohkeasti sekä elävien olentojen neuroverkostoista, että ihmisen rakentamasta järjestelmällisestä arkkitehtuurista.

 

Tutustu tekoälylaboratorio RADLYn toimintaan: radly.fi

Essi Manni

Essi Manni

Kirjoittaja on herkästi innovaatioista innostuva Art Director, joka majailee Storiesissa. Hän etsii datan avulla erottuvan luovan insightin ja rakentaa siitä johdetulla konseptilla arvoa brändille. Vapaalla hän inspiroituu jännittävistä ja henkeäsalpaavista seikkailuista niin pelimaailmassa kuin ulkoilmassa.

Lisää aiheesta