Kirjoittaja

Dagmar

Dagmarilaiset ovat valinneet jo yli 30 vuoden ajan keskuudestaan vuoden dagmarilaisen. Ihmisen, joka on erityisen hienosti auttanut omalla työllään muita menestymään. Vuoden 2020 dagmarilaiseksi valittiin Iida Marjosalmi. Iida toimii Dagmarin Drive-yksikössä markkinoinnin strategina ja digitaalisen markkinoinnin sekä markkinoinnin transformaation ja teknologioiden asiantuntijana. Lue perusteluja valinnalle sekä Iidan ajatuksia dagmarilaisuudesta ja markkinoinnista vuonna 2021.

Iida Marjosalmi

Kiteytä dagmarilaisuus kolmeen sanaan.

Yhteisöllisyys: Dagmar on toinen kotini, vaikka se tällä hetkellä onkin virtuaalinen. Ympärilläni olevat ihmiset ällistyttävät mahtavuudellaan edelleen joka ikinen päivä. Luottamus, motivaatio ja läheisyys ovat jokaisessa päivässä melkein käsin kosketeltavia. Missään työpaikassa en koskaan ole jakanut itse tai nähnyt jaettavan niin paljon sydämiä, kauniita sanoja ja vahvaa tukea toisille.

Merkityksellisyys: Miten tärkeää onkaan kokea se tunne, kun teet työtäsi ja työkaverit toteavat työsi olevan timanttista ja juuri sitä, mitä tähän kohtaan tarvittiin. Markkinointi on merkityksellistä työtä, pidämme yhteiskunnassa rahapyöriä pyörimässä. Dagmarissa työn merkityksellisyys korostuu, sillä teemme asiakkaillemme vastuullista työtä, josta on aidosti liiketoiminnallista hyötyä.

Asiantuntemus: Ympärilläni on käsittämätön määrä ammattitaitoa – huikean laajalla skaalalla. Juuri kun luulit, että olet umpikujassa ja nostat kädet pystyyn, joku tulee tueksesi ja kertoo, miten umpikujasta pääsee eteenpäin. Dagmarissa voit oppia markkinoinnista mitä vaan, kun vain annat mahdollisuuden. On etuoikeus saada tehdä töitä Suomen ammattitaitoisimpien markkinoinnin ammattilaisten kanssa.

”Huikee ammattilainen!”



Millaisen osaamispolun kautta päädyit dagmarilaiseksi ja nykyiseen tehtävääsi?

Minusta piti tulla poliisi. Elämä tapahtui – ja korkeakoulun kautta ajauduin toiselle uralleni mediatoimistoon. Vahvasti digitaaliseen markkinointiin painottunut ura vain sattui kohdalle, rakastuin ja homma vei mukanaan. Olen suunnitellut digimediaa, kehittänyt asioita digistrategina, johtanut digitiimiä ja viime aikoina laajentanut osaamistani markkinoinnin transformaatioon.

”Ehtii pohtia, ideoida ja tarjota asiakkaille jatkuvasti uutta ihan käsittämättömällä sykkeellä. On ilo ja onni tehdä duunia kanssasi!”



Mistä kaivat jatkuvan innostuksesi ja energiasi uuteen?

Suhtaudun työhöni intohimoisesti, ja haluan saada aikaan. Periaatteeni on se, ettei koskaan saa lakata oppimasta uutta, se hiivuttaisi tekemisestä ilon. Innostun valtavasti kaikesta uudesta. Ehdottomasti parasta on kehittää asioita ja ratkaista erilaisia markkinoinnin haasteita. Mitkä kiksit siitä saakaan, kun löytää ratkaisun ja yhtäkkiä kaikki osa-alueet vain solahtavat paikoilleen.

”Aktiivisesti mukana asiakkuuksissa luomassa uusia kasvumahdollisuuksia, mittaristoja ja markkinoinnin viitekehyksiä. Ja esimerkillisesti jakaa osaamistaan meille muille. Kiitos ❤”



Jaat aktiivisesti osaamistasi muille, miten ylläpidät ja kehität omaa osaamistasi?

Aktiivisuudella, ennakkoluulottomuudella ja olemalla kiinnostunut asioista. Tartun herkästi uuteen ja huomaankin todella usein olevani tilanteessa, jossa en ymmärrä asiasta vielä mitään. Tutkin, kysyn muilta ja analysoin aihetta. Ja piirrän aina paperille – lyijykynällä. Tällä hetkelle kehittyminen tapahtuu pääasiassa olemassa olevien projektien kautta, vaikka tunnustan, että haluaisin allokoida ajastani yleiseen oppimiseen selvästi nykyistä enemmän.

”Huipputason strateginen osaaminen ja ihanan rohkea kasvun kehittäjä!”



Miten ryhdyt kehittämään markkinointia strategisemmaksi ja liiketoimintalähtöisemmäksi?

Kaikki lähtee aina asiakkaan tarpeista ja tavoitteista. Ei ole yhtä ratkaisua, joka vastaisi kaikkien tarpeisiin. Se tekee työstäni niin mielenkiintoista. Asiat on pohdittava joka kerta uudelleen, vaikka teemat ovatkin usein samanlaisia. Toiset markkinoijat ovat pidemmällä ja toiset vasta aloittelevat modernin markkinoinnin ajattelua. Kunnioitan jokaista projektia yhtä paljon. Markkinoinnin transformaatio on todellinen, ja siihen tulisi herätä viimeistään nyt. Tulevaisuuden markkinointi on asiakaskokemuksen johtamista. Tämän teeman ympärillä työskentelemme tällä hetkellä todella paljon.

”Liidaa tiimiä sekä asiakasta kohti tulevaisuuden asiakaskokemusta.”



Millaisin askelin ohjaat markkinoijia uudistumaan ja valmistautumaan algoritmiseen markkinointiin?

Kaikki lähtee visiosta ja siitä, millainen markkinoija itse haluaa tulevaisuudessa olla. Tätä visiota lähdetään tavoittelemaan asiakaskohtaisesti personoidulla markkinoinnin kehityksen tiekartalla yksi konkreettinen projekti kerrallaan. Liian isoa palaa ei saa haukata kerralla. Toisaalta, liian pienillä stepeillä ei päästä mihinkään. Kehittäminen on jatkuvaa tasapainoilua.

”Hän on uskomattoman upea tekijä, draivaa mielettömällä asenteella haasteen kuin haasteen läpi.”



Mitkä kolme henkistä tavoitetta jokaisen markkinointi-ihmisen kannattaa asettaa itselleen vuodelle 2021?

  1. Asiakas kaiken toiminnan keskiöön.
  2. Tiedolla johtaminen osaksi jokaista markkinoinnin päätöstä.
  3. Skaalautuvat toimintamallit ja tehottomien prosessien automatisointi.


Haluatko käynnistää markkinointisi uudistamisen? Ota yhteyttä: iida.marjosalmi@dagmar.fi