1. Datajumiin helpotusta
Tuntuuko, että dataa on liikaa – niin paljon, että pää menee jumiin? Amanda Nielsen tarjosi datajumista ulospääsyä ja neuvoi priorisoimaan mittarit tolkun löytämiseksi.
Nielsenin mallissa mittarit lajitellaan kolmeen lokeroon. Ykköstasolla tarkastellaan pelkkiä konversioita: osto, hintapyyntö tai kokeilujakson aloitus. Toiseksi tärkeimmät mittarit ovat niitä, jotka johtavat vääjäämättä konversioon.
Kolmostasolle Nielsen sijoittaa mittarit, jotka auttavat ymmärtämään kuluttajan ”digitaalista kehonkieltä”. Esimerkiksi avausprosentit tai lukuajat. Kaikilla mittareilla on oma arvonsa ja oma paikkansa.
2. Teknologia auttaa auttamaan
Data ja teknologiat ovat huimia mahdollistajia – mutta eivät menestyjien koko totuus. Markkinansa mullistaneet AirBnB, Netflix ja kumppanit eivät tehneet ”juuri muuta” kuin vastasivat kuluttajan tarpeeseen ostaa tietyllä tavalla. Niiden kilpailijat epäonnistuivat vastaamaan kuluttajien nouseviin tarpeisiin – ja liiketoiminta hiipui alta.
Teknologia on vain mahdollistanut kuluttajien auttamisen. Samasta teemasta puhui useampi lavalle astellut asiantuntija: brändin on käytettävä teknologioita ja dataa asiakkaan ilahduttamiseen – ei omien intressiensä ajamiseen tai viestiensä itsepintaiseen tuputtamiseen.
3. Kohtaa asiakas, älä arvaa
”Miten?” kysyt ehkä edellisen kohdan luettuasi. Löytämällä asiakkaan ostopolulla kohtaamispisteet, joissa markkinoinnin sisällöt palvelevat tai ilahduttavat häntä.
Seminaarin puhujista esimerkiksi Kevin Cochrane ehdotti, että pyrimme entistä tarkemmin ymmärtämään kuluttajan A) päivittäisiä mikrohetkiä sekä B) elämänpolulla vastaan tulevia hetkiä.
Näitä hetkiä voi löytää parhaiten tarkastelemalla erilaisten asiakaspersoonien matkaa ostopolulla. Erityisesti sisältömarkkinoija löytää tällä tekniikalla puhuttelevimmat ja osuvimmat sisällöt.
4. Skaalaamisesta kohtaamisiin
Markkinoija saattaa teilata helposti idean vain siksi, ettei sitä voi skaalata. Ryan Deiss haastoi yleisöä: me markkinoijat olemme oppineet rakastamaan funneleita, ymmärtämään alhaisia konversioita ja sitä kautta vaatimaan skaalaa, skaalaa, skaalaa. Asiakkaamme eivät näitä tekniikoita arvosta tai halua. He haluavat ratkaista ongelmansa, tulla kohdatuiksi ja keskustella, omilla ehdoillaan.
Deiss tarjosi yhtenä ratkaisuna ilahduttavien, mutta tehokkaiden kohtaamisten lisäämiseen älykästä chatbotin käyttöä. Siinäkin pitää osata niksit eikä vain kysäistä puolihuolimattomasti: ”Voinko olla avuksi?”
Älykäs ja aidosti avulias chatbot saa vierailijan kiinnostumaan ja kuljettaa hänet taidolla kohti mahdollista asiakaspalvelukontaktia. Henkilökohtainen tapaaminen on kuitenkin – kuten kaikkialla on monesti todettu – maailman tehokkain konversioita tuottava media.