20.5.2020 | Sisältömarkkinointi

Apetit-pakasteiden myynti napakkaan nousuun

Yhä useampi meistä haluaa lautaselleen kasvispainotteisia ruokia. Pakasteiden avulla herkullisen kasvisaterian pyöräyttää helposti, arjen kiireessäkin. Pakasteina kasvisten maut pysyvät tuoreina ja vitamiinit säilyvät tallessa. Dagmar Storiesin Creative Strategist Veera Sydänmaanlakka kertoo, miten Apetitin pakastemyyntiä vauhditetaan kanavien luonteet tuntevalla sisältösuunnittelulla.

 

Apetitin pakastemyyntiä vauhditettiin kanavien luonteet tuntevalla sisältösuunnittelulla. Se näkyi myös tuloksissa.

 

Työpöydälleni ja tiimilleni tupsahti Apetitilta haaste, jossa haluttiin yksinkertaisesti raikastaa pakastetuotteiden mielikuvaa ja lisätä myyntiä. Selvä homma!

Kasvisruokatrendin buumille ei näy loppua. Foodwestin mukaan 21 % suomalaisista on vähentänyt tietoisesti lihan tai kalan osuutta ruokavaliossaan, ja Atlaksesta pengottu tieto kertoo, että 11 % väestöstämme noudattaa pääosin kasvisruokavaliota.

Samalla haetaan helpotusta arjen kiireeseen: puolivalmisteet ovat tervetulleita, sillä kasvisruokailu mielletään helposti jauhelihan paistamista mutkikkaammaksi keittiöhommaksi.

Tavoitteemme oli tuoda kasviksia ihan jokaisen ruokailijan arkeen, helposti ja herkullisesti.

Halusimme luonnollisesti kasvattaa myyntiä ja lisätä uusintaostoja. Koska Apetit-brändin tunnettuus on jo hyvällä tasolla, keskityimme nostamaan pakastevaihtoehdot esiin. Samalla halusimme vahvistaa mielikuvaa tuoreudesta ja terveellisyydestä – oikein pakastettuna tuote säilyttää tuoreuden ja vitamiinit loistavasti.

Uudenlaisista, helpoista kasvisvaihtoehdoista kertominen oli siis tärkeää, jotta asiakkaat eivät kävelisi kaupassa pakasteosaston ja onnensa ohi.

Mitäpä siis teimme? Aloitimme tiiviin yhteistyön Dagmarin mediasuunnittelun asiantuntijoiden ja luoviin sisältöihin erikoistuneen Stories-tiimimme kanssa. Lopputuloksena syntyi asiakkaan resursseja parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntävä kokonaisuus.

Esimerkiksi täysin uuden ruokakategorian, kukkakaali- ja parsakaaliwingsien lanseerauksessa keskitimme resurssit vaikuttajamainontaan ja sosiaaliseen mediaan. Luomu-tuoteperheen osalta tavoitimme kutsuvan konseptin avulla isomman yleisön ensin television kautta, kokeilun aktivointi hoitui online-kanavissa.

Emme tyytyneet ajamaan tv-spottia sellaisenaan esimerkiksi somessa, vaan räätälöimme jokaiseen kanavaan sopivan vaihtoehdon. Esimerkiksi Instagramissa sai harjoitella kananmunan tähtäämistä pinaattikeittoon.

 

 

 

”Eikö me ihan totta ajeta tv-spottia sellaisenaan missään muualla”, kysyttiin eräässä tiimipalaverissa. Ei, ei ajettu.

Hyödynsimme tehokkaasti tuotetun aineiston, mutta teimme sen jokaiseen kanavaan ­– kunkin kanavan ehdoilla. Ja se näkyi myös tuloksissa. Parhaimmillaan myynnin prosentuaalinen kasvu edellisvuoteen verrattuna huiteli kaksinumeroisissa luvuissa.

 

Haluatko yhtä maukkaita kasvulukuja tuottavaa sisältöä omaan liiketoimintaasi? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää: veera.sydanmaanlakka@dagmar.fi

Veera Sydänmaanlakka

Veera Sydänmaanlakka

Dagmar Storiesin Creative Strategist, joka inspiroituu ihmisten kanssa työskentelystä ja oivalluksista. Vapaa-ajan vievät itsensä haastaminen kiipeilyseinillä ja haaveilu hevosesta.

Lisää aiheesta