Blogiportaaleiden määrä on Suomessa lisääntynyt viime vuosina huimasti. Portaalit kokoavat parhaat bloggaajat oman sateenvarjonsa alle. Tämä palvelee paitsi lukijoita, myös mainostajia. Kuluttaja löytää hyvää sisältöä ja mainostajalle voidaan räätälöidä yhteistyöpaketteja bloggareiden kanssa. Dataa lukijamääristä ja -profiileista portaaleilla on runsaasti, joten sikaa säkissä ei tarvitse ostaa.
Onnistuneet sisältöyhteistyöt vaativat suunnittelua, jotta idea ja näkökulma brändiin istuvat blogin ja sen lukijoiden profiiliin. Lukijat ovat myös hyvin medialukutaitoisia, joten päälle liimatut yhteistyöt saavat taatusti vastustusta aikaan. Avoimuus ja huolellisesti tehty laadukas sisältö ovat onnistuneiden sisältöyhteistöiden salaisuus. Parhaimmat yhteistyöt eivät rajoitu vain näkyvyyteen blogissa, vaan ulottuvat bloggaajan somekanaviin.
Dansukker toteutti Blogirinki Median ruokabloggareiden kanssa ennen joulua Joulun Leipurikoulun. Tavoitteena oli tutustuttaa kuluttajat Tumman Muscovado sokerin eri käyttötapoihin ja inspiroida kuluttajia leipomaan uudenlaisia joululeivonnaisia. Ajatuksena oli kuvata leivonnan eri vaiheet yksityiskohtaisesti, jotta kynnys aloittamiseen olisi mahdollisimman matala. Samalla tuote saatiin luontevaksi osaksi sisältöä. Osa bloggareista teki YouTube-videot, jotka ladattiin myös asiakkaan YouTube-kanavalle. Kaikki bloggarit toivat yhteistyön esille omilla Facebook- ja Instagram-sivuillaan ja tätä kautta tavoittivat blogilukijoita laajemman yleisön. Yhteistyö sai paljon positiivista palautetta ja kommentteja kuluttajilta. Parhaassa tapauksessa yhteistyöbloggaukset jäävät elämään myös kampanjoinnin jälkeen ja saavat ovipumpun laulamaan vielä pitkään.
Vuoden 2016 alun suurimmat blogiportaalit ovat Indiedays (viikkotavoittavuus 252 000), Lily (206 000) sekä Suomen Blogimedia (201 000).
Tarvitsetko sparriapua blogiyhteistöissä? Etsimme brändillesi sopivimmat bloggaajat. Ole yhteydessä: stories@dagmar.fi
Lähteet:
TNS Gallup: http://tnsmetrix.tns-gallup.fi/public/
Gradu: Tiia Leikas – Blogit markkinointiviestinnän välineenä: Kuluttajien suhtautuminen blogien mainosyhteistyössä tehtyyn sisältöön