Case: Matkamessut – pitkäjänteisellä sisältöstrategialla kävijämäärät kasvuun

Matkamessujen tempaudu.fi-sivusto muutettiin pysyväksi sisältöhubiksi ja messuille rakennettiin aktivoiva somekokonaisuus, joka huipentui tapahtumaviikonloppuun.

Lähtökohdat:

Matkamessut halusivat ennen kaikkea kasvattaa sitoutuneita kävijöitä pitkällä tähtäimellä sekä messuorganisaation että näytteilleasettajien näkökulmasta. Haasteena oli tavoittaa niitä kävijöitä, jotka eivät ole koskaan aikaisemmin käyneet messuilla, kiinnostumaan messuista ja jopa käymään paikan päällä. Etenkin somessa haluttiin tavoittaa sitoutunutta, nuorempaa yleisöä, joka on potentiaalista uutta kävijäkuntaa Matka-tapahtumalle.

Tapahtuman roolia pyrittiin painottamaan matkojen suunnittelussa ja unelmoinnissa. Matkamessut tahtovat tulevaisuudessa olla se taho, jonka pariin hakeudutaan, kun on tarve unelmoida tai suunnitella seuraavaa reissua tai vaikka vain haaveilla matkustamisesta.

Toteutus:

Uudistimme aiemmin kampanjasivuna toimineen Tempaudu.fi:n täysin ja loimme siitä tarinallisen sisältöpalvelun, jota elävöittävät mm. Thinglinkin teknologiaa hyödyntävä kohdekartta artikkeleineen, yhteistyö mediakumppani SuomiPopin ja Arman Alizadin kanssa sekä kuluttajilta kerätyt matkastoorit. Sivusto jatkaa ympärivuotisena mediana, integroituna yhä tiiviimmin Matka-brändiin.

Sisällön jakelussa, yleisön aktivoinnissa ja nuoremman kohderyhmän tavoittamisessa Matkamessujen somekanavat olivat tärkeimmässä roolissa. Näkyvyys ja sisällöntuotanto aloitettiin jo hyvissä ajoin, noin puoli vuotta ennen messuviikonloppua. Aiempien tapahtumien lyhytkestoinen taktinen näkyvyys muutettiin pitkäjänteiseksi sisällölliseksi näkyvyydeksi. Facebookin rinnalle tuotiin inspiroiva Instagram-sisältö, jota nostettiin myös mainontaan. Yleisö sitoutettiin keskustelemaan ja jakamaan kuviaan somessa osallistavien sisältöstreamien avulla:

#Tempaudu

Viikkoarvonnat jo somessa vakiintuneen #ThrowbackThursday -henkeen

Yleisöä kehotettiin torstaisin jakamaan vanhoja lomakuviaan Facebook-postauksien kommenteissa tai Instagramissa. Palkintoihin saatiin hienosti sitoutettua myös messujen näytteilleasettajia.

#Matkastoori

Kerro ihanin, kreisein, kutkuttavin tai kamalin reissumuistosi

Matkamessut ja Arman Alizad haastoi yleisöä kertomaan omia matkakertomuksiaan videolla Instagramissa tai kirjallisena tempaudu.fi -sivustolla. Kilpailua nostettiin radio SuomiPopissa sekä Matkamessujen ja Armanin somekanavissa. Kilpailu huipentui Matkamessuilla Armanin juontamaan finaaliin, jossa seitsemästä finalistista valittiin voittajat.

Tulokset:

Matkamessujen 2017 kävijätavoite ja edellisvuosien kävijämäärät ylitettiin. Uusia kävijöitä saatiin yli odotusten, 29% kävijöistä oli ensikertalaisia! Kävijöiden keski-ikää onnistuttiin myös nuorentamaan, nyt 39,7 (viimeksi 43). Messuille tulon motiiveissa korostui unelmoiminen ja erilaiset elämykset. 84 % messukävijöistä aikoo vierailla seuraavan vuoden tapahtumassa.

Some-aktiviteeteilla saatiin yli 3000 uutta Facebook-fania (10% kasvu), 480 uutta instaseuraajaa (56% kasvu) ja lähes jokainen messuyhteisön jäsen saatiin reagoimaan postauksiin. Tempaudu-sivustolla on 1,5 kk:n aikana käynyt 16500 kävijää. Kuluttajilta saatiin kampanjan aikana 600 matkastooria.

Selvää siis on, että Matkamessut onnistuivat saamaan erittäin sitoutunutta yleisöä sisältöjensä äärelle sekä uusia seuraajia kanavilleen, joista moni myös päätyi vierailemaan viikonlopun Matka 2017 -tapahtumassa.

Tekijät:

Asiakas:

Suomen Messut Osuuskunta / Matkamessut
Teemu Mikkonen, Markkinointivastaava

Suunnittelu:

Suomen Messut Osuuskunta / Matkamessut
Teemu Mikkonen, Markkinointivastaava

Dagmar Stories
Merja Salenius, Asiakkuuspäällikkö
Hertta Päivärinta, Creative
Wilma Inkinen, Content Planner

Tuotanto:

Dagmar Stories
Merja Salenius, Asiakkuuspäällikkö
Hertta Päivärinta, Creative
Wilma Inkinen, Content Planner
Olli Valtanen, Digital Solutions Specialist
Sami Koski, Digital Manager
Mikko Salonurmi, Junior Producer
Tuukka Muhonen, Producer
Saara Majanne, Graphic Designer

Lisää caseja