18.4.2017 | Sisältömarkkinointi

Case: Stadium – Sneakers-jahti

Instagramin haltuunotto vaikuttajayhteistyöllä.

Lähtökohdat:

Sosiaalisen median kanavien, etenkin IG ja Snapchat, tiedettiin olevan kohderyhmälle ensisijaisen tärkeitä. Stadium Finlandilla ei ole omaa IG tai Snapchat profiilia vaan kaikki IG-toimenpiteet on tehty Stadium Sweden jointhemovement-kanavan alla Pohjoismaissa. Snapchatissa Stadium ei ole ollut brändinä aktiivinen.

Kevään 2016 Stadium Sneakers – kampanjaan liitettiin vaikuttajamarkkinointia ja valittiin vaikuttajat, joiden kanavat tavoittavat kohderyhmän parhaiten. Nyt haluttiin tavoittaa suomalaiset nuoret erottuvalla ja yllätyksellisellä tavalla somessa ja tehdä tehokas some-kampanja.

Luova ratkaisu:

Vaikuttajille jaetiin ohjeet ja yksinkertainen tehtävänanto: heidän tuli piilottaa kotikaupunkiinsa flyeri, jonka löytäjä saa ilmaiset ”sneakerit” lähimmästä Stadiumin liikkeestä. Vaikuttajat jakoivat tietoa kilpailusta ja vihjeitä piilottamansa flyerin luokse kukin omaperäisellä tyylillään ja omissa kanavissaan; osa Instagram-kuvana ja osa videona, toiset myös Snapchattia hyödyntäen.

Lisäksi vaikuttajat valitsivat kevään Sneakers-valikoimasta omat suosikkinsa ja tuottivat kisaan liittyvää materiaalia kengät jalassa. Näissä kuvissa tuotteet näkyivät persoonallisesti ja luonnollisesti osana vaikuttajien elämää.

Toteutus:

Dagmar Stories ideoi, konseptoi ja tuotti Stadiumille #sneakersjahti nimisen vaikuttajakonseptin. Tavoitteena oli tuottaa nuorten kohderyhmälle heidän itsensä näköistä, mutta visuaalisesti korkeatasoista ja houkuttelevaa materiaalia. Aktivointiin haluttiin myös pelielementtejä mukaan, ja lopulta päädyttiin aarrejahtiin, joka toteutettiin sekä digitaalisissa kanavissa että fyysisesti kaupunkitilassa.

Yhteistyöhön pyydetiin Splay, joka valitsi kiinnostavat ja visuaalisesti laadukasta sisältöä tuottavat vaikuttajat. Kampanjaan valittiin neljä kohderyhmän seuraamaa vaikuttajaa eri puolilta Suomea, Helsingissä, Turussa ja Tampereella.

Toteutuksessa kriittisintä oli toimeksiannon selkeys ja oikeiden vaikuttajien löytäminen. Pieni leikkisyys toimeksiannossa innosti sekä vaikuttajia että heidän seuraajiaan. Hyvä briefaus tuotti loistavan lopputuloksen, jonka merkittävä tekijä oli vaikuttajien rikastuttama tyyli ja tapa käsitellä aktivointia.

Kokonaisuudessaan aktivointi tuotti visuaalisesti inspiroivaa, kohderyhmän aktivoivaa ja hyvin vastaanotettua materiaalia. Se myös aktivoi Stadiumin hashtagien käyttöä.

Kampanja toteutettiin sosiaalisen median kanavissa ilman erillistä mainosbudjettia, kaikki näkyvyys tuli orgaanisesti vaikuttajien kautta.

Tulokset:

4 kuvaa, 2 Instagram-videota, 1 Youtube-maininta

Sneakersjahti vaikuttajakampanjan engagement-prosentti oli hyvin korkea: 26.53 % (kansainvälisissä suosituksissa kampanjan pitäisi saavuttaa n. 2% engagement).

Kohderyhmä (18-29 vuotiaat) tykkäsi kampanjakonseptista, otti sen positiivisesti vastaan sekä innostui toteutustavasta ja valituista vaikuttajista. Kohdeyleisö oli hyvin vastaanottavainen: kampanjan ideasta ja siihen liittyvistä tuotteista pidettiin aidosti. Kampanjan tulos ylitti odotukset, vaikutti positiivisesti Stadiumin mielikuviin ja paransi nuorten kohderyhmässä sekä tunnettuutta että brändiarvoa.

Vaikuttajien fanit rakastivat kampanjaa, he odottivat vihjeitä ja parhaimmillaan ”aarre” löydettiin parissa minuutissa. Myös osallistuneet löytäjät postasivat sneakersjahdista kuvia.

Kampanja saavutti yhteensä yli 95 000 tykkäystä ja 540 kommenttia Instagramissa. Kokonaisuudessaan vaikuttajien tuoma yleisö oli 369 500 seuraajaa.

Tekijät:

SUUNNITTELU JA TUOTANTO:

Tiia Leikas, Dagmar, Digital Planner
Viivi Lehtonen, Dagmar Stories, Content Strategist, Creative
Otto Niinikoski, Dagmar, Digital Strategist
Ulla Aitio, Dagmar, Client Director
Saara Majanne, Dagmar, Graphic Designer
Jonna Lehtonen, Marketing Manager, Stadium Finland
Stina Varsikko, COO, Splay Suomi

VAIKUTTAJAT:

Annnika Ollila
Pernilla Böckerman
Ville Kankare
Siru-Liina Karlin

Lisää caseja