Case YIT Asuminen: sisältöstrategia & markkinoinnin transformaatio

YIT rakentaa asuntoja ja kokonaisia asuinalueita sekä tarjoaa asumisen aikaisia palveluja Suomessa ja itäisessä Euroopassa.
Sisältöstrategian tavoite oli tukea siirtymässä kohti konversioita edistäviä ja asiakaslähtöisiä sisältöjä. Sisältöstrategia nähtiin merkittävänä osana YIT:n kokonaisvaltaista markkinoinnin transformaatiota, jossa koko markkinoinnin toimintatapaa kehitetään dataohjatusti asiakaslähtöisemmäksi.
YIT Asumisen digitaalisen markkinoinnin päällikkö Niina Pakkala kertoo, miksi YIT halusi tehdä sisältöstrategian näin mittavan, jopa ameebamaisen kehitystyön kanssa samaan aikaan.

Asiakaskokemuksen parantaminen sekä digitalisointi ovat YIT:n tärkeitä painopisteitä, ja myös markkinoinnin transformaation keskeisiä tavoitteita.
Toimivin strategia syntyy osallistavissa workshopeissa
Sisältöstrategiaa ryhdyttiin rakentamaan yhdessä YIT:n markkinoinnin tiimin kanssa.

Sisältöstrategian jalkautuksen johtaminen aloitettiin heti starttipalavereissa ja se jatkui kaikissa yhteistyöstöissä. Vaikka sisältöstrategiatyö oli markkinoinnin projekti, siihen osallistettiin laajasti myynnin, viestinnän ja palvelukehityksen asiantuntijoita organisaatiosta sekä kumppaneiden edustajia.
Näkemyksen luomisen prosessiin sisältyi sarja osallistavia workshoppeja, jotka valmisteltiin yhdessä YIT:n kanssa. Workshopit aikataulutettiin huolellisesti ja prosessi eteni rauhallisesti, jotta sisältöstrategia saatiin kulkemaan osana laajempaa muutostyötä.
Sisältöstrategia ohjaa päivittäistä sisältösuunnittelua
Valmis näkemystyö, sisältöstrategia, on laaja kokonaisuus, jonka taustalla vaikuttavat muun muassa asiakaspersoonien tutkimuksella todennetut motiivit ja erikoispiirteet sekä laajemmat kuluttajatrendit.
Sisältöstrategian ainesosat täsmentyivät tiiviisti yhteistyöstöissä priorisoiden. Nyt sisältöstrategia ottaa kantaa esimerkiksi sisältöjen ja brändin suhteeseen; sisällöillä erottautumiseen; hakukoneoptimointiin; sisältöjen erilaisiin rooleihin sekä dataan ja mittaamiseen.
YIT Asumisen sisältöstrategiassa tarkastellaan myös tulevaisuuden sisältöjen potentiaalia, kuten tekoälyn hyödyntämistä sisällöissä.
Asiakaslähtöisempiä ja digitaalisempia sisältöjä asiakaspolulla
Sisältöstrategia on vahvistanut YIT:n tuottamien sisältöjen tavoitteellisuutta, asiakaslähtöisyyttä ja digitaalisuutta. Tiimille on kertynyt runsaasti kokemusta ja ymmärrystä sisältöjen suunnittelusta asiakaspolkuajattelua hyödyntäen. Kanava- ja tuotekeskeisyyden viimeiset rippeet ravistellaan nyt menneisyyteen sisällöissä.
YIT:n digitaalisen markkinoinnin transformaatio jatkuu. Onnistumisia mitataan asetettujen tavoitteiden, mittarien ja mittaamisen mallin mukaan.
Sisältöstrategian yksi onnistumisista oli se, että se tehtiin YIT:n liiketoiminnan tarpeiden mukaan omannäköiseksi, ei valmista sabluunaa orjallisesti noudattaen.

Haluatko aloittaa yhdessä oman sisältöstrategianne suunnittelun? Ota yhteyttä johtavaan sisältöstrategiimme julia.isoniemi@dagmar.fi ja kysy lisää referensseistämme ja suosittelijoistamme sisältöstrategian saralla.
Voit myös kuunnella podcast-jaksosta lisää Niina Pakkalan ja Julia Isoniemen näkemyksiä sisältöstrategiasta.