[dagmar_large_image bigimage=”7467″ /]
1. Hyödynnä yhteisön voima
Timo Vuorensolan elokuvaprojektit ovat rakentuneet vahvojen yhteisöjen rakentamisen ympärille. Yleensä tämä on tarkoittanut rahoituksen keräämistä yleisöltä crowd fundingin tai crowd investingin kautta. Myös crowd sourcing on tuttua eli fanit on otettu tiivisti mukaan elokuvan tuotantoon, ideoimaan tai tekemään. Vuorensolan uusimmalle elokuvalle Iron Sky: The Coming Race (2018) on luotu alusta, jonne fanit voivat listata omia taitojaan, ja josta elokuvan tuotantotiimi pystyy löytämään kussakin tuotannon vaiheessa tarvittavaa osaamista.
Vuorensolan mukaan vahva yhteisö suojelee hyvin myös internetissä toimivilta trolleilta, kunhan toimija on tarpeeksi läpinäkyvä. Kaikkein tärkeintä projektin onnistumisen kannalta on kuitenkin tarina.
2. Formaatit siirtyvät verkkoon
Sisällöt ovat siirtymässä enenevissä määrin verkkoon, jossa katsominen ei ole aikaan tai paikkaan sidonnaista. Aiheesta puhui Rabbit Filmsin kansainvälisestä myynnistä vastaava Jonathan Tuovinen. Jatkossa digitaalisten sisältöjen tuotanto yhdistetään yhä tiiviimmin perinteisiin televisio-ohjelmiin, mikä lisää kuluttajien kokemaa arvoa. Tämä voi tarkoittaa muun muassa Facebookin livestreameja kuvauksista tai omaa formaattiin liittyvää materiaalia, joka on räätälöity suoraan tietylle sosiaalisen median alustalle.
Verkkosisältöjen imusta on hyvänä esimerkkinä Netflix, joka aikoo käyttää ensi vuonna yli seitsemän miljardia dollaria uusien sisältöjen tuotantoon. Entä oletko seurannut verkossa YleX:n YouTube-kanavaa tai norjalaista hittisarja Skamia?
3. VR muuttaa kaiken
Emmy-palkittu, virtual reality -tuotantoon erikoistunut ohjaaja Neil Mandt uskoo, että emme tule tunnistamaan maailmaa seuraavan viiden vuoden kuluttua. Murros tulee olemaan järisyttävämpi kuin television siirtyminen HD-formaattiin. Hänen mukaansa VR-kokemus syntyy kolmesta samanaikaisesta tekijästä:
1) Teknologia
2) Emootio
3) Fysiikka
Mandt kehotti suunnittelemaan sisältöjä VR:n ehdoilla, jotta niille ei käy samoin kuin F-formaatille HD:n tultua standardiksi.
4. Muista autenttisuus vaikuttajamarkkinoinnissa
Töttöröö Networkin luovan myynnin johtaja, Tony Stepanow, määritteli vaikuttajamarkkinoinnin neljä tärkeintä pointtia:
1) Autenttisuus: Vaikuttaja kannattaa ottaa mukaan suunnitteluun. Jos sisältö on päälle liimattua, se ei toimi.
2) Oikeat kanavavalinnat: kanavat erilaisten yleisöjen mukaan.
3) Reagointi kesken kampanjan: jos jokin ei toimi, sitä pitää muuttaa.
4) Strategiset toimenpiteet: retargetointi.
5. Sisällöntuottaja, älä seuraa trendejä!
Yhdysvaltalainen ohjaaja ja tuottaja Casey Neistat on tehnyt omaa tunnistettavaa sisältöään jo yli 10 vuotta. Häntä voidaan pitää tämän ajan trendsetterinä yli kuudella miljoonalla YouTube-tilaajallaan. Neistatilla ei ole koulutusta alalle, vaan hän on itse opetellut kaiken. Näin on muodostunut hänen omintakeinen tyylinsä tehdä videoita.
Neistatin vinkki sisällöntuottajille: Älä seuraa trendejä, silloin olet jo myöhässä. Uuden median aikana syklit ovat niin nopeita, että jos lähdet kopioimaan muita, joudut ponnistamaan samasta paikasta kuin kymmenet tuhannet kilpailijasi.
Samaan filosofiaan uskoo myös Biisonimafian kärkihahmo Kaitsu Rinkinen. Biisonimafian tavoitteena on olla mahdollisimman orginelli. Rinkinen vitsaili, että lahjakkuuden puutteen voi paikata erottumisella: aina kun kaikki muut painelevat yhteen suuntaan, he kääntyvät täyttä vauhtia päinvastaiseen.
Millaisella tarinalla sinä haluaisit erottua liikkuvan kuvan avulla? Ota yhteyttä: mikko.salonurmi@dagmar.fi