29.9.2016 | Sisältömarkkinointi

Kolme vinkkiä sisältömarkkinoinnin ideointiin

Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on tuottaa kohderyhmällesi niin relevanttia ja hyödyllistä sisältöä, että saat kohderyhmäsi lähemmäksi brändiäsi, tuotettasi tai palveluasi. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on vaikea toteuttaa, sillä et todellakaan ole ainoa, joka on brändinsä kanssa liikkeellä samoin ajatuksin. Miten siis erottua massasta ja tehdä tuloksellista sisältömarkkinointia?

Erottuva ja tuloksellinen sisältömarkkinointi perustuu datan ja luovuuden liittoon, jossa kyky hankkia tietoa ideoinnin pohjaksi yhdistyy luovan kirjoittamisen tekniikkaan.

Dagmar Stories tuottaa eritasoisia sisältöstrategioita sosiaalisen median postaussuunnitelmista yrityksen arvojen ja lupausten läpi porautuviin markkinoinnin kattoteemoihin. Lähestymme kaikkia sisältöjä asiakasymmärryksen kautta. Vain ymmärtämällä asiakasta voimme luoda pohjan relevantin sisällön tuottamiselle sekä datan keräämisen merkitykselle. Perusdemografioiden lisäksi meidän on ymmärrettävä kohderyhmäsi motiiveja, elämänpiirejä, tarpeita, esikuvia, kiinnostuksen kohteita sekä sitä, mikä saa heidät toimimaan ja esimerkiksi jakamaan sisältöjä sosiaalisen median kanavissaan.

1. VINKKI: HAE TIETOA MENNEISYYDESTÄ

Datasta ei ole tänä päivänä puutetta. Relevantteja datalähteitä voivat olla esimerkiksi asiakkuusdata, liiketoimintadata, menneiden markkinointitoimenpiteiden kerääminen, markkinan ymmärtäminen sekä erityisesti web- ja some-data sekä trendeihin tutustuminen.

Yksi esimerkki tehokkaasta web-datan hyödyntämisestä on hakusana-analyysi. Se on erinomainen keino hankkia tietoa siitä, miten asiakkaasi ovat lähestyneet toimialaasi liittyvien ongelmiensa ratkaisemista. Sitähän me googlaamalla teemme: haemme ratkaisuja jokapäiväisiin ongelmiimme. Hakudata-analyysin avulla voimme ymmärtää, minkälaisia tarpeita asiakkaillasi on ollut ja minkälainen sisältö on heille relevanttia. Hakudata-analyysi voi paljastaa myös esimerkiksi toimialasi hakusesonkeja, mikä helpottaa oikea-aikaisen sisällön tuottamista.

2. VINKKI: HAE TIETOA TULEVAISUUDESTA

Dagmarissa on käyty läpi lukuisia trenditutkimuksia ja kiteytetty näkemystä siitä, millaiset globaalit trendit vaikuttavat toimintaympäristömme keskeisten ilmiöiden syntymiseen ja voimistumiseen. Olemme tunnistaneet kuusi globaalia megatrendiä ja ryhmitelleet niiden alle alatrendejä sekä niiden ilmentymiä, kuten markkinointi-innovaatioita tai teknologisia sovelluksia.

Jotta voimme tehdä kohderyhmällesi relevantteja sisältöjä, meidän pitää ymmärtää, minkälaiset motiivit ohjaavat heitä nyt ja erityisesti lähitulevaisuudessa. Ilmiöt tulevat ja menevät nykyisin niin nopeasti, että vain harvalla julkaisijalla on resursseja kehittää relevantteja sisältöjä ajoissa ehtiäkseen mukaan. Ymmärtämällä minkälaisiin isompiin kokonaisuuksiin ilmiöt liittyvät voimme kiinnittyä sisällöillä kohderyhmän arkeen myös ohimenneen ilmiön jälkeen.

3. VINKKI: TEE HYVÄSTÄ PAREMPI

Miten tuottaa sisältöä, joka nousee jatkuvasti kasvavan hälyn yläpuolelle? Lisäämällä asiakasymmärrystä. Toinen tärkeä asia on hyväksyä se, että joku on jo ehtinyt tehdä samanlaista sisältöä ennen sinua. Keskity selvittämään, mikä tekee heidän sisällöstään hyvää tai huonoa. Hakukoneoptimoinnista tuttua Skyscraping-tekniikkaa voi hyödyntää myös sisällöntuotannon ideoinnissa. Tekniikka koostuu kolmesta osa-alueesta.

A)      Etsi kohderyhmällesi relevantti ja suosittu aihealue.

B)      Analysoi sisältöjä ja ota opit sekä hyvin että huonosti toimivasta sisällöstä.

C)      Levitä parempi sisältösi oikeissa kanavissa ja kohderyhmäsi vaikuttajapersoonien kautta.

Miten teemme hyvästä sisällöstä vielä vähän parempaa? Seuraavassa muutama käytännön ohje:

Osaatko olla U.R.P.O.?

No hei, meidän kaikkien pitäisi olla elämässämme ja työssämme välillä vähän urpoja. Ottaa rennosti ja irrotella. Mutta kysymykseen sisältyy myös oikea vinkki. Kannattaa nimittäin miettiä, oletko sisällölläsi:

Utelias. Kysy asioita, ota selvää uusista trendeistä, mene rohkeasti oman toimialasi ulkopuolelle. Liian usein brändeille tehdyt sisällöt ovat tuotelähtöistä esittelyä. Let’s face it, asiakkaasi eivät ajattele brändiäsi 24/7, joten sinunkaan ei kannata.

Rakastettava. Vetoa emootioihin. Negatiivisiakin tunnereaktioita voi herättää tehokkaasti ja relevantisti, mutta kannattaa aloittaa positiivisista. Tunne nimittäin ohjaa valtaosaa ostopäätöksenteostamme.

Pikainen. Jätä reagointivaraa yllättäville asioille. Kun perussuunnittelu on kunnossa, resursseja jää yllättävänkin hyvin nopeisiin ilmiöihin tarttumiseen. Silloin tällöin irrotteleminen rikkoo sopivasti sen täydellisesti rakennetun sisältösuunnitelman ja osoittaa, että tiedät mikä kohderyhmääsi liikuttaa.

Oikea-aikainen. Reagoi silloin kun brändisi on relevantti kohderyhmäsi elämässä. Google puhuu mikrohetkien puroista, kohderyhmäsi elämän pienistä hetkistä, joihin sisällön pitäisi kiinnittyä. Maanantaiaamun kahvihetki, juhannuksen sääennusteen julkaisuaika, kuninkaalliset ristiäiset tai vaikkapa lauantai-illan sauna voivat olla juuri oikeita mikrohetkiä, joihin sisältösi kannattaa sitoa. Asiakasymmärrysdata auttaa tajuamaan, mitkä niistä ovat relevantteja kohderyhmällesi.

Käytä taktisia verbejä, jotka ohjaavat toimintaan

Miten uteliasta tai relevanttia sisältöä tehdään? Esimerkiksi kysymällä kysymyksiä tai herättämällä tunteita käyttämällä taktisia verbejä sisällöntuotannon moottorina. Tässä esimerkkilista avaamaan ajatusta.

Palvele aidosti – hyöty bisneksellesi tulee kyllä

Minkälaisia verbejä tai minkälaista kieltä sitten käytätkään kohderyhmäsi houkuttelemiseen, vältä faktojen latelua ja tuotelähtöistä myyntipuhetta varsinkin ostoprosessin alkuvaiheessa – silloin kun houkuttelet kohderyhmääsi kiinnittämään edes huomiota brändiisi. Tarinoiden kertominen sekä asiakkaan palveleminen aidosti luo takuuvarmasti pohjan tulokselliseen sisältömarkkinointiin. Kunhan muistat ensin hyödyntää vinkit 1 ja 2 rauhassa ja pieteetillä.

Onko brändisi vailla sisältömarkkinoinnin vuosisuunnitelmaa tai sisältöstrategiaa? Ota yhteyttä Ilari Viippolaan, niin keskustellaan Dagmar Storiesin räätälöitävistä palveluista: ilari.viippola@dagmar.fi.

Ilari Viippola

Ilari Viippola

Lisää aiheesta