30.3.2020 | Sisältömarkkinointi

Liikkuva kuva nousi koronakauden suosikiksi

Miten poikkeusaika on vaikuttanut videosisältöjen kulutukseen? Mitä ihmiset kaipaavat nyt sisällöiltä? Aiheeseen pureutuu Dagmar Storiesin videotuotannon ammattilainen, luova tuottaja Ida-Maria Matinlauri.

Liikkuva kuva nousi koronakauden suosikiksi

Televisio

Television kaupalliset katseluminuutit on kasvaneet 12.3. lähtien n. 10 %. Eniten tv:n katsomistaan ovat lisänneet yli 65-vuotiaat, mutta nyt myös 15–34-vuotiaat ovat löytäneet tiensä television ääreen. Myös 25–44-vuotiailla katseluminuutit ovat lisääntyneet 17 %.

Televisiosta katsotaan tällä hetkellä uutissisältöjä ja viihdettä, niiden pariin kertyy kaikenikäisten miljoonayleisö. Uutisten päivätavoittavuus on kasvanut hurjasti. Esimerkiksi Ylen uutiset keräsi maanantaina 16.3. yli miljoona katsojaa (1,2 milj.).

Katselukäyttäytymisestä näkee, että ihmiset janoavat tietoa, mutta samaan aikaan myös tapoja paeta todellisuutta ja kuluttaa aikaa. Viikkojen 11–12 katsotuimmat ohjelmat puhuvat puolestaan: Masked Singersin ensimmäinen jakso 1 021 000 ja The Voice of Finland 764 000, Seitsemän uutiset 928 000, Kymmenen Uutiset 856 000. Koska isoja tv-tapahtumia, kuten urheilukisoja, on peruttu tai siirretty, striimauspalvelut pyrkivät tarjoamaan niille tasapainotusta.

Suoratoistopalvelut

Suoratoistopalveluja käytetään nyt paljon. Osa palveluntarjoajista on huonontanut kuvanlaatua, jotta mahdollisimman moni katsoja voisi kuluttaa niitä. Näin massiiviseen katsojamäärään ei kuitenkaan varauduttu; keskiviikkoiltana (25.3) Euroopan ja Yhdysvaltojen Netflix takkuili ja kaatui kuormituksesta noin tunnin ajaksi.

HBO:n käyttö on noussut 40 % koronaviruksen seurauksena. Huippusuositun Westworldin odotettu uusin tuotantokausi alkoi juuri, ja se ampaisi tilastojen kärkeen. Myös Euphoria, Big Little Lies ja Chernobyl ovat tuplanneet katsojamääränsä. Ebola: The Doctor’s Story nousi katsotuimmaksi ja seitsenkertaisti katsomiskertansa viikon aikana. Myös elokuva Contagion (Tartunta) on kerännyt suosiota, samoin kuin Netflixin Pandemic (Pandemia), joka herättää laajaa keskustelua ja osittain hämmennystä, sillä se julkaistiin tammikuun lopussa. Pandemia keskittyy vuoden 1918 Ebolaan.

Netflix on sanonut pyrkivänsä tuottamaan mahdollisimman nopeasti sarjoihinsa jatkoa, mutta esimerkiksi Stranger Things -sarjan neljäs tuotantokausi on jouduttu keskeyttämään. Netflix tarjoaa Chrome Castin laajennuksena Netflix Partyn, joka mahdollistaa streamauksen ystävien kesken. Katselun lomassa voi reagoida juonen käänteisiin keskusteluikkunan avulla. Disney+ julkaisi Frozen 2 -hittielokuvansa kolme kuukautta etuajassa osoittaakseen tukensa kotona istuville Frozen-faneille.

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median sisällöissä vallitsee nyt altruistinen lähestymistapa. Moni brändi tarjoaa ilmaisia palveluja, kuten kotikokkailuvinkkejä tai urheilusisältöjä, ja poikkeustilanteeseen otetaan kantaa ”pysy kotona”-viestikulmalla.

Somessa vallitsee ajatus, että olemme kaikki yhdessä ja tuemme toisiamme. Yhteisöllisyys ja virtuaaliset tapahtumat ovat lisääntyneet niin ystävien kesken, työpaikoilla kuin palveluntarjoajilla. Esimerkiksi Facebookissa livet ovat kaksinkertaistuneet ja vaikkapa IGStoryn ja TikTokin vuorovaikutusasteet menneet entistä intiimimmäksi.

Lukuisia haasteita pyörii ja sisällöt eivät ole niin stilisoituja: ihmiset näyttävät itsensä realistisemmin, esimerkiksi urheilemassa ilman meikkiä. Varjopuolena näyttäytyy varsin vahva musta huumori, joka voi iskeytyä ikävällä tavalla koronaviruksen seurauksiin.

Vinkki: Mobiilikulutus on nyt nousussa

Mobilioptimoinnin muistilista:

Tee sisältö pystykuvasuhteeseen kanavan teknisten suositusten mukaisesti.

Esikatsele sisältösi mobiilissa, näin huomaat, onko sisältösi optimaalista.

Huomioi fontin koko.

Suosi lähikuvia laajojen sijaan.

Huomioi värimäärittelyssä vaihtoehdot missä ja miten kulutus tapahtuu: näytön kirkkaus ja sään vaihtelut.

Mobiilissa ihminen pystyy sisäistämään enemmän kuin deskarissa, tarjoa siis enemmän.

Sisällytä tärkeimmät asiat ensimmäisiin sekunteihin.

Suunnittele ilman ääntä, mutta yllätä äänellä.

Lisää tekstitys.

Sparraile kanssani siitä, millaista sisältöä yrityksesi kannattaa tuottaa juuri nyt: ida-maria.matinlauri@dagmar.fi

 

Lähde: Finnpanel / tv-mittaritutkimus

Ida-Maria Matinlauri

Ida-Maria Matinlauri

Creative Producer Dagmar Storiesissa. TV-alan ammattilainen ja vahva visuaalisen ilmaisun osaaja. Innostuu videomarkkinoinnista, tunnelman luomisesta ja kuvan hienosäädöstä. Nauttii somesta ja eri markkinointiviestinnän muodoista, joihin pyrkii keksimään luovia ratkaisuja.

Lisää aiheesta