Sisältömarkkinoinnin opas on tiiviiksi kiteytetty julkaisu kaikille aiheen parissa työskenteleville. Kaikkein parhaiten opas sopii:
– perusoppimääräksi uusille kyvyille
– ammattilaisille kokonaiskuvan palauttamiseen ja ajattelun sekä rutiinien kehittämiseen
– markkinoinnin ammattilaisille, joita kiinnostaa sisältömarkkinointi.
Kiittelipä eräs raakaversion oikolukija, kokenut sisältömarkkinonnin konkari opasta näin:
”Näin perhe- ja opintovapaan jälkeen ihana saada tällainen katsaus käsiini. Upea opus kaiken kaikkiaan, luin ihan kahteen kertaan. Olisinpa päässyt lukemaan jo heinäkuussa heti, kun palasin!”
Kolme poimintaa oppaasta
1. Sisältömarkkinoinnin tulevaisuus
Vaikka sisältömarkkinoinnin tulevaisuutta valottava osuus on kirsikkana kakun päällä oppaan lopussa, se kannattaa nostaa tämän blogipostauksen alkuun. Miksi? Jotta et varmasti unohtaisi kurkata myös sinne asti. Oppaassa on sivuja vain noin 30, joten sen voi ahmia kokonaan tai pomppia omien mieltymysten mukaan. Jos pompit, älä unohda hypähtää myös Tulevaisuus-osioon!
2. Sisältömarkkinoinnin mahdollisuudet
Ajatteletko, että sisältömarkkinoinnin täytyy olla muutakin kuin natiivimainontaa ja vaikuttajakampanjoita? Hienoa! Voit jatkaa ajatuksen kehittelyä tämä opas inspiraationasi.
Opas käyttää edellä mainittuja esimerkkejä, jotta se pääsee syvemmälle laajaan aiheeseen – mutta samanaikaisesti oppaan tarkoitus on myös näyttää lavealti sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia: miltä kuulostaisi esimerkiksi tarttua seuraavaksi TikTokiin – kohderyhmälähtöisesti silti, totta kai.
3. Minisanasto
Mietitkö tapaamisessa, että mitähän eroa on sisältösuunnitelmalla ja sisältöstrategialla? Tai googlasitko salaa, mitkä ovat SEMin, SEOn ja SEAn erot? IAB Finlandin Sisältömarkkinoinnin oppaaseen on koottu muutama harva ja valikoitu alan keskeinen termi, jotka haltuun ottamalla osallistut sujuvasti keskusteluihin.
Lataa opas
Lataa Sisältömarkkinoinnin opas IAB:n sivuilta. Tähän sisältömarkkinoinnin perusoppimäärään on paketoitu erittäin kompaktiin muotoon katsaukset myös esimerkiksi omasta mediasta sisältömarkkinoinnin muotona, markkinoinnin automaatiosta oman median työkaluna, vastuullisuuskysymyksistä sekä vaikkapa datan käytöstä sisältömarkkinoinnissa.
Työryhmälle iso kiitos tehokkaasta työskentelystä ja intensiivisestä tiivistämisestä, minkä ansiosta saimme oppaasta vain 30-sivuisen!
Kuten muutkin osa-alueet, myös sisältömarkkinointi kehittyy täydellä vauhdilla eteenpäin, jotta se pysyy muun digitaalisen markkinoinnin transformaation kyydissä. Työryhmä aikoo päivittää tätä perusopasta säännöllisesti, jotta perusasioiden äärelle voi palata milloin vain.
Haluatko mukaan seuraavan oppaan version suunnitteluun ja tuotantoon? Tule mukaan sisältömarkkinoinnin työryhmän aktiiviseksi jäseneksi, kysy lisää IAB Finlandin Mira Vaurulalta (Head of Business Development): mira.vaurula@iab.fi