Key note-puhuja Christopfer Van Mossevelde MyNewsDeskistä esitteli tuoreita tutkimustuloksia, jotka valottivat toimittajien ja PR-ihmisten näkemyksiä median tilasta sekä heidän odotuksiaan brändien tuottamille sisällöille.
Van Mossevelden mukaan uutismaailma tuntuu toisinaan lohduttomalta virralta, jota värittävät valeuutiset, trollaus ja trumpismi. Toimittajakaartia huolettaa, rapauttaako tämä kaikki luottamusta mediaan – varsinkin kun valeuutisten päätepistettä ei ole näkyvissä. Mutta epätoivoon ei saa vaipua! Huolellinen faktojen tarkistus, kriittisyys ja journalismin vahvan eetoksen ylläpitäminen ovat parhaita lääkkeitä.
Brändeiltä toimittajat ja PR-ihmiset toivovat sisältöä, jossa brändi uskaltaa ottaa riskejä ja tuoda esiin jotain uutta. Luotettavuus on tärkeää, eikä itseensä käpertyneestä brändistä innostu kukaan. Hyvin tuotettu, terävä sisältö kiinnostaa ja sen avulla voi saada sanomansa läpi. Van Mossevelde antoikin neuvon, joka kannattaa painaa korvan taakse: rohkea ja fiksu palkkaa brändinsä sisältötiimiin taitavan journalistin!
Dagmar Storiesin Karoliina Masalin esitteli Verman Oy:n kauneusravinnelisä Heleinin sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnin casen. Helein-kauneusravinnelisä toimii hyvin kilpaillulla markkinalla. Muista erottautumiseksi Heleinin kommunikaatioon haluttiin yhdistää vahvaa tunnetta teknisen terminologian sijaan. Konsepti kiteytyi ajatukseen: ”Elämässä ei ole nopeita voittoja. Pitkäjänteisyys ratkaisee.” Vahvat vaikuttajapersoonat kertoivat omia pohdintojaan ja intiimejä ajatuksiaan ulkonäöstä sekä elämässä vaadittavasta jatkuvasta kasvun tarpeesta. Dagmar Storiesin tuottama elämänmakuinen ja aito kuvamaailma tuki vaikuttajien mietteitä ja konseptin perusajatusta.
Ahjo Communicationsin Meri Marttinen ja Janne Malinen pohdiskelivat, onko vaikuttajamarkkinointi uusi PR. Kaksikko päätyi näkemykseen, että vaikka vaikuttajamarkkinointi voidaan luokitella yhdeksi PR-keinoksi, sillä ei voi ainakaan vielä korvata kaikkea PR-tekemistä. Vaikuttajamarkkinointi tavoittaa useita kohderyhmiä, mutta ei aivan kaikkia. Vaikuttajamarkkinoinnilla ja -viestinnällä on omat roolinsa; hedelmällisin businesstulos syntyy yhdistämällä PR, myynti ja markkinointi.
Kuulimme myös Harper Collinsin PR-casen, jossa pitkäjänteinen, integroitu suunnittelu tuotti mittavat PR-tulokset.
Suomen Asuntomessujen Leena Honkajuuri kertoi uudistetun viestinnän huikeista tuloksista. Suomen Asuntomessut uudisti strategiansa ja käänsi samalla viestintänsä kulmakerrointa. Osuuskunta lähti rohkeasti rakentamaan ympärivuotista sisältötekemistä, jossa kaikki sisältö tähtää näkökulmaan ”Tekoja paremman asumisen puolesta”. Käännös onnistui upeasti: Honkajuuri sai esitellä ihailtavan nousujohteisia tutkimustuloksia.
Masalin, Marttinen, Malinen ja Honkajuuri kannustivat sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnissa suunnitelmallisuuteen, kohderyhmän tiukkaan huomioimiseen, arvojen näkyvyyteen, rohkeuteen ja ennakkoluulottomuuteen.
Masalin, Marttinen, Honkajuuri, Malinen ja Lahti
Lopuksi Jyväskylän yliopiston viestinnän opiskelija Pia Pekkala ja Mellakka Helsingin Anu Makkonen kertoivat näkökulmiaan ja tutkimustuloksiaan mielipidevaikuttajien kanssa tehtävästä työstä. Aitous, uskottavuus, rehellisyys, pitkäjänteisyys ja henkilökohtaiset suhteet nousivat kunniaan.